m m Met behulp van een staaldraad is de bus 's avonds op het droge gehaald. 18 Aflevering 179 voorjaar 2013 Vijf doden waren toen al, na het verwijderen van de kap, uit het voertuig gehaald. Ze werden eerst naar het wachtlokaal, en later naar het gemeentelijk ziekenhuisje gebracht voor schouwing. Diezelfde avond is het zesde slachtoffer, mevrouw Franke-de Graaf, nog gevonden. Maar naar het lichaam van haar dochter is tevergeefs gezocht. Dat is pas eind februari geborgen in het noordelijker op de Brabantse oever gelegen Nieuw- Vossemeer. De slachtoffers waren: Maatje Dingena Johanna Krijger (28 jaar, ongehuwd) uit Poortvliet en haar zus Catharina Boudewijna van Dijke-Krijger (32 jaar, moeder van twee kinderen) uit Jaarsveld. Ze kwamen terug van een kraamvisite bij hun zus in Etten-Leur. Het waren dochters van de Poortvlietse bakker en wethouder M.K. Krijger. Verder Stoffelina Pieternella Hageman-Jasperse (41 jaar, moeder van acht kinderen), vrouw van een boerenknecht, en haar tienjarige dochter Hendrika Hageman uit Poortvliet. Alsook de in Sint-Maartensdijk inwonende dienstbode Louisa Maria Kesselaar (25 jaar), die haar ouders in Kattendijke had bezocht; slagersvrouw Cornelia Franke-de Graaf (39 jaar, moeder van elf kinderen) en haar negentienjarige dochter Grietje Jacoba Cornelia Franke uit Poortvliet. Rechtzaak Burgemeester W. Dronkers ontving een telegram als blijk van medeleven van de koningin, en de Zeeuwse commissaris van de koningin bezocht de getroffen gezinnen. Daags na nieuwjaar zijn in Poortvliet vijf slachtoffers begraven. Bij elk van de drie uitvaarten voerde de burgemeester het woord. Ook waren er kransen van de gemeente Tholen en van de busonderneming. Dat laatste was eveneens het geval bij de begrafenis, diezelfde dag, van Louise Kesselaar in 's-Gravenpolder. Voor de rechtbank in Breda moest chauffeur Van der Vliet zich in maart verantwoorden voor het ongeluk. Hij verklaarde dat hij had willen proberen de bus dwars tegen de borstwering te zetten, maar dat de opdringende vrouwen hem dat beletten en hem vanachter het stuur verdrongen. De officier van justitie riep tien getuigen op, waaronder deskundigen die verklaarden dat de remmen van de bus niet hadden gedeugd. Onder meer zou een trekstang hebben ontbroken. De vier getuigen van de verdediging beweerden dat de remmen eerder op de dag in orde waren. En dat de bus door het ongeval en het op de kant trekken zodanig was beschadigd, dat het onderzoeksrapport van de deskundige oppervlakkig en aanvechtbaar was. De advocaat vroeg vrijspraak, maar de rechter nam de eis van de officier over: vier maanden gevangenisstraf en 64 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid. In hoger beroep bepaalde het Gerechtshof in Den Bosch echter begin juli dat de chauffeur werd vrijgesproken. BBA en TAD Na de opening van de Thoolse brug werd de tramlijn doorgetrokken tot in het stadje, maar deze vorm van vervoer had zijn langste tijd gehad. De Zuider Stoomtramweg Maatschappij nam in 1930 de exploitatie van de tram over van de in financiële moeilijkheden geraakte maatschappij ABT. Ze zette vanaf 1933 bussen in die parallel aan de lijnen reden, en ging het volgende jaar met nog vijf trammaatschappijen op in de N.V. Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten BBA. Op 15 oktober 1934 reed de

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 20