laatste personentram naar Tholen en op 11 januari 1937 werd ook het goederenvervoer gestaakt. Krijger en Van de Klundert besloten na de Tweede Wereldoorlog tot samenwerking. Ze richtten in september 1947 de TAD op, de Thoolse Autobus Diensten. Tegelijkertijd kregen ze vergunning om vanuit Tholen rechtstreeks naar Bergen op Zoom te rijden, zonder op Brabants grondgebied passagiers in of uit te laten stappen. Dat veranderde toen in oktober 1953 ook de BBA - die vergunning had voor het traject Tholen- Bergen op Zoom - aansloot bij de coöperatieve vereniging TAD. De geel-blauwe bussen van Krijger en de geel-groene van Van de Klundert kregen gezelschap van de bruine BBA-bussen. In de loop van de jaren werden de dienstregelingen uitgebreid, want het aantal passagiers groeide geleidelijk. Maar toen in de jaren zeventig het eigen autobezit toenam, daalde het aantal buspassagiers. De rijksoverheid, die het openbaar vervoer subsidieerde, greep op een gegeven moment in. Er moesten minder openbaar vervoerbedrijven komen. In 1975 staakte de BBA de ritten naar Tholen en stapte uit de TAD. De lijndiensten van Krijger gingen in augustus 1979 over naar de BBA, een jaar later volgden de ritten van Van de Klundert. Het openbaar vervoer op Tholen is inmiddels niet meer in handen van de BBA, maar wordt uitgevoerd door Connexxion. Naast busverbindingen met Bergen op Zoom werd een aantal jaren naar Krabbendijke/Goes gereden. Ook kwam er een lijn naar Oude Tonge. Aflevering 179 voorjaar 2013 Bronnen Eendrachtbode 1981 en 2003. Jaarboek 2008 van Heemkundekring Stad en Lande van Tholen. Krantenbank Zeeland.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 21