laatste personentram naar Tholen en op 11 januari 1937 werd ook het
goederenvervoer gestaakt.
Krijger en Van de Klundert besloten na de Tweede Wereldoorlog tot
samenwerking. Ze richtten in september 1947 de TAD op, de Thoolse
Autobus Diensten. Tegelijkertijd kregen ze vergunning om vanuit
Tholen rechtstreeks naar Bergen op Zoom te rijden, zonder op Brabants
grondgebied passagiers in of uit te laten stappen. Dat veranderde toen in
oktober 1953 ook de BBA - die vergunning had voor het traject Tholen-
Bergen op Zoom - aansloot bij de coöperatieve vereniging TAD. De
geel-blauwe bussen van Krijger en de geel-groene van Van de Klundert
kregen gezelschap van de bruine BBA-bussen. In de loop van de jaren
werden de dienstregelingen uitgebreid, want het aantal passagiers groeide
geleidelijk. Maar toen in de jaren zeventig het eigen autobezit toenam,
daalde het aantal buspassagiers. De rijksoverheid, die het openbaar
vervoer subsidieerde, greep op een gegeven moment in. Er moesten minder
openbaar vervoerbedrijven komen. In 1975 staakte de BBA de ritten naar
Tholen en stapte uit de TAD. De lijndiensten van Krijger gingen in augustus
1979 over naar de BBA, een jaar later volgden de ritten van Van de Klundert.
Het openbaar vervoer op Tholen is inmiddels niet meer in handen van de
BBA, maar wordt uitgevoerd door Connexxion. Naast busverbindingen met
Bergen op Zoom werd een aantal jaren naar Krabbendijke/Goes gereden.
Ook kwam er een lijn naar Oude Tonge.
Aflevering 179 voorjaar 2013
Bronnen
Eendrachtbode 1981 en 2003.
Jaarboek 2008 van Heemkundekring Stad en Lande van Tholen.
Krantenbank Zeeland.