Aflevering 179 voorjaar 2013 21
De tramhaven aan
het Zijpe in vroeger
tijden.
van de rails op het stoom- of sleepschip gezet en in de veerhaven Anna
Jacobapolder werden ze op dezelfde manier weer op de rails gezet. De
'peetram' was een apart verschijnsel in het landschap. Bij hevige sneeuwval
gebeurde het soms dat werklozen de trambaan vrij moesten maken.
Naar de familie in de stad
Wat het personenvervoer betreft: men kon met de tram naar Steenbergen,
maar ook naar Zierikzee om winkels te bezoeken. Niet dat het toen al zo
veel gebeurde; veel kooplieden bezochten nog hun klanten aan huis.
Door de economische omstandigheden verhuisden veel mensen van
het platteland naar de stad of elders in Nederland. Deze migratie wordt
geschat op een derde deel van de bevolking. Vanzelfsprekend wilde
men over en weer wel eens op bezoek bij de familieleden. Dit was nu
ineens veel eenvoudiger geworden. Men kon overigens ook gebruik
maken van de stoombootverbinding Zijpe-Numansdorp. Daar was weer
aansluiting op de tramverbinding naar Rotterdam, met als eindstation het
station Rosestraat. De verbindingen Zijpe-Anna Jacobapolder en Zijpe-
Numansdorp werden in stand gehouden door de stoomboten Minister
Ph.W. Van der Sleyden en Minister C. Lely. Een reis naar Rotterdam duurde
meerdere uren, maar dat nam men graag voor lief om een familielid in de
stad te bezoeken.
Rijksweg
Ook voor Schouwen-Duiveland betekende het veer een belangrijke
ontsluiting. Het toenemende autoverkeer ging daar in 1938 pas goed
van profiteren, na de aanleg van de betonweg over de Slaakdam en de
Rijksweg Sint Philipsland-Anna Jacobapolder-Veerhaven. Weliswaar kon het
zwaardere vrachtvervoer nog geen gebruik maken van de veerverbinding,
maar voor personenauto's was Schouwen-Duiveland, over de als langs
een liniaal getrokken Rijksweg over Sint Philipsland, een belangrijke
verbetering. Het zou voor de RTM misschien wel de kortste, maar toch een
uiterst belangrijke veerverbinding worden.
ïramhaven, 2ijp?
Het binnenkomen dex Stoomboot Minister Lely