5> 2 m Aflevering 179 voorjaar 2013 Kunstwerk van Yona Friedman definitief in Zeeland Leen Moelker In Zeeland bewaren we al sinds eeuwen vele kunstschatten en naturalia. Van het openbare bezit kan iedereen kennis nemen tijdens tijdelijke of permanente tentoonstellingen. De tentoonstelling Lievelingen van het Zeeuws Museum (2010) is daarvan een goed voorbeeld. Toch wisselt het Zeeuwse kunstbezit regelmatig van samenstelling door schenking of aankoop. Dat is interessant, want daarin reflecteert ook de tijdgeest. Zo kwam recent de Stichting Beeldende Kunst Middelburg (De Vleeshal) in het bezit van een buitengewoon opvallend kunstwerk. Het is gemaakt naar een idee van de internationaal vermaarde architect Yona Friedman en draagt de naam Iconostase 150. Wie is de maker ervan en wat beoogt hij? Welke betekenissen kunnen we er zelf aan geven? Welke functie zou Iconostase 150 voor Zeeland kunnen hebben? Waarom is dit kunstwerk aangekocht? Van 15 september tot 16 december 2012 werd in De Vleeshal in Middelburg de tentoonstelling Architecture without Building gehouden. Centraal daarin stond het bovengenoemde kunstwerk van Yona Friedman. Voor de materialisatie van Iconostase 150 werkte hij samen met de Franse fotograaf en filmmaker Jean-Baptiste Decavèle (1961* Grenoble). Het bijzondere aan deze expositie was dat het publiek eigen objecten kon aanleveren zodat die binnen de constructie tentoongesteld konden worden. Iconostase 150 fungeerde zo als een uitbreiding op de museumfunctie en de architectuur van De Vleeshal. Aansluitend is Iconostase 150 te zien geweest in Antwerpen en binnenkort keert de installatie, na die internationale presentatie, terug naar Middelburg. Iconostase 150, hoe ziet het werk er uit? Uit 482 stalen ringen van 0 150 cm is een constructie met geometrische figuren gemaakt. De ring bestaat uit een stalen buis 0 21,3 mm. Elke ring weegt 4,5 kg. Het werk bestaat uit 4 modules van 12 ringen die samen een bolvormig twaalfvlak vormen (sferische polyhedron). Aangesloten aan de zijden van de regelmatige twaalfvlakken zijn doorlopende ringconstructies aangebracht, namelijk 23 modules van 6 ringen (sferische kubussen) en 74 modules van 4 ringen (sferische tetraëders). De volgorde van de figuren is willekeurig, maar ze vullen wel de ruimte. In deze opstelling is het kunstwerk dus geheel aangepast aan de beschikbare ruimte in De Vleeshal. De constructie kronkelt als het ware door het museum en neemt daarbij steeds in volume toe. Alle geometrische figuren zijn successievelijk als zelfstandige elementen toegevoegd. Nergens is te zien dat een ring gemeenschappelijk gebruikt wordt. Uiteindelijk bereikt het werk een maximale lengte van 31,5 meter, een breedte van 8,60m en een hoogte van 5,40m. Het staal is onbewerkt en kan dus door atmosferische invloed gemakkelijk roesten. Dat is volgens Friedman ook geen probleem. Basismaterialen gedragen zich nu eenmaal zo. De constructie kan oneindig worden uitgebreid door modules toe te voegen. Aldus ontstaat een nieuwe combinatie van tijd en (on) begrensde ruimte. Is Iconostase 150 een kunstobject of architectuur? Voor de beoordeling

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 4