Aflevering 179 voorjaar 2013 Middeleeuwen en slaat op een wand met iconen - afbeeldingen van heiligen - die in oosters-orthodoxe kerken de ruimte voor het altaar afsluit. Het vergt misschien enige moeite, maar het is toch mogelijk om in dit stalen kunstwerk een etalage te zien. Dus een ruimte waarin dingen gepresenteerd kunnen worden, net zoals aan de houten wanden van de iconostase en net zoals het de functie is van De Vleeshal dingen te tonen. Maar wat wordt hier aan het publiek voorgesteld? Natuurlijk eerst het kunstwerk zelf. Daarnaast waren het tijdens de tentoonstelling Architecture without building ook de bijdragen van gewone mensen. Precies de categorie deelnemers die Friedman aan het woord wil laten. In essentie representeert het werk echter zichzelf. Dat zal opnieuw blijken als het dit jaar andermaal in Middelburg zal worden opgesteld. Maar welk verhaal vertelt Iconostase 150 eigenlijk? Het kunstwerk heeft de geometrische figuur de cirkel als basis. Ik denk dat Friedman de ring als uitgangspunt heeft genomen omdat deze verwijst naar een voortrollende beweging en naar tijdloosheid. In zijn Protein structures (1992) heeft Friedman de veranderlijke ringconstructies uit de proteïne moleculen ook al nagebootst.1 En die veranderlijkheid en onzekerheid in de wereld zijn de concepten van waaruit de architect zijn ontwerpen opbouwt. In het onbewerkte staal herhaalt Friedman zijn voorkeur voor het gebruik van eenvoudige gemakkelijk verkrijgbare basismaterialen. In India gebruikte hij in 1982 bijvoorbeeld bamboe en zelfs gras in een project voor arme mensen.2 Zelforganisatie en bouwen met lokaal aanwezige materialen waren daarbij de leidende beginselen. Met de ringen zijn verschillende geometrische structuren opgebouwd. Het is van belang vast te stellen dat elke individuele structuur (de sferische piramide, kubus en de twaalfvlaksvorm) hier volledig zelfstandig functioneert. Met andere woorden: hoe verschillend ook, elk onderdeel heeft zijn specifieke plek in het geheel. Het is niet moeilijk om hierin een verwijzing te lezen naar onze maatschappij en de onmisbare rol van het individu of de groepen individuen daarin. Zo verwijst het kunstwerk ook naar de noodzakelijkheid van het samenwerkingsverband. En de geometrie van de in elkaar grijpende figuren herinnert aan de schoonheid van de klassieke verhoudingen in de kunst en architectuur. Iconostase 150 kan moeiteloos worden vergroot (of verkleind) en de constellatie zou zelfs tot buiten De Vleeshal kunnen worden uitgebouwd. Die veranderlijkheid - van vorm, van volume, van richting - heeft bij Friedman een speciale betekenis. De wereld is geen statische massa die er nu eenmaal is. Nee, het kolkt en het bruist erin en de mensen geven daar vorm aan, individueel of groepsgewijs, ieder op zijn eigen plek. Maar hoe chaotisch het leven ook lijkt, de basisstructuren zijn geordend in vaste patronen - in dit kunstwerk verbeeld door de geometrische figuren - van waaruit de mens zijn wereld zelf inricht. In de dramatisch complexer geworden structuren in de wereldsamenleving heeft Yona Friedman toch zicht gehouden op de onderliggende systemen. Hij verkent de grenzen van de groei zoals van een stad, van de voedselvoorziening, van het waterwinningssysteem en hij toont zich voor

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 6