de oplossing ervan een visionair. In onze tijd is het ondergronds bouwen of overdekken van transportassen gewoon, al is de aanblik futuristisch. In De Vleeshal gebeurt iets soortgelijks als we het kunstwerk onderzoeken en ontleden. We begrijpen de structuur van Iconostase 150 - in de cirkel en de buisconstructies met kubussen (fig. 2), piramides en regelmatige twaalfvlakken - en kunnen daarop voortbouwen op een manier die ons aanstaat. We behoeven ons niet te storen aan de grenzen van De Vleeshal, hoe mooi maar hermetisch het stergewelf en de muren van het gebouw ook zijn. Alles is mogelijk. Samengevat kan Iconostase 150 een kunstwerk of een architectuurontwerp zijn. In beide gevallen spoort het aan om buiten onze grenzen te denken. Yona Friedman, de visionaire architect Yona Friedman werd op 5 juni 1923 in Budapest (Hongarije) geboren. Na de middelbare school studeerde hij aan de Technische Universiteit Budapest. Onder de Duitse bezetting belandde hij tijdelijk in de gevangenis. Hij week via Roemenië uit naar Israël en vervolgde daar zijn studie aan de Technion in Haifa. Friedman behaalde in 1949 zijn papieren als architect en daarna ondernam hij verschillende studiereizen door Europa. Hij is gehuwd geweest met Denise Charven ("j"), filmeditor van beroep, en heeft twee dochters. Friedman interesseerde zich aanvankelijk voor de simpele buiswoningen van de eerste Israëlische kolonisten als concept voor flexibele prefab huizen. Ook bouwde hij in zijn architectuurfilosofie voort op een idee van professor Konrad Wachsmann, die ontwerpen maakte met futuristische ruimteconstructies, de zogenaamde space-frames. Op het 10e Internationale Congres van Moderne Architectuur (ICMA) in Dubrovnik (1956) presenteerde de architect zijn concept van L'Architecture Mobile,3 Kern daarvan was La Ville Spatialeeen stedenbouwkundig concept van superstructuren.4 In 1957 vestigde Friedman zich in Parijs en vond daar Le Corbusier5 die hem in zijn plannen en ontwikkeling aanmoedigde. In hetzelfde jaar vormde hij met geestverwanten de Group d'Études d' Architecture Mobile (GEAM) en oriënteerde hij zich op het structuralistische werk van de Nederlandse architecten Jacob Bakema, Aldo van Eijk en Gerrit Rietveld. Friedman kent aan het individu een sleutelrol toe bij de indeling van de ruimte. Toekomstige gebruikers dienen hun woonruimte zelf te kunnen inrichten. Zijn aparte benadering van de stadsontwikkeling - de ruimte door leken te laten vullen en superstructuren bouwen over bestaande gebouwen heen - bracht hem in contact met de UNESCO6 en de RAAD VAN EUROPA.7 Hij kreeg diverse opdrachten om voor niet-deskundigen geschikte handleidingen te ontwerpen ten behoeve van (zelfjbouw projecten,8 inclusief voor het watermanagement in droge gebieden. In 1962 ontving hij een Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië voor zijn animatiefilm Annalya tou Bari, met verhalen en legendes uit Afrika. In 1970 presenteerde hij op de Wereld-Expo in Osaka zijn space-chain structuren, gebaseerd op de cirkel. Dit kreeg in 1987 een vervolg met een space-chain paviljoen in het Museum without Doors. In 1991 maakte hij ontwerpen voor doe-het- zelf-meubilair, eveneens volgens de space<hain techniek.9 Yona Friedman heeft tot op hoge leeftijd wereldwijd colleges gegeven over zijn zienswijze op stadsplanning en stedenbouw. Die ideeën zijn hieronder onderwerp van bespreking. Aflevering 179 voorjaar 2013

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 7