6 m Aflevering 179 voorjaar 2013 De architectuurfilosofie van Yona Friedman Ondanks zijn vele ideeën en publicaties over stedenbouw heeft Friedman maar enkele projecten ook daadwerkelijk gerealiseerd. Hij is dan ook vooral te classificeren als een theoreticus op het terrein van infrastructuur en transport. Als architect moeten we hem plaatsen tussen de utopisten die nadenken over een volstrekt harmonieus leven in een ideale ruimte.10 En inderdaad, Friedman voelde zich sterk verwant met Constant Nieuwenhuis (1920-2005), die met zijn utopie-project New Babyion (1954-1969) in Nederland pleitte voor een volledige vrijheid van het individu. Een andere kunstenaar met wiens ideeën Yona Friedman sympathiseerde was Kurt Schwitters (1887-1948). In diens Merzbaucyclus vond Friedman dezelfde waarden - gebruik van eenvoudige materialen en die willekeurig gestapeld - als waar hij van uitging in de architectuur. Kenmerkend voor Friedman is zijn uitspraak over de stad: 'Similarly, the city is a process, not a product.'11 In het werk van Friedman kunnen twee thema's worden onderscheiden: het ontwerpen van een fysieke wereld en de onvoorspelbare invloed van het individu op zijn omgeving. Het ontwerpen van een fysieke wereld kreeg een uitwerking in wat hij noemde L'Architecture Mobile. Uitgangspunt hierbij is dat alle elementen van een bouwwerk - de materialen, de inrichting, de inbreng van gebruikers - vrij te combineren zijn. Door over bestaande bouwlichamen heen te bouwen is nauwelijks extra ruimte nodig, kan die ruimte flexibel worden ingedeeld en zijn er geen grenzen aan de mogelijkheden om uit te breiden.12 Wat betreft de onvoorspelbare invloed van het individu op zijn omgeving: architecten moeten niet voorschrijven maar begeleiden. Dat kunnen ze doen door basiskennis over te dragen aan de niet-deskundige toekomstige gebruikers. Tijdens het bouwproces kan dan hun kennis en hun - overigens onvoorspelbare - inbreng ingepast worden en ontstaat een verantwoord eindresultaat. Hierdoor wordt een maximale vrijheid toegepast - geen strikte regels en opname van gedurfde voorstellen in de bouwplannen - en zal een uniek bouwwerk het eindresultaat zijn.13 Functionele onzekerheid Friedman heeft de nodige kritiek gehad op zijn architectuurfilosofie, zoals van de architectuurhistoricus Reyner Banham (1922-1988).14 Maar hij heeft vooral in de kunst veel invloed gehad. Dat is onder anderen te zien in het werk van de Argentijnse kunstenaar Tomas Saraceno (*1973) bijvoorbeeld in diens Cloud City. In 2009 heeft Yona Friedman zijn werk op de 53e Kunst Biënnale van Venetië gepresenteerd. Hij heeft daar laten zien welke relatie er is tussen de harmonieuze en ideale, dus als utopisch voorgestelde wereld en het aardse bestaan van het individu.15 In de architectuur is hij slechts een voetnoot gebleven.16 Dat komt omdat Friedman zich vooral bezig houdt met projecties. De mens in het bouwproces staat eerder centraal en minder het eindproduct. Ook zijn volgelingen exploreren de spanning tussen persoonlijke idealen en grote denksystemen die zich op een betere samenleving richten. Allen hebben een onvoorwaardelijk geloof in het vermogen van de individuele mens. Tijdens het bouwproces behoeft die energie alleen maar gebundeld worden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 8