Aflevering 179 voorjaar 2013 Een ander kenmerk van Friedmans denken is met de term 'onzekerheid' aan te duiden. Niets is voorspelbaar, alles in de wereld verloopt contingent en dus is planning zinloos. Dat geldt speciaal voor het gedrag, de mening en de attitude van het individu. Architecten moeten daarom actief gebruikersparticipatie toelaten.17 Samenvattend gesteld ziet Friedman het bouwproces als een sociologisch fenomeen. Zijn architectuurontwerpen richten zich op een harmonieus menselijk bestaan in een ideaal, dat is utopisch universum. Bij de realisatie van bouwplannen dicteert het individu de invulling. Ondeskundigheid is geen probleem, want daar wordt door middel van handleidingen in voorzien. Samenvatting en conclusie We hebben hierboven het kunstwerk Iconostase 150 besproken. En we concludeerden dat Yona Friedman een futuristische visie op de wereld heeft. Planning is niet nodig, vindt hij, want het is een illusie te menen dat de wereld maakbaar is. Oplossingen van de grote vraagstukken in de wereld zijn mogelijk door de spontaan geuite menselijke ideeën te gebruiken en architecten bijvoorbeeld moeten daarbij niet voorschrijven maar begeleiden. In het space-chain kunstwerk van Friedman dat De Vleeshal in Middelburg heeft aangekocht bespeuren we iets van deze filosofie. Want een uitbreidbare stalen buisconstructie bevat drie herhaalde en aaneengeregen geometrische figuren - de sferische piramide, de kubus en het regelmatige twaalfvlak - die aan elke omgeving kunnen worden aangepast. Deze flexibiliteit correspondeert met de oproep van de bedenker om de bestaande denkkaders te verlaten en nieuwe mogelijke ruimtes (spaces!) te exploreren. Ook andere eigenschappen van het kunstwerk als de geometrie, de structuur en de vrije vorm verwijzen naar zijn menselijke pendanten van schoonheid, ordelijkheid en oorspronkelijkheid. En wie het ook betreft, elk individu wordt erdoor aangemoedigd zijn of haar creatieve impulsen te ontwikkelen en ze ten behoeve van de gemeenschap in te zetten. Iconostase 150 definitief in Zeeland In Zeeland wordt onder nieuwkomers wel eens gefluisterd dat in deze provincie alle wegen op een zeedijk uitkomen. Het is een metafoor voor de mening dat nieuwe ideeën en gedurfde voorstellen steeds gedempt worden door traditionele opvattingen en de weerstand tegen verandering. Met de aankoop van het kunstwerk Iconostase 150 wordt echter het tegendeel bewezen. Want het vergt moed om in tijden van crisis te investeren in een object dat zijn betekenis ontleent aan zelfkritiek. Het is duidelijk dat dit aangekochte conceptuele kunstwerk niet gerust stelt. Misschien is wel de boodschap dat Zeeland niet kan berusten in wat het overkomt. Iconostase 150 houdt ons voor ogen de hand aan de ploeg te slaan, buiten de grenzen van het mogelijke denken, te veranderen wat nodig, en te behouden wat goed is. Zeeland mag er trots op zijn dat aan het provinciaal kunstbezit een dergelijk kunstwerk is toegevoegd. English summary The theoretical approach of architect Yona Friedman includes a strong aversion against planning and he names it an illusion to assume the world can be totally controlled. Problems with building the city are solved by user

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 9