m Een ander beeld van Feij, uit 1964-1965: bromnozems met 'kippenkontjes'
7>
r~
=1=
24 Aflevering 181 najaar 2013
verzamelen zich op de Kleine Markt in de portiek van de PZC. Hier werd
de krant in losse pagina's opgehangen in vitrines. De sportuitslagen waren
populair, maar ook de opgeprikte glanzende zwartwitfoto's met het getypte
onderschrift van verschillende persbureaus. 'Een doordeweekse dag in
voor- of naseizoen, in de jaren zestig, aan het eind van de middag. Tegen
de zijkant in de portiek stonden daar geleund, of achteloos met de duimen
hangend in de riemlus van een spijkerbroek, overhemd met de kraag op en
knoopjes los, met zwartleren laarsjes geschoeid: de Vlissingse nozems van
wie je sommigen bij naam kende. Ze droegen vaak een uitgerolde vetkuif
met van achter een zogenaamd kippenkontje.' Ze kwamen niet echt voor
de krant of de sportuitslagen, 'ze floten waar nodig de meisjes aan van de
Huishoudschool, die vanuit het Groenewoud, via de Walstraat, al fietsend
de weg naar huis hervonden. Florets, rood met zwart en wit met antraciet,
of grijze Zündapps stonden achter elkaar te imponeren naast de stoeprand
van de drukste winkelstraat.' Met een plaatje van een tijger op de tank en
opgesierd met strips of andere zaken. 'In de zomervakantie zag je Florets
met Duitsers erop, die tijdelijk de stad en de meisjes innamen. Duitsers
bereden Kreidler Florets met nummerborden als op motoren, hadden
spatborden met pin-up-meisjes en vossenstaarten, die wapperden aan
glimmende spiegels; dat knetterde allemaal net iets meer... Duitsers hoefden
geen stepjes voor een duo-passagier. Vlissingse meisjes konden gewoon in
nylon kousen en pumps, met twee strakke benen vanuit een rokje, aan één
kant zitten. This is rock 'n' roll. James Dean, Gene Vincent, Vince Taylor,
Eddie Cochran...'
Na Provo, omstreeks 1966, kwamen de 'artistiekelingen' op Puch of Tomos,
aldus Henk Feij, 'met zweefzadels en hoge of in elk geval afwijkende
sturen en voetversnellingspookjes. Zij lazen thuis de krant en bladen over
popmuziek, droegen het haar lang, knallerige sweaters, spijkerbroeken en
suède schoenen.'
Duitse bromnozems in Vlissingen, die de jaloezie van de lokale 'brozems'
wekten. Maar niet alleen in Vlissingen had de komst van steeds groter
wordende aantallen jeugdige toeristen grote gevolgen. Zo moest de politie
in de zomer van 1963 meermalen optreden tegen jonge kampeerders in
Renesse. De restaurants en dansgelegenheden waren er overvol, hetgeen
wrevel en ruzie veroorzaakte; vechtpartijen op straat waren het gevolg.
Zwartleren jacks en petticoats
Blue Suede Shoes van Elvis klonk vanuit de jukebox van Café Nationaal over
de Goese Markt. Tom Rentmeester uit Ovezande over de gloriedagen van de
bromnozem-era: 'Het is zaterdagavond en binnen in het paarse blacklight is
het een menigte van jongens met vetkuiven in zwartleren jacks, eventueel
vergezeld door hun vriendinnen in petticoats. De Grote Markt staat vol met
brommers en auto's, het uitgaansleven is in volle gang. Er wordt gedanst in
De Prins van Oranje, Schouwburg Juliana en Het Schuttershof, maar vooraf
is het altijd een pilsje nemen bij Ome Gerrit Luyk...'
Jongens uit de Zuid-Bevelandse dorpen trokken in het weekend naar de
nabije steden om hun vertier te zoeken. Rentmeester: 'De bromnozems
trokken naar ruige bars zoals Michieltje in Vlissingen. Voor de cafés
Nationaal (van Gerrit Luyk) en Flora (van zijn broer Jan Luyk) aan de Grote