m Een ander beeld van Feij, uit 1964-1965: bromnozems met 'kippenkontjes' 7> r~ =1= 24 Aflevering 181 najaar 2013 verzamelen zich op de Kleine Markt in de portiek van de PZC. Hier werd de krant in losse pagina's opgehangen in vitrines. De sportuitslagen waren populair, maar ook de opgeprikte glanzende zwartwitfoto's met het getypte onderschrift van verschillende persbureaus. 'Een doordeweekse dag in voor- of naseizoen, in de jaren zestig, aan het eind van de middag. Tegen de zijkant in de portiek stonden daar geleund, of achteloos met de duimen hangend in de riemlus van een spijkerbroek, overhemd met de kraag op en knoopjes los, met zwartleren laarsjes geschoeid: de Vlissingse nozems van wie je sommigen bij naam kende. Ze droegen vaak een uitgerolde vetkuif met van achter een zogenaamd kippenkontje.' Ze kwamen niet echt voor de krant of de sportuitslagen, 'ze floten waar nodig de meisjes aan van de Huishoudschool, die vanuit het Groenewoud, via de Walstraat, al fietsend de weg naar huis hervonden. Florets, rood met zwart en wit met antraciet, of grijze Zündapps stonden achter elkaar te imponeren naast de stoeprand van de drukste winkelstraat.' Met een plaatje van een tijger op de tank en opgesierd met strips of andere zaken. 'In de zomervakantie zag je Florets met Duitsers erop, die tijdelijk de stad en de meisjes innamen. Duitsers bereden Kreidler Florets met nummerborden als op motoren, hadden spatborden met pin-up-meisjes en vossenstaarten, die wapperden aan glimmende spiegels; dat knetterde allemaal net iets meer... Duitsers hoefden geen stepjes voor een duo-passagier. Vlissingse meisjes konden gewoon in nylon kousen en pumps, met twee strakke benen vanuit een rokje, aan één kant zitten. This is rock 'n' roll. James Dean, Gene Vincent, Vince Taylor, Eddie Cochran...' Na Provo, omstreeks 1966, kwamen de 'artistiekelingen' op Puch of Tomos, aldus Henk Feij, 'met zweefzadels en hoge of in elk geval afwijkende sturen en voetversnellingspookjes. Zij lazen thuis de krant en bladen over popmuziek, droegen het haar lang, knallerige sweaters, spijkerbroeken en suède schoenen.' Duitse bromnozems in Vlissingen, die de jaloezie van de lokale 'brozems' wekten. Maar niet alleen in Vlissingen had de komst van steeds groter wordende aantallen jeugdige toeristen grote gevolgen. Zo moest de politie in de zomer van 1963 meermalen optreden tegen jonge kampeerders in Renesse. De restaurants en dansgelegenheden waren er overvol, hetgeen wrevel en ruzie veroorzaakte; vechtpartijen op straat waren het gevolg. Zwartleren jacks en petticoats Blue Suede Shoes van Elvis klonk vanuit de jukebox van Café Nationaal over de Goese Markt. Tom Rentmeester uit Ovezande over de gloriedagen van de bromnozem-era: 'Het is zaterdagavond en binnen in het paarse blacklight is het een menigte van jongens met vetkuiven in zwartleren jacks, eventueel vergezeld door hun vriendinnen in petticoats. De Grote Markt staat vol met brommers en auto's, het uitgaansleven is in volle gang. Er wordt gedanst in De Prins van Oranje, Schouwburg Juliana en Het Schuttershof, maar vooraf is het altijd een pilsje nemen bij Ome Gerrit Luyk...' Jongens uit de Zuid-Bevelandse dorpen trokken in het weekend naar de nabije steden om hun vertier te zoeken. Rentmeester: 'De bromnozems trokken naar ruige bars zoals Michieltje in Vlissingen. Voor de cafés Nationaal (van Gerrit Luyk) en Flora (van zijn broer Jan Luyk) aan de Grote

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2013 | | pagina 26