Het zeventiende-eeuwse culturele centrum van de gebroeders Van de Venne in Middelburg (9, slot) LAVWERHOF. Nehalennia winter 2014 nr. 186 Ronald Rijkse Drukkerij We beschikken helaas niet over een inventarislijst van de drukkerij, maar dit gemis wordt ruimschoots goed ge maakt door een schilderij van het interieur van de hand van Adriaen van de Venne, dat tevens de functie van recla mebord had. Zo krijgen we toch een goed beeld van hoe hun drukkerij er uitzag, beter nog dan een droge opsom ming van materialen ons zou kunnen informeren. Het besef bezig te zijn aan een zeer ambitieuze literaire onderneming maakte dat Adriaen van de 'geboorte' van het boek een schilderij maakte, een uniek feit in de Neder landse literatuurgeschiedenis. Vandaar dat dit schilderij in deze aflevering prominent wordt weergegeven. Hierdoor krijgen we een beeld van hun boek- en prentdrukkerij waarin we de gebroeders Van de Venne aan het werk zien tijdens een bezoek van de 'supervisor' van deze onderne ming, Jacob Cats. Dat het inderdaad om hun drukkerij gaat, kunnen we aflezen uit het feit dat we, door de raam pjes naar buiten kijkend, daar het Mercurius-beeldje in de tuin zien staan. Dit beeldje hebben we eerder gezien op de gravure van de 'Lauwer-hofhet gedicht van Adriaen van de Venne in zijn 'Tafereel van Sinne-mal'. Ook het op deze gravure afgebeelde gebouw is op het schilderij te zien. Het schilderij toont de drukkerij in vol bedrijf. Op de vloer liggen grote stapels bedrukt papier en aan het pla fond hangen de net gedrukte vellen papier te drogen. Rechts zien we de plaatpers waarmee de illustraties wer den gedrukt. In het midden staat de houten drukpers. Aan de muren hangen allerlei prenten van Adriaen van de Venne. Op de foto is het met het blote oog bijna niet te zien, maar wanneer we er met een haarscherpe loep naar kijken, kunnen we waarschijnlijk de volgende prenten on derscheiden: op de achtermuur de 'Aankomst en ontvangst van de paltsgraaf Frederik met zijn vrouw Elisabeth te Vlissingen, 1613' (1618), boven de plaatpers de 'Tirannie van Alva' (1622) met daarboven een niet thuis te brengen prent. Boven de binnenkomende man hangen de portret ten van Maurits (1618), Willem van Oranje (1623) en Fre derik Hendrik (1619). Deze hangen boven de prent van de Synode van Dordrecht (1619). Tenslotte zien we boven de deur de 'Ruiterstoet van de zes prinsen van het Huis Oranje-Nassau' (1621) hangen. Ik geef toe, het is mis schien een beetje speculatief, omdat het moeilijk zichtbaar is vanaf een foto, maar gezien Adriaens goede neus voor public relations zou het heel goed kunnen. Alleen bestude ring van het origineel zou definitieve opheldering kunnen geven, maar helaas bevindt dit schilderij zich in een En gelse privécollectie en niet in het Zeeuws Museum. Verder komen er op de voorstelling 11 personen voor. Ik zal ze proberen te duiden, al blijft ook deze poging enigs zins speculatief. Bij het raam zijn twee mannen links en rechts bezig met het zetten van de letters in een zethaak. De te zetten tekst staat naast hen in het visorium geklemd. Dit is de kopij houder voor de letterzetter, bestaande uit een lineaalvor- mig houtje en een dwarshoutje waarmee de kopij vastge- knepen werd. Naargelang de zetter met de kopij vorderde werd dan dit dwarshoutje verder geschoven. Bij de houten drukpers zien we de drukker en de inkter die het zetsel van inkt voorziet met zijn tampons. Dit zijn houten halve bollen met een handvat. De holte daarin werd opgevuld met paardenhaar of wol om er een veerkrachtig kussentje van te maken. Dit werd overtrokken met een cirkelvormig zMfD D ELB E%CHS E Ofte Ruft-plactfc,van MERCVRIVS, DesJèlfs <tenffrrAcckc tot «Ue Qnïl-bennnders. Nu we in de vorige afleveringen uitvoerig kennis hebben gemaakt met de dichtbundel Zeeuwsche Nachtegael maken we in deze aflevering de cirkel rond en keren we terug naar waar we in aflevering 1 zijn begonnen: de Bogardstraat, waar Adriaen en Jan Pieterszoon hun winkel en drukkerij hadden. Die befaamde winkel hebben we toen al uitvoerig verkend, maar de drukkerij, de plaats waar de Zeeusche Nachtegael werd 'geboren' nog niet. Het slot van deze serie brengt daar nu verandering in. E NDE Gravure van de'Lauwer-hof', de tuin achter hun drukkerij, door Adriaen van de Venne in de Zeeusche Nachtegael. Te zien is de zuil met Mercurius, die we ook zien op het schilderij van de drukkerij (Zeeuwse Bibliotheek Beeldbank).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2014 | | pagina 3