Van de Zeeuwse Dialectverênigieng zdv m Van de redactiecommissie In deze rubriek is een groot aantal onderwerpen van volkskundige aard reeds aan de orde geweest. Wij moch ten hierop al een aantal leuke reacties krijgen, maar het kunnen er altijd nog meer zijn. Deze keer wil ik weer een nieuw onderwerp aan de orde stellen, namelijk 'Reizen in vroeger tijd.' Het wonen op de eilanden was vroeger een behoorlijk geïsoleerd bestaan. Het gaan van en komen naar deze plekken was soms heel problematisch, vooral in de wintertijd, als het streng vroor. De hevig koude winter van 1962/1963 staat mij nog helder voor de geest. De veerboot van Hellevoetsluis naar Middelharnis op Goeree-Overflak- kee voer toen per dag maar één keer. Maar over 'koudepro- blematiek' zullen we het nu niet hebben, die komt in het decembernummer aan de orde. Nu over 'reizen' dus. Vóór 1900 vond het vervoer eigenlijk alleen maar plaats met paard en koets en per schip. Zo voeren er op Goeree- Overflakkee veerboten van Stellendam en Middelharnis regelrecht naar Rotterdam. Daar bevond zich ook het dichtstbijzijnde ziekenhuis. De reis erheen duurde dan zo lang, dat een patiënt soms vóór aankomst al was overle den. Veel veranderde ten goede met de komst van de tram van de Rotterdamse Tramweg Maatschappij, kortweg RTM genoemd, op 30 april 1909, de dag dat prinses Juliana ge boren werd. Het was toen dubbel feest, zo hebben ouderen mij verzekerd. De tram reed van Ouddorp naar Middel- harnis-Havenhoofd en van Middelharnis naar Ooltgens- plaat. Voor de plaatsen die niet aan de tramlijn lagen, zoals Stad a/h Haringvliet, Den Bommel en Herkingen bleven de vervoersmogelijkheden nog behoorlijk problematisch, hoewel er op gezette tijden wel autobussen ingezet wer den. De tramlijn werd in 1956 opgeheven. De lijn was na de watersnoodramp van 1953 zo beschadigd geraakt, dat er met een behoorlijke snelheid over rijden eigenlijk niet meer verantwoord was. Vanzelfsprekend maakte veel schooljeugd, die in Mid delharnis onderwijs volgde aan scholen voor middelbaar onderwijs, gebruik van de tram. Na de Ramp reed de tram tussen Stellendam en Melissant over de beschadigde tram lijn zo langzaam, dat sommige jongeren uit de tram spron gen, een eind mee holden en er dan weer op sprongen. Het zal duidelijk zijn, dat dit gevaarlijke situaties opleverde. Toen ik in 1958 naar de HBS in Middelharnis ging, was de Zêêuwse Dialect Verênigieng 18 spoorlijn inmiddels al opgebroken, alleen van Middelhar nis naar Middelharnis-Havenhoofd reed nog een tram voor goederenvervoer. Wij gingen met de donkerrood/ gele bussen van de RTM naar school. Vanuit Ouddorp vertrokken we meestal om half acht. Het was dan op het station heel druk met schooljeugd en er ontstond een heel gedrang (gekriejm, in dialect) om een plekje te bemach tigen. Er waren ook bussen met een aanhanger, met een conductrice erin. Soms ging het er heel baldadig aan toe. In het middenpad van de aanhanger gingen dan wat jongens van de ambachtschool staan en die bewogen dan als groep krachtig heen en weer, zodat de aanhanger ging slingeren. De conductrice moest het maar toelaten, want ze kon die grote jongens niet aan. Als de chauffeur het merkte, stopte hij en sprak de jongens aan op hun gedrag. Het is één keer gebeurd dat hij er op de weg tussen Melis sant en Stellendam een paar uitzette. Die konden verder gaan liften. Een buskaart kostte toen 10 gulden per maand. De bus reed maar om de twee uur, dus was het vaak wachten. Bij Mina van het café bij het station kochten wij ons eerste zakje Smith potatochips. Dat was in die tijd iets nieuws. Er zat dan een klein blauw zakje met zout in, zodat je dat naar behoefte kon toevoegen. De teleurstelling was groot als het zakje er niet in zat. Wij hadden in die tijd ook nog op zaterdagmorgen les. Je was dan pas om half twee weer in Ouddorp. Snel wat eten en dan naar het strand als het mooi weer was. Je nam dan je Deutscher Wortschatz mee om te leren voor de repetitie van maandag. Het weekend was kort... Het is al vaker opgemerkt: Heeft u soortgelijke ervaringen? Laat ze ons weten. Stuur ze naar het secretariaat of mail ze naar dialect@hetnet.nl Namens de dialectredactie wens ik u weer veel lees- en kijkgenot. Pau Heerschap Verenigiengsnieuws In de zomer schijnt het verenigingswerk stil te liggen. Maar dat is niet waar. Dan is het bestuur bezig met de voorberei dingen van het nieuwe jaar. De dialectdag komt eraan. Op de jaarvergadering wordt de begroting voor het komend jaar gepresenteerd en de kascontrolecommissie komt in september bij elkaar om de rekeningen van het afgelopen jaar te controleren. Dat is trouwens voor de penningmees ter nog een heel gedoe om die commissie bij elkaar te roepen, want tegenwoordig hebben de gepensioneerden het altijd druk. Maar goed: het is weer gelukt. De jaarlijkse Daar wachten de bussen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2015 | | pagina 20