Net Alex Colville (1920-2013) kijken naar de werkelijkheid m Johati Everaers Ter nadere informatie en om te verduidelijken waarom dit artikel juist in dit tijdschrift op zijn plaats is, volgt eerst een beknopte biografie. Ik beperk me tot de periode die van belang is binnen het kader van de woonomgeving van Colville en zijn aan de oorlog gerelateerde werken. Alex Colville werd geboren in 1920 in Toronto. De familie verhuisde in 1929 naar Amherst, Nova Scotia, Canada. Colville volgde rond zijn achttiende een zogenaamd Fine Arts program op de Mount Allison University in Sackville, New Brunswick, Canada. Hij ontmoette daar zijn latere vrouw Rhoda Wright. Tijdens zijn studie aan de univer siteit nam hij deel aan zomercursussen schilderen, die er uiteindelijk toe leidden dat hij een professionele opleiding in de kunst ging volgen en in 1942 dienst nam in het Canadese leger met de bedoeling om oorlogskunstenaar te worden. Alex en Rhoda trouwden in 1942 in Wolfville, Nova Scotia. In 1944 werd hij naar de Canadian Military Headquarters in Londen gestuurd waar zijn werk als oor logsschilder begon. Breskens: 'complete devastation' Na eerst in het zuiden van Italië actief te zijn geweest, landde hij vanuit Engeland op 24 oktober 1944 in Oos tende. De oorlogskunstenaar met de militaire rang van luitenant werkte vlak achter het front in Vlaanderen en Zeeland. Op 30 oktober vermeldt zijn dagboek: On 30 October I wentfor a trip to Breskens. Although it was very cold and windy, the subject matter here was fascinating: complete devastation under a cold, blue-gray sky. We didn't stay there long as one ofour aircraft dropped a stick of bombs in the area. Twee dagen later: On 2 November went to Westkapelle dyke taken the night before and flooded by the Germans [sic!]. I made drawings and took severalpho- tographs of prisoners of war being carried in vessels through a flooded, flag-drapped street Na de slag om de Schelde trok hij met de 3rd Canadian Infantry Division naar Nijmegen en verder. Overal maakte hij schetsen en aantekeningen en legde ook de verschrik kingen vast die hij aantrof in concentratiekamp Bergen- Belsen in Duitsland. 6 Mijn eerste kennismaking met het werk van de Canadese beeldend kunstenaar Alex Colville was in 1974 tijdens de ten toonstelling Kijken naar de Werkelijkheid in Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. Een indrukwekkende expositie met werk van Europese en Amerikaanse hyperrealisten, een stroming die twee jaar eerder op Documenta 5 in Kassei onder de aandacht was gebracht. In Rotterdam werden van Colville vier werken getoond: Milktruck (1959), Departure (1962), Paci fic (1967) en Stop forcows (1967), dat zich bevindt in de collectie van Museum Boijmans van Beuningen. Ik publiceerde over het laatste schilderij een artikel in literair tijdschrift Ballustrada en nam het later op in mijn verhalenbundel Verdwaalde oeverloper (2014). Om meer werk te zien van Colville bezocht ik onlangs The Canadian War Museum en The National Gallery of Canada, allebei in Ottawa. 'Stop for cows', Alex Colville (1967); coll. Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2015 | | pagina 8