Nehalennia najaar 2015 nr. 189 Eind 1945 keerde Colville terug naar Canada waar hij van 1949 tot 1973 werkte en met echtgenote Rhoda en kinderen woonde in het Colville House in Sackville. In 1963 stopte hij met lesgeven aan de Mount Allison Uni- versity om zich geheel te kunnen wijden aan zijn werk als kunstenaar. In 1966 vertegenwoordigde hij Canada op de Biënnale van Venetië. In 1973 verhuisde de familie naar Wolfville, waar ze hun intrek namen in het huis van Rhoda's ouders. Rhoda, die altijd zijn schildersmodel was geweest, overleed in december 2012 en een halfjaar later ook Alex thuis in Wolfville. Colville exposeerde over de hele wereld, van de Tate Gallery in Londen tot het Exhibition Centre in Beij ing en werk van hem bevindt zich in de collecties van het Museum of Modern Art in New York tot het Musée dArt Moderne en Centre Beaubourg in Parijs. Frappante overeenkomst Bij mijn eerste reis naar Canada in 1999 maakte ik in Halifax hernieuwd kennis met het werk van Colville. Dat herkenning vaak leidt tot waardering was zeker van toepassing op de schilderijen, zeefdrukken en tekenin gen van Colville in de Art Gallery of Nova Scotia en de Zwickers Gallery. Frappant is de overeenkomst tussen de polders hier in Zeeland en het landschap in de omgeving van Sackville en Wolfville in de Maritime Provinces dat in veel werken van Colville een belangrijke rol vervult: polders met vlakke akkers, zee, schorren met spartina, afgelegen gebouwen. Als vogelliefhebber kom ik ook aan mijn trekken: bandijsvogels, ijsduikers, kraaien en raven, aalscholvers, kiekendieven en andere vogels heeft hij met of zonder het passende landschap in de Maritime Pro vinces vastgelegd. Ik zag zijn werk op latere reizen naar Canada in de Beaverbrook Gallery in Fredericton toen ik daar op zoek was naar sporen die dichter Arthur Cravan er misschien had achtergelaten en eerder ook al in The Rooms in St. John's, Newfoundland. Colville is heel lang beschouwd als een regionaal artiest. Met de tentoonstel ling in Ottawa (zie verder in dit artikel) is duidelijk dat dat niet terecht was. Trouwens, iedere Canadees kent het werk van Colville of heeft wel eens een werk van hem in handen gehad. Dat geldt ook voor vreemdelingen die Canada be zochten, aangezien hij in 1966 de fraaie Canadese munten ontwierp met voorstellingen van dieren: gans (1 dollar), wolf (50 dollarcent) enzovoorts. Voor een luttel bedrag is men dus al eigenaar van een Colville. Zeeuws-Vlaanderen, Walcheren In 2010 was ik terug in Wolfville, zag er natuurlijk weer werk van Colville en legde iets van mijn ervaringen vast in het verhaal dat ik schreef voor Ballustrada. Bij mijn bezoek in 1974 aan de tentoonstelling in Boy mans kocht ik een ansichtkaart met de afbeelding van Stopfor Cows. Toen ik ter voorbereiding van mijn artikel in Ballustrada het museum benaderde met het verzoek om een afbeel ding, bleek dat niet mogelijk en was de ansicht niet meer verkrijgbaar. Ik gebruikte de ansicht die ik al 30 jaar in mijn bezit had. Ann Kitz, de dochter van Colville, gaf me toestemming een afbeelding van het schilderij te publice ren. Na die reis in 2010 was ik vooral geïnteresseerd geraakt in de tekeningen die Colville maakte in Zeeland en zocht weer contact met Ann Kitz. Ik stuurde haar mijn Ballus- frada-verhaal dat ik vertaalde in het Engels. Ze berichtte me dat ze het verhaal had voorgelezen aan haar vader, kort voor hij overleed in 2013. Via Ann kwam ik in contact met Meredith MacLean, collectie-specialist van het War Museum in Ottawa. Na enkele keren uitstel maakte ik in februari 2015 een voorlopige afspraak om naar Ottawa te komen om tekeningen en schetsen te zien die Colville maakte aan het front in België en Zeeuws-Vlaanderen. Na der onderzoek zal moeten uitwijzen of, behalve de schet sen en tekeningen van Oostburg (minstens 2), IJzendijke, Breskens en Westkapelle, er nog meer tekeningen zijn die hij in Zeeuws Vlaanderen en op Walcheren maakte. Kort voor mijn bezoek aan het War Museum werd ik door een Canadese kennis er attent op gemaakt dat in The National Gallery of Canada in Ottawa juist een grote tentoonstel ling was geopend met werk van Alex Colville. Ik kon het niet beter treffen. Oorlogskunstenaar Alex Colville was war artist: een militair die in de oorlog werkt als journalist, en beeldend werk maakt van wat hij ziet. De kunstenaar maakt ter plekke schetsen, die hij later aanvult en verbetert of aan de hand waarvan hij een nieuwe tekening, aquarel of schilderij maakt. Dat soort werk is er van Colville in de collectie van het War Mu seum in Ottawa. Altijd is aangenomen dat Colville alleen aan de hand van schetsen en tekeningen heeft gewerkt. De Entree van de Colville-expositie in The National Gallery of Ca nada, Ottawa (foto Tien Heestermans).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2015 | | pagina 9