Parlevinkers Nehalennia winter 2015 nr. 190 1 Anya Luscombe Werk aan het kanaal door Zuid-Beveland begon al in juli 18521 door een Engels aannemersconsortium, Tho mas Hutchings Co, dat het werk uitvoerde voor een Nederlands-Frans-Belgische maatschappij, die de conces sie had gekregen voor zowel het kanaal als de afdamming van het Kreekrak. Echter, het werk aan het kanaal liep om verschillende redenen helemaal mis, en negen jaar later, op 10 mei 1861, moest er een wetsontwerp waarbij de maatschappij werd ontheven van de verplichting tot het maken van het kanaal goedgekeurd worden door de Twee de Kamer. Pas in 1865 waren de sluizen bij Hansweert en Wemeldinge gereed en in oktober 1866 kon de verbinding eindelijk opengaan voor de scheepvaart. Al snel werd het kanaal een belangrijke en drukke doorvaarroute. In 1905 passeerden 50.000 schepen per jaar, in 1937 zat dit aantal op meer dan 90.000. In de oorlog zakte het uiteraard in, maar in 1949 passeerden er alweer meer dan 50.000 en in 1968 bereikte het aantal zelfs 100.000.2 Met de komst van de schepen was er ook behoefte aan bevoorrading en het aantal ondernemers die waren verkochten, de zogeheten parlevinkers, groeide mee naarmate het aantal schepen ook groeide. kader van de voorbereiding op het 150-jarig jubileum van het kanaal eind 2014 begonnen met een project om de verhalen van de parlevinkers, die zon belangrijke be drijfstak in Wemeldinge vormden, te beschrijven. Omdat Hansweert ook onlosmakelijk met het parlevinken op het Kanaal door Zuid-Beveland is verbonden, omhelst het project nu ook dat dorp. Oral fiisfory-interviews met parlevinkers en anderen die parlevinkers kenden, vormen de kern, maar ook het verzamelen van foto's, geschreven verhalen en andere documenten is belangrijk. Kleinhandelaars Een parlevinker wordt in het woordenboek omschreven als een kleinhandelaar in grutterswaren en veevoer, in 't bijzonder iemand die met een bootje langs de schepen vent.5 In Wemeldinge en Hansweert waren er behalve handelaren met een bootje ook een groot aantal die werk ten op de sluizen zelf en de bestelde goederen op de fiets brachten. Ze leverden van alles, waaronder melk, kaas, eieren, koffie, textiel, olie, scheepsbenodigdheden en hooi. Er is weinig geschreven over de geschiedenis van het Ka naal door Zuid-Beveland, nog minder over de mensen zoals de parlevinkers die hun brood eraan verdienden. Gerard Lepoeter wijdt een hoofdstuk aan het kanaal in zijn boek Wemeldinge historie van een dorp tussen Kerk en KanaaP, waarvan twee bladzijden aan de parlevinkers zijn gewijd. Anton Nelis schreef zijn herinneringen op als zoon van een parlevinker te Hans weert in de jaren dertig van de vorige eeuw, hoe de hele familie allerlei klusjes erbij moest doen in de winter, inclusief kolen rapen die van de schepen waren gevallen bij de sluizen, om het karige loon van zijn vader aan te vullen.4 Het project Ooggetuigen van de 20? eeuw heeft in de jaren negentig een viertal interviews met parlevinkers opgenomen, die te beluisteren zijn in de Zeeuwse Bibliotheek in Mid delburg. De Stichting Bewoners Belangen Wemeldinge is in het In 2016 bestaat het kanaal door Zuid-Beveland 150 jaar. Het kanaal, ooit een van de drukst bevaren kanalen van West- Europa, werd feestelijk geopend op 11 oktober 1866. Het verbond niet alleen de Ooster- en Westerschelde, maar zorgde er voor dat de twee dorpen aan ieder uiteinde, Wemeldinge en Hansweert, economisch opbloeiden. Een lokaal project brengt nu de verhalen van één van de beroepsgroepen die van het kanaal leefden, de parlevinkers, in kaart. -gÉÜWSCHG ^•SLiyETENSCHPj^- Uit Zuid-Beveland schrijft men ons van 16dezer: „Gisteren werd, zooals bekend is, het kanaal door ons eiland voor de scheepvaart toegankelijk gesteld. Reeds vele schepen zijn er dien dag doorgevaren. De beurt schippers van Kruiningen en Wemeldinge deden gratis een pleiziertocbt, waaraan velen deelnamen. „Even als verleden Donderdag getuigden de vele vlaggen, die alom wapperden, dat men dien lang verbei den dag met vreugde begroette. „Heden zijn, onder vele andere vaartuigeni, ook de stoomboot Telegraaf en do stoom vrachtbooten stad Rot terdam en Amicitia het kanaal gepasseerd. „Een en ander geeft veel levendigheid." Kleine Sluis in Wemeldinge, 1905. Middelburgsche Courant, 18 oktober 1866.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2015 | | pagina 3