Nehalennia zomer 2016 nr. 192 Met Veenendaal naar Gorinchem Beurtvaart De schippers Risico's tijdens het vervoer 600,00 per jaar. Jacob is dan de olieslager op de nieuwe molen. In Isaacs nalatenschap lezen we ook dat hij de korenmolen 'De Ster' voor 1200,00 per jaar huurde van broer Jacob. Op bescheiden schaal was hij ook koopman, onder andere in vlas. Jacob sloot in 1854 een verzekering af voor deze staakmo- len met een herbouwwaarde van 4000,00. De inventaris had een waarde van 1333,00.39 Wanneer Jacob de houten standaardmolen verwierf, kun nen we niet meedelen; die wordt niet in de nalatenschap vermeld. Uit zijn nalatenschap komen we wel te weten dat die in zijn bezit was. Na het overlijden van Jacob worden de onroerende goede ren niet verdeeld. Cathelijntje Lijbaart - Schijve verzekert de woning (één verdieping met vier kamers) in 1860 samen met de houten standaardmolen voor 5000,00. De staakmolen (lang 4.65 x breed 3.30 m) heeft één zolder met één koppel stenen, zogenaamde zestienders. De hoogte is 9.37 m en uit deze polis weten we ook de naam van de molen: 'De Ster'.40 Dat gebeurde wel na het overlijden van zijn weduwe, Ca- thelijne Lijbaart - Schijve in 1885. De waarde van de nala tenschap werd onderling getaxeerd op 19076,00.41 De stijging in de directe belasting van Pieter (1829) naar Jacob (1837) is dus van 89,33 naar 108,00. Deze staat is van 25 februari 1837, kort voor Pieters dood. Die had toen al bijna al zijn roerende goederen aan Jacob verkocht tegen een 'schappelijke prijs'. In dit deel leggen we ons oor te luisteren aan de Kaai. We maken kennis met de schippers. Zij vertellen ons hun ver haal. Na een tocht van twee dagen door de Braakman, Wester- schelde, Kreekrak, langs Yerseke de Oosterschelde over, richting Stavenisse. Daar verzamelden zich meestal de beurtschippers, wachtend op gunstig tij Dan zeilend via Keeten, Mastgat, Zijpe, Krammer, Volkerak, Hollands Diep, Dordtse Kil naar Dordrecht. Dan de Merwede op, naar Gorinchem. Het zal ook schipper Veenendaal meer dan eens zijn over komen: windstilte en tegenstroom. Vooral op het Hollands Diep. Soms werd een roeiboot voor de boot gelegd en gin gen de schipper en zijn knecht daarin en roeiden uit alle macht om toch maar enige vordering in de reis te krijgen. Zwaar werk, wat eigenlijk weinig of geen resultaat had. De beurtvaart en het vervoer van passagiers was in Bier vliet geregeld door het gemeentebestuur. Deze regeling was tot stand gekomen nadat de schippers hadden ge klaagd over de wilde vaart vanuit de Biervlietse haven.42 Op een vraag van de Provincie of er een beurtveer in Bier vliet was, werd ontkennend geantwoord.43 De haven was eigendom van de gemeente. Een haven meester was onbekend. Om de vijf jaar werd het haven geld verpacht. Over de periode 1830 - 1835 was de pach ter Cornelis Schijve, kleermaker. Hij droeg daar jaarlijks 131,00 aan de gemeenteontvanger af. De volgende pach ter was zijn buurman, Louis Cornelis Bertou, winkelier. Hij nam de pacht aan voor 102,00 per jaar.44 Blijkbaar was er minder animo voor dit baantje. Vanwege de verdiensten? Best mogelijk, want in 1834 was de jaar lijkse kermis niet doorgegaan vanwege de slechte tijden. Naast een aantal vissers waren er in Biervliet ook schip pers actief. Ze meerden hun schepen af in de haven. Jacob Lijbaart bediende zich van de volgende schippers. - Jacob de Beer, geboren in Ridderkerk 1802, vestigde zich als schipper rond 1835 in Biervliet. Bouwde omstreeks 1840 een herberg aan de kaai en ontwikkelde zich als han delaar. - Andries Geensen, geboren in Biervliet op 16 december 1807, trouwde in Biervliet met Sara Jansen. - Willem van der Hoofd, geboren ca. 1792 in Hoofdplaat, trouwde in Tholen (1816) met Elisabeth van Overbeke, een achttienjarige die in Sint-Annaland was geboren. - Isaac Jacobs, geboren in Hoofdplaat 1812 en trouwde daar in 1839. - Reijnier Meijdam, geboren in Amsterdam, hertrouwde in Biervliet op 30 maart 1818 met de stiefmoeder van onze Jacob Lijbaart, Anna Faas. - Veenendaal, vermoedelijk afkomstig uit Dordrecht. Molenschep van Jacob Lijbaart, molenmuseum De Valk, Leiden De schipper bepaalde wanneer de boot de haven verliet. Dat was bijna altijd afhankelijk van het tij. Vertrok de schuit uit de Biervlietse haven richting Antwerpen, dan vertrok de schipper bij opkomend water. Was de reis rich ting Middelburg, dan zeilde de schipper bij afgaand water uit. De Kaai en het havenkanaal in de Braakman waren in onderhoud bij het Uitwateringschap van de Verenigde 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2016 | | pagina 21