SIGNALEMENTEN Nehalennia zomer 2016 nr. 192 De scholen syn planthov van de gemeente f* X Het ondemijs in Zeeland en Staats-Vlaanderen, 1578-1801 23 Daar ging hij over naar de Chr. Gereformeerde Kerk en was hij predikant in Arnhem en Utrecht. In 1925 werd hij lector in de apologetiek aan de theologische school van de Chr. Gereformeerde Kerk in Apeldoorn en in 1929 hoogleraar in Latijn, apologetiek en wijsbegeerte. In 1938 vroeg hij zijn ontslag en werd weer predikant. Vanaf 1941 was hij predikant in Middelburg. In 1946 ging hij met emeritaat. Bronnen: Familienamendatabank Meertens instituut: www. meertens.knaw. nl!n fb/ Famielienamendatabank België: www.familienaam, be Meertens P.J. (1947) Zeeuwse familienamen Van Driel, L. (2007), Van Aarnoudse tot Zachariasse. Zeeuwse familienamen Debrabandere, F. (2003), Woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk. Debrabandere, F. (2009), Woordenboek van de familienamen in Zeeland. Geraadpleegd op http://www, naamkunde, net/ http://encyclopedievanzeeland.nI/Categorie:Zeeuwen http://www.zeeuwseankers.nl Na veertien jaar onderzoek promoveerde Huib Uil, streekarchivaris van Schouwen-Duiveland en Sint Philipsland, aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam, op het onderwerp 'Het Onderwijs in Zeeland en Staats-Vlaanderen, 1578-1801Zoals hij zelf in het voorwoord vertelt, werd destijds zijn interesse voor dit onderwerp gewekt, toen hij regelmatig zijn kinderen naar school bracht. Eind vorig jaar verscheen een publieksuitgave van het lijvige proefschrift onder de titel 'De scholen syn planthoven van de gemeente' met als ondertitel 'Het onderwijs in Zeeland en Staats-Vlaanderen.' In dit boek wordt het onderwijs in Zeeland in de vroeg moderne periode beschreven. Het startpunt ligt bij 1578 toen Zeeland was overgegaan naar de zijde van de Prins van Oranje, het eindpunt bij de eerste landelijke onder wijswet van 1801, die een einde maakte aan de lokale en gewestelijke bemoeienis met het onderwijs. Voor deze studie zijn alle mogelijke bronnen geraadpleegd om een totaalbeeld te krijgen van de organisatie en de da gelijkse praktijk van het onderwijs in Zeeland. De betrok kenheid van de overheid, de rol die de kerk speelde bij de organisatie en de invulling van het onderwijs, de school meesters en andere onderwijsgevenden, hun sociale achter grond, de vormen van onderwijs, de inhoud van de school boeken, de aantrekkingskracht op leerlingen, de resultaten van het onderwijs en het perspectief op de arbeidsmarkt, het komt allemaal uitvoerig en systematisch aan bod. Huib Uil komt met nieuwe inzichten over het onderwijs in de Republiek en over de geschiedenis van Zeeland. Zo wordt aangetoond dat het Zeeuwse onderwijs zeer succes vol was en bijdroeg aan een hoge graad van geletterdheid van de bevolking. Aan het begin van de negentiende eeuw kon 82 procent van de Zeeuwen lezen en schrijven. Daar door was Zeeland destijds koploper in Nederland. Het aardige van het boek is, dat men het in eerste instantie niet van a tot z hoeft te lezen. Ieder kan over 'zijn eigen dorp' heel veel wetenswaardigheden vinden. Allerlei anek dotes, met vlotte pen beschreven, maken het boek ook voor de leek heel lezenswaardig. Het boek is geschreven als proefschrift, maar zeer leesbaar door de toegankelijke stijl en de vele voorbeelden. Bijzonder is dat ook allerlei interessante gegevens over het Flakkeese Sommelsdijk in het boek een plaats kregen. Dat dorp behoorde immers tot 1805 bij Zeeland en viel in de beschreven tijd onder de classis Schouwen-Duiveland. Het boek bevat een aantal bijlagen, waaronder een uitgebreid lijst met alle schoolmeesters uit de onderzochte periode. Kortom: Deze studie over de oudere Zeeuwse onderwijs- geschiedenis is een onmisbaar naslagwerk voor historici, genealogen en liefhebbers van regio- en religiegeschiede nis. Sterk aanbevolen! Vermeldenswaard is nog dat Huib Uil op 26 april jl. door Zijne Majesteit de Koning benoemd is tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Pau. H. HUIB UIL

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2016 | | pagina 25