Johannes Goedaert, de ontdekker van de metamorfose (4) t m m Het drukken van 'Metamorphosis Naturalis' iGoeóartw Jaques Fierens en zijn bedrijf 'METAMORPHOSIS NATURALIS': het drukken, de drukker Jaques Fierens en het portret van Goedaert (4) Dit vierde Goedaert artikel behandelt het drukken van Metamorphosis Naturalis bij Jaques Fierens, 'Boeck-verkooper, inde Globe'te Middelburg en het unieke portret dat we van de schrijver kennen, de enige nog bekende afbeelding van Goed aert, die tijdens zijn leven gemaakt is. Kees Beaart Het drukken van een boek was in zeventiende eeuw puur handwerk. In de lettergieterij werden de drukletters van lood gegoten. Van de stuk voor stuk gegoten letters werd letter voor letter en regel voor regel heel nauwkeurig het zetsel voor een pagina gemaakt. Acht pagina's samen vormden een blok, waarmee een vel handgeschept papier aan een kant kon worden bedrukt. In de correcteurskamer werd een afdruk van het zetsel op fouten gecontroleerd. In de drukkerij stonden een aantal persen waarop met de hand pagina voor pagina het pa pier werd bedrukt. Voor elke drukgang werd het papier bevochtigd waardoor het papier de drukinkt beter opnam. Op een vel papier werden aan iedere kant acht paginas van Metamorphosis gedrukt. Daarom noemt men het formaat van Goedaerts werk wel octavo. feEAMORPHOSIS ATURAL Ingekleurde titelpagina in het Latijn Als per vel papier vier paginas op een kant gedrukt wer den, noemt men het boekformaat quarto. Bij folioformaat werden twee pagina's per kant bedrukt. Na elke drukgang moest elk vel papier afzonderlijk worden opgehangen om te drogen. De zestien pagina's die op de twee kanten van een vel pa pier voor Metamorphosis Naturalis gedrukt werden, vorm den na het vouwen een katern van het boek. De letters en cijfers in het midden onderaan sommige paginas zijn aan wijzingen voor degene die het blad tot een katern moest vouwen en voor de binder van het boek. Meestal werden de afbeeldingen bij de tekst ingebonden, maar soms wer den de afbeeldingen bij elkaar ingebonden, achterin Meta morphosis Naturalis. Na het binden werd het boek gesne den. Hierbij werden de deels nog gevouwen zijden tegelijk met de ingebonden afbeeldingen afgesneden. Hierna kon het boek van een perkamenten of leren omslag worden voorzien. Fierens liet voor een deel van de oplage zelf de omslag maken. Op een leren band werden door de bindei tekst en versierselen met goud ingeslagen op omslag en rug van het boek. Op een perkamenten band werd de titel met zwarte inkt op de rug van de band geschreven. Een gefortuneerde koper kon het boek zelf laten binden in een eigen, unieke band die paste in de privé bibliotheek met vrijwel identieke banden. Het formaat van een ingebonden boek is ongeveer 15,5 cm x 10 cm. De dikte is, afhankelijk van het gebruikte papier, het aantal pagina's en het gebruikte karton (in een enkel geval hout) en leer van de omslag, ongeveer 2 cm tot 3,5 cm voor een afzonderlijk ingebonden deel. Volgens Nagtglas in Levensberichten van Zeeuwen was Jaques Fierens van Vlaamse afkomst en kwam hij waar schijnlijk uit de omgeving van Hulst. Hij was gehuwd met Constancia Spiljardus. Haar voornaam wordt meestal anders gespeld, maar uit archiefstukken blijkt dat zij zelf Constancia schreef. Jaques Fierens gaf vanaf 1642 tot 1669 vele werken uit. Fierens was niet alleen lid, maar ook herhaaldelijk deken van het Middelburgse drukkersgilde. Middelburg was waarschijnlijk de eerste stad in de Nederlanden met een drukkers- en/of boekverkopersgilde. Enkele van de be kendste boeken die Fierens drukte zijn Banket-werk van Goede Gedachten van Mr. Johan de Brune en vele werken van Johannes De Mey, waaronder Halelu-jah of Lof des Heeren, Verbreidt op het Natuur-Toneel en natuurlijk Goe daerts drie delen van Metamorphosis Naturalis. Van het personeel van Fierens weten we maar heel weinig. We weten wel dat Gillis Nieuwenhuijsen een knecht van

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2016 | | pagina 4