historische METAMORPHOSIS NATURALIS, BESCHRY VINGHE Oirfpronk.aercl, eygenfchappen cndc vreem de veranderinghen der wormen, rupfen, maeden, vliegen, witjens, byen, motten endedierghelijcke dierkens meer; niet uyteenighe boecktn maer aiieenelijck door eygen ervarentHeyd uytgevon- den,befchreven,ende na de konit afgetcyekent. Door JOHANNEM GOEDAERDT. met tekst in het Latijn, is zowel voor de Nederlandse als de Latijnse uitgave gebruikt. Het is echter zeer aannemelijk dat hij de etsen voor zijn boeken zelf vervaardigd heeft. Aan de stijl van enkele nieuwe afbeeldingen in uitgaven die na zijn dood verschenen zijn, is te zien dat er op een aantal platen nieuwe figuren zijn aangebracht en er een extra plaat gemaakt is door een kunstenaar, waarvan de naam niet bekend is. Deze afbeeldingen zijn met meer schaduw getekend dan op Goedaerts afbeeldingen. Helaas is voor zover bekend geen enkele tekening die Goedaert van zijn waarnemingen maakte of een etsplaat bewaard gebleven. Vrijwel alle etsplaten zijn in de loop der eeuwen omge smolten, bijvoorbeeld om er wapens van te maken of munten te slaan. Het inkleuren of 'afsetten' van de afbeeldingen Zoals Goedaert in het eerste deel van zijn boeken schrijft kleurde hij de afbeeldingen zelf. Als laatste zin van Aen den goedwilligen LESER' schrijft hij daarover: 'Ende op dat alles te beter mocht vertoont werden, so sal een ieder daar toe begeerich zijnde, niet alleen de af-beel- dingen; maer oock alle de selfde door den Autheur met haere eyghen coleuren nae het leven af-geteykent krijgen connen. Voor het inkleuren werd waterverf gebruikt. Dat kon in de zeventiende eeuw niet in tubetjes worden gekocht, maar moest zelf worden gemaakt. Mogelijk heeft Goedaert het maken en gebruiken van de verschillende verven geleerd bij zijn leermeester Christoffel van den Berghe, maar het is ook heel goed mogelijk dat hij gebruik gemaakt heeft van de in 1634 in Leiden verschenen handleiding van Geerard ter Brugge. In de zeventiende eeuw werd het boek twee maal 'vermeerderd' uitgegeven door W. Goeree, met als ti tel Verligterie-kunde, Of regt Gebruik der Water-Verwen in welke Desselfs Kennis, en Gebruik tot de Schilderkunde, en de Illuminatie of Verligterie noodig zijnde, kortelijk geleerd word'. De gereedschappen die Goedaert voor het inkleuren van zijn etsen gebruikt moet hebben voor het 'Water-Ver wen' worden in dit boek besproken. Heel belangrijk was de 'Vrijf-steen'. Die moest hard en glad zijn om de ingredi ënten van de verf in en door elkaar te wrijven. Hoe langer de ingrediënten met water gewreven werden, hoe beter de kwaliteit van de verf werd. Verder waren veel stukken glas nodig om de verf op te leggen en eventueel te mengen en vanaf het glas te gebruiken. Bakjes en schelpen werden gebruikt om de verf in te doen. Enkele van de ingrediënten die in Verligterie-kunde voor het maken van de verschillende kleuren waterverf ge noemd worden zijn: Gom water, Lood, Indigo, Smalt, Oltremaryn, Schyt-geel, Geel Oker, Gutte Gomme, Spaans Groen, Root Kryt, Lak, Keulse Aarde en Been-Swart. Bijna allemaal stoffen die ons niet bekend voorkomen, maar in Goedaerts tijd verkrijgbaar waren. OFTE V A N D E N TOT MIDDELBURG It, By J AQJ1ES Fierbns, Boeck-verkooper inde Globe. Ingekleurde titelpagina van het derde deel Titelpagina van de tweede druk van deel één

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2016 | | pagina 8