De eerste verpachting Het einde We zien dus dat de afscheiding van België en het sluiten van de grens in 1830 de eerste jaren invloed heeft op de huwelijken. De aanleg van de straatweg is echter ook niet van invloed op deze cijfers. De huwelijkskandidaten ont moetten elkaar bij voorkeur op de kermissen in ljzendijke (tijdens de Pinkersdagen, eind juni) of in Watervliet (eind juli). Toen de weg nog onverhard was, stapte men over een aarden weg bestrooid met zand. Vooral in de zomermaan den was deze goed begaanbaar. Na de bestrating kwam hierin geen verandering, al moesten de passanten wel tol betalen. Dat blijkt dan ook de enige verandering te zijn. We gaan er wel vanuit dat de jeugd de kermissen te voet bezocht en een uurtje wandelen stelde in die tijd weinig of niets voor. Het is een drukte van belang in Hotel d'Anvers aan de IJzendijkse Hoogstraat als daar op 23 maart 1854 de eerste tolverpachting van de nieuwe weg wordt gehouden. Nadat notaris Benteijn alle voorwaarden heeft opgelezen, vindt de openbare verpachting voor een jaar plaats. Charles de Kerckhove en zijn stadsgenoot Victor van den Hecke zijn aanwezig en zitten naast de notaris achter de tafel. Zij zijn gemachtigden van de Maatschappij en ook Jan Francies de Volder en Pieter Bernard Averbeke zitten erbij. De laatste als contactpersoon tussen de pachter en de Maatschappij, zoals we in de voorwaarden hoorden. Bij Averbeke, die in de Biervlietse Ameliapolder woonde, moest de pachter maandelijks zijn pachtsom afdragen. En Averbeke was ook aanspreekpunt wanneer er discussies waren over bijvoorbeeld een toltarief. Dan moest Averbeke dus naar het tolhuis aan de Ponte komen. Pachter, voor de som van f 900,00 is de heer Francies Walrij, diligencehouder op Watervliet. Als borg noemt hij logementhouder Johannes Verbruggen, die we al eerder tegenkwamen. Uit deze acte halen we trouwens nog enige interessante passages over de vrijstelling van goederen. Alle goederen die de grens passeren op weg naar een marktdag krijgen vrije doorgang. Hierin zien we natuurlijk de hand van Carpreau die de handel in de regio en misschien wel speci fiek in ljzendijke tracht te bevorderen. Vrij van tol zijn ook volgens een speciale bepaling in deze acte opgenomen, "de wagens met gedorschte granen, gedroogde peulvruch ten en soortgelijke geladen, transporten van gras en hooi afkomstig van eigen of gehuurde landen".9 Het rijk was de eerste overheidsinstantie die de tollen afschafte. Dat was op 1 mei 1900, nog vóór het gemotori seerd verkeer op de weg verscheen. Wat ljzendijke betreft, vervielen de twee tollen tussen ljzendijke en Schoondijke. Het tolhuis Veldzicht onder Schoondijke werd op 10 mei 1903 door de domeinen verkocht. Tot 27 oktober 1913 bleef de tol tussen ljzendijke en Watervliet. De laatste tol gaarder was Hendrikus Josephus Mornout (1867 1945). In 1913 kwam het weggedeelte in handen van de provin cie Zeeland. De laatste tollen in de omgeving verdwenen op 19 juli 1932, zoals bijv. die op het traject Biervliet Hoofdplaat en bij Bakkersdam.10 Het onderhoud van de weg kwam in handen van de overheid en werd betaald uit de wegenbelasting. Bijlage 1 Participanten in de tolweg en het aantal aandelen a f500,00. 1Graaf Charles Joseph D'Hane de Steenhuise, 2 2. Jan Francies de Volder, 2 3. Ridder Francies de Heijnderijcx, 2 4. Mw. Maria Thérésia de Volder, douarière de heer Stas de Richelle, 2 5. Jan Jean Lacombe, 2 6. Edmond van de Woestijne, 2 7. Victor van den Hecke, 3 8. Eduard van den Hecke, 3 9. Baron August Pijcke de Petegem, 2 10. Joseph Zaman van Crombrugghe, 2 11. Graaf Charles Anthoni Gabriël du Chatel, 2 12. Mw Victoire Amelie de Naeijer, echtgenote van Pieter van Remoorter, 2 13. Joseph Praet du Breucq, 1 14. Mw. Cécile Johanna Bernadina du Breucq, 1 15. August de Loose, Eugenie de Loose en Charles de Kerckhove de Limon, samen 1 16. August Lippens, 1 17. Eugène Lippens, 1 18. Jean Francies Bogaert, 1 19. Pieter Francies Snebbaut, 1 20. Pieter Bernard Averbeke, 1 21. Joris van Hij fte, 2 22. Bernardus Josephus Bonte, 1 23. Adolph Bavo Carpreau 1 Opm. de nrs 1 t/m 17 waren Vlaamse landeigenaren, veel uit Gent of omgeving. De nrs 19 t/m 23 waren woonachtig in ljzendijke en om geving. (De woonplaats van no 18 is mij niet bekend, RW). Noten 1. G.A.S. deel ljzendijke, Raadsnotulen 1841-1854. 2. Z.A. Notariële Archieven 1842-1895, inv. no 20, rep. 128, d.d. 11-12- 1852. 3. Willemsen, Rinus: De handel en wandel van zoon Carpreau, in voorbereiding. 4. Google: Tolheffing in Drenthe, 19 december 2015. 5. Cornelis, J. Ch.: ljzendijke, oud en nieuw, z.j. pagina 133. 6. Zie 2, inv. no. 30, rep. no. 128, d.d. 12-9-1853. 7. Middelburgsche Courant, 29-5-1852. 8. Idem, 15-10-1868. 9. Zie 2, inv. no 31, rep. 29. 10. Wilderom, ing. M.H.: Tussen Afsluitdammen en Deltadijken, deel 4, Middelburg, 1973, pag. 467. G.A.S Gemeentearchief Sluis in Oostburg Z.A. Zeeuws Archief

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2016 | | pagina 10