Anna's album amicorum Het vriendschapsboekje van jonkvrouw Anna van Ceters Mannen Vrouwen In Nehalennia's winternummer van 2014 schreef ik een artikel over kasteel 't Huys teGapinge en de grondlegger van dit buitenverblijf, Aarnout van Ceters. Onlangs ontdekte ik in Amsterdam het album amicorum van de dochter van de kasteel heer. (afb. 1Dit vriendschapsboekje bevindt zich in de collectie van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap en is in bewaring gegeven aan het Rijksmuseum in Amsterdam. Het in opmerkelijk goede staat verkerende album amicorum van Anna van Ceters dateert uit ongeveer 1617 en is dus maar liefst 400 jaar oud. Het boekje zal zowel in Middelburg, in Anna's ouderlijk huis, als in Gapinge, op het indrukwekkende kasteel dat haar vader rond 1610 liet bouwen, hebben rondgezworven, (afb. 2) Jaco Simons In het kort kan een album amicorum omschreven wor den als een boekje waarin bekenden, zoals vrienden en familieleden, uit genegenheid tot de eigenaar van het album teksten en afbeeldingen plaatsten. Enkele decennia geleden kenden we een dergelijk boekje als 'poëziealbum', maar dat fenomeen is achterhaald. Tegenwoordig wordt de term 'vriendenboekje' gebruikt en dat is feitelijk de oorspronkelijke omschrijving. De albums zijn nu vooral in gebruik bij meisjes van de basisschoolleeftijd. Als zij een jaar of acht zijn, neemt de interesse echter al af. Het album amicorum van Anna. (afb. 1 Vanaf halverwege de zestiende eeuw was het album ami corum populair bij volwassen mannen en dan vooral bij heren binnen de universitaire wereld. Zij konden met het album in de hand laten zien wie ze allemaal tijdens hun academische rondreis hadden ontmoet. Met bekende na men kon je immers indruk maken en dat opende deuren. De bijdragen die door vrienden of kennissen werden ge schreven, waren vooral citaten van eigentijdse geleerden of juist van oude schrijvers. Vaak werd dat gedaan in het Grieks of Latijn. Al snel werd het album amicorum ook onder jonge adel lijke vrouwen mode om een boekje bij te houden waarin gedichten, liederen, tekeningen en spreuken van vrienden werden verzameld. De jonge dames deden dit om gelijk gestemden te vinden, herinneringen vast te leggen en om te flirten. Zo vormden zij hun identiteit en konden zij zich presenteren. Het kasteel 't Huys te Gapinge (Roelant Roghman, 1646-1647). (afb. 2) Het was natuurlijk de bedoeling dat men gepaste bijdragen leverde, maar vooral mannen hadden daar soms moeite mee, de waarschuwingen van eigenaressen om obscene bijdragen eruit te verwijderen ten spijt. Vriendschappen en liefdes werden nagejaagd, gevonden en soms ook verloren. In tegenstelling tot het mannenalbum was het vrouwen album meer een gastenboekje. Er was geen sprake van een academische achtergrond en er werd dan ook gebruik gemaakt van de eigen taal. Het Grieks of Latijn komen we weinig tegen. De vrouwenalbums (of vrouwena/ba) zijn vrijwel uit sluitend overgeleverd uit de Noordelijke Nederlanden en tonen ons een verrassende kant van de Gouden Eeuw, namelijk één met een persoonlijk tintje en dat is natuurlijk naast de gebruikelijke historische feiten en jaartallen ui terst interessant. Dr. Sophie Reinders schreef een prachtig proefschrift 'De mug en de kaars' en promoveerde hiermee op het onder werp vrouwenalba. Reinders ziet niet alleen een link naar het poëziealbum of vriendschapsboekje, maar ook naar het tegenwoordig zo populaire Facebook: 'Dat medium biedt jongeren een plek om hun identiteit en status te onderzoeken. Dat gebeurt nu, maar dat gebeurde vierhon derd jaar geleden ook al in de alba amicorum.' Toch geldt die vergelijking niet voor wat betreft het intieme karakter van een album amicorum. Dat is op Facebook meestal ver te zoeken.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2017 | | pagina 4