Zeeuwse familienamen was. We hoeven hier maar te denken aan Jan Wolkers, Maarten 't Hart en Franca Treur. Men had het geloof dan afgezworen en in de plaats daarvan iets anders gevonden, wat dat dan ook mocht zijn. In Wormen en Engelen is er iets heel nieuws aan de hand. Meerdere recensenten heb ben daarop gewezen. In deze roman wordt juist gezocht naar manieren om dichter bij het geloof te komen. Het is als het ware een zoektocht naar wat geloof nog betekent in een seculiere wereld. Dat zoeken wordt op verschillende manieren gedaan: observeren, gesprekken voeren, lezen over diverse zaken die met geloof te maken hebben, - achter in het boek staat dan ook een indrukwekkende lijst van geraadpleegde werken -, het afnemen van interviews, die in het verhaal moeizaam verlopen, omdat afspraken steeds weer worden uitgesteld. Een motief dat steeds weer opduikt is 'het zichzelf weg cijferen, zich niet op de voorgrond plaatsen, juist afstand nemen.' Zoals Bram opmerkt: ,Het maakt uit en aan wie je een verhaal vertelt. Zowel jouw leven als dat van een ander zal erdoor veranderen.' Bram heeft een interviewproject opgestart. Hij merkt daarover op: 'Het interviewproject is een manier om minder met jezelf bezig te zijn.' Het einde van het verhaal: 'We zingen bij het graf van Wilfried. Ik denk aan organisatie.' Ons probleem heet orga nisatie, het gestalte geven aan vage verlangens.'. 'Al die losse informatie, de interviews met jou (Wilfried) en met Paul, wat moet ik ermee?' Je wist natuurlijk dat ik naar je goedkeuring hengelde. Jij: 'Het probleem als je van iemand zegt: "Wat ben je mooi, knap en slim" is dat alle anderen jaloers denken:"En ik dan? Ben ik soms niet goed genoeg?" Jaloezie is een kwaal die je moet uitroeien. Eigenlijk zou je moeten antwoorden: "Nee, jullie zijn niet goed genoeg." Blz. 260/261. Het verhaal eindigt zo: 'We zingen en het is alsof we niet meer kunnen stoppen. Ontsteek in onze duisternis een vuur.' 'Ik ga je snel wat data sturen.' Ja dat zal ik straks, na de be grafenis, tegen Paul zeggen. 'Ik kom wel naar Flakkee. Dat is handiger.'Paul zal het goed vinden. Waarschijnlijk zullen we het uitstellen. Maar nu zingen we nog. We herhalen de woorden, steeds weer die melodie. Een ritueel stelt het einde van een woord uit. We zingen de woorden, tussen de bomen door richting het graf van Wilfried en ook het lied laat ons achter. Opvallend zijn hier de woorden wij en ons, niet het woord ik. Hoofdthema Wat is het hoofdthema van deze roman? De schrijver ant woordde: 'Dat wij altijd kunnen transformeren naar iets hogers.' In dit verband ook de titel Wormen en engelen uit het motto, dat aan het verhaal vooraf gaat, uit een boek van de zestiende-eeuwse ketter Menochio: wormen blijken uiteindelijk engelen te zijn. De stijl van het boek De schrijfwijze maakt mede dat het een genot om het boek te lezen. In trefzekere beeldende zinnen worden situaties geschetst, soms ook met humor. Omdat gebruik wordt gemaakt van e-mails krijgt iedere persoon zijn eigen stijl. Wat de inhoud betreft is vooral het laatste deel niet ge makkelijk. De schrijver geeft blijk van een grote belezen heid, eruditie noemt men dat ook wel. Trots op Flakkee In hoeverre is Maarten van der Graaff trots op Flakkee? Hij antwoordt dat hij met het woord 'trots' niet zoveel heeft. Anders gesteld: Wat maakt dat hij graag weer te rugkomt op Flakkee? Het antwoord is: 'Het landschap, de lichte luchten en de zee, en natuurlijk mijn familie en vrienden. Nehalennia zomer 2018 nr. 200 Familienamen in de kijker: De Jonge en Dekker Veronique De Tier Kent u in uw familie- en vriendenkring iemand die Dek ker of De Jonge heet? Het zou een wonder zijn als dat niet zo is. Het zijn immers heel frequente namen in Zeeland. In de volkstelling van 1947 werd de familienaam De Jonge 2.032 keer genoteerd in Zeeland. Het was daarmee de meest frequente naam in de provincie. De volgende na men in het Zeeuwse lijstje Dieleman en Dekker moesten het stellen met 1.140 en 1.127 naamdragers. Ook in 2007 blijken deze familienamen nog massaal voor te komen in Zeeland. De naam Dieleman bespraken we al in een vorig nummer. Deze keer bekijken we de andere twee uit de top drie. Waar komen de namen De Jonge en Dekker vandaan? De meest voorkomende familienaam In Zeeland: De Jonge Wat betekent de naam? De Jonge is een bijnaam, die oorspronkelijk aan een per soon werd gegeven om hem te onderscheiden van zijn vader, de oude of eventueel van een oudere broer. Het is logisch dat het een veel voorkomende naam is: een van de eerste mogelijkheden om twee personen met dezelfde voornaam van elkaar te onderscheiden is immers het ver schil in leeftijd. De naam komt dan ook heel frequent voor in heel Nederland en België in verschillende varianten: de Jong, de Jonge, de Jonghe, de Jongh, d'Jong, Jonk enz. Enkele naamsvermeldingen in Zeeland Familienamen zijn pas officieel vastgelegd in 1811, maar lang daarvoor werden in bepaalde regio's de familienamen al erfelijk. De naam de Jonge komt dus al heel vroeg voor in Zeeuwse archiefstukken. De variant met gh bijvoor beeld werd al in 1381 opgetekend in Hontenisse Jan de Jonghe, Joos de Jonghe). In 1420 woonde in Zierikzee een Jan Lievenszn. de Jonge en in 1592 werd een Cornelis Jansz de Jonge genoemd in Heinkenszand. 17 www.cbgfamilienamen.nl Jonge, de 13.994 personen www.cbgfamilienamen.nl

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2018 | | pagina 10