de schuit meer soepeler en zeewaardig door een 'zeetje' varen. Wout vertelt dat een hoogaars heel zeewaardig is en snel is. Het was niet alleen een mooi schip, maar ook een duur vaartuig. Zo kostte een hoogaars in 1924 1800 gulden, terwijl je voor een Zeeuwse schouw 1200 gulden moest neertellen. Je had tweeërlei tuigages: het spriettuig en het gaffeltuig. De oudste vorm was het spriettuig, dat vroeger algemeen gevoerd werd. In de loop van de 19e eeuw kreeg dat het gaffel- of bezaantuig naast zich, dat tot het verdwijnen van de zeilschepen gebruikt werd. Het spriettuig verdween ongeveer 1930. Omdat een afbeelding voor het begrip altijd veel beter werkt, zijn hiervan afbeeldingen opgeno men. Een spriettuig was een ingewikkelde toestand om de zeilen te reven. Daarom ging men in 1924 na een vrese lijke scheepsramp in Arnemuiden hoofdzakelijk over van spriettuig naar gaffeltuig. Dan konden de zeilen bij slecht weer veel gemakkelijker neergehaald worden. Dat was dus veel veiliger. Alle hoogaarzen hebben aan de zijkanten zogenaamde 'zwaarden'. Volgens Wout eigenlijk gevaarlijk, want als er bij ruig weer een af slaat, is het vaartuig stuurloos. De bouw van een hoogaars Hoogaarzen werden gebouwd op verschillende werven. De bekendste zijn die van de firma Meerman in Arnemui den en die van Van Duivendijk in Tholen. Tot ongeveer 1940 werden nog houten vissersvaartuigen gebouwd. Beide genoemde werven zijn nog in bedrijf. Wordt er al een nieuwe hoogaars gebouwd, dan is dat meestal een jacht voor de pleziervaart. Het meeste werk betreft tegen woordig reparaties en restauraties. Vroeger werden de vaartuigen niet gebouwd volgens een vooraf getekend bouwplan. Wel beschikte men op de werven over een aantal mallen. De bouwkunst werd van de een op de ander overgedragen. Wel werd uitgegaan van een vaste maat, nl. de lengte van het vlak. Als er al een bouwtekening van een vaartuig bestond, dan was die meestal achteraf op verzoek van de opdrachtgever vervaardigd. De vorm van de Thoolse hoogaars is eleganter en ranker dan de Arnemuidse. Mijn eigen bewondering voor de hoogaars is ontstaan toen ik nog een schooljongen was, in 1957 of 1958. Ik had in Tholen een oom wonen en daar ging ik soms met mijn moeder in de zomervakantie logeren. Vanaf Ouddorp was dat toen een reis van meer dan vijf uren. Tegenwoordig ben ik er met de auto in 50 minuten. Met mijn neven ging ik dan in de Eendracht zwemmen. Toen we daarheen lie pen kwamen we voorbij de werf van Van Duivendijk, vlak bij de brug over de Eendracht. Mijn aandacht werd gelijk Nehalennia winter 2018 nr. 202 Schema van een Tholense hoogaars met scherp achterschip en open stuurkuip met aanduidingen van de benamingen van een aantal onderdelen. Door J. van Beylen1953. 1. ring, 2. muilboord (klapmuts), 3. rol, 4. plecht (voorplecht), 3. luik vooronder, 6. voordogt (mastdogt), 7. vulling, 8. mastknie, 9. zwaardknie, 10. knie, n. dolboom, 12. klos, 13. gaffel, 14. schouw, 13. luik kot, 16. boom, 17. kot (dek van), i8rachterdogt (zeilbank), 19. nagel (knecht), 20. helmstok, 21. klap, 22. klik (roerkop), 23. roertalie, 24. vingerling, 25. luiwagen (luierbalk), 26. overloop grootzeil, 27. schild, 28. klimboord, 29. middelboord, 30. bovenboord, 32. boeisel (boei, boeiing), 33. gistplank (bovenste dwarsplank voorkant kot), 34. buikdenning (buikhelling), 33. ligger (legger), 36. kalf 37. half maan (ijzerbeslag), 38. mastkaak, 39. zwaard, 40. waterlijst, 41. kop, 42. zwaardbout, 43. kluis. getrokken door een sierlijk vaartuig dat op de helling lag: een hoogaars dus. De toekomst van de hoogaars Het is natuurlijk heel belangrijk dat die oude scheepstypen als erfgoed behouden blijven. Vrijwel alle nog bestaande hoogaarzen zijn in bezit van particulieren. Onderhouden en in standhouden vergt behoorlijk wat geld. Daarom hebben sommige eigenaars hun bezit overgedragen aan de SBH, namelijk de Stichting Behoud Hoogaars. Deze stichting bezit een aantal vaartuigen, waaronder de de TH 45 (een schouw) en de YE 36 (een hoogaars). Vrijwilligers onderhouden deze schepen en varen er na het winter seizoen mee. De stichting geeft tweemaal per jaar voor donateurs een prachtig magazine uit, waarin alle activitei ten vermeld worden. Bruinisser hoogaarzen aan een steiger te Antwerpen, omstreeks 1890. Tekening van Henri Seghers Arnemuidse hoogaars met spriettuig onder zeil op de Schelde. Tekening ca. 1930 door Maurice Seghers Schema van een Tholense hoogaars. Door J. van Beylen, 1953 Kleine hoogaars van Bruinisse met gaffeltuig. Tekening van Mau rice Seghers

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2018 | | pagina 12