Jacob Cats 400 jaar dichter Marinus Bierens De activiteiten rond de herdenking konden niet beter beginnen dan op Grijpskerke. De jaarlijkse Kunst- en Cul tuurroute Midden-Walcheren stelde Jacob Cats centraal. Aan alle deelnemende kunstenaars werd gevraagd een kunstwerk te maken naar aanleiding van een citaat of een gedicht van Cats. Deze schilderijen en plastieken werden in de Michaëlskerk van Grijpskerke tentoon gesteld. De overzichtstentoonstelling was in de maanden juli en au gustus te bezichtigen. In dit decor vond op zaterdag 7 juli de feestelijke opening van de Route plaats. Een speciaal samengesteld ensemble van in Zeeland werkzame musici bracht muziek uit de Gouden Eeuw ten gehore. Cats heeft namelijk teksten gemaakt op destijds geliefde melodieën. De conservator van ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland hield een inleiding over de collectie originele 17E-eeuwse drukken die in deze instelling te vinden zijn. Anna de Bruyckere, stadsdichter van Middelburg, bracht in haar voordracht de kijk op Cats dichter bij de tijd. De heer Jan Peter Balke nende, ooit woonachtig in het Catshuis, opende de ten toonstelling met een geslaagde geïmproviseerde toespraak en met het voorlezen van zijn favoriete teksten uit het werk van Jacob Cats. Het muziekensemble bestond uit Hanneke de Vroe (sopraan), Mildred Aikema (alt en spreekstem), Maaike van der Heijdt (fluit) en Jos Vogel (klavecimbel). Dit 20-eeuwse klavecimbel is eigendom van ZB, maar komt oorspronkelijk uit de inboedel van Hans Warren, evenals Cats een Zeeuws literator. Het gezelschap voerde het con cert 'Klagende maeghden en andere vrijages' op 28 juli uit in de Mariakerk te Gapinge. Kunsthistorica Josée Claassen verzorgde een lezing over de liederen van Cats. De muziek is ontleend aan Klagende maeghden, deel 8 uit de reeks Exempla musica zelandica, in 2008 uitgebracht door het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Het Utrechtse ensemble Camerata Trajectina heeft deze muziek destijds onder de zelfde titel op CD gezet. Het geboortehuis van Jacob Cats, tussen de Grote of Sint-Nicolaas kerk en de Markt te Brouwershaven, staat nog steeds overeind. Op die Markt staat ook een kopie uit 2010 van het standbeeld, waarvan het kalkstenen origineel tegenwoordig in de kerk staat. Vervaardigd in 1829, is het een van de oudste standbeelden in de Nederlandse open bare ruimte. Het Brouws Museum aan de Haven Zuidzijde besteedde met een aantal oude drukwerken extra aandacht aan de beroemdste zoon van de smalstad. De Stichting Cultuur Erfgoed Brouwershaven organi seerde een manifestatie in de kerk onder de titel 'Dichter bij Cats'. Daar was weken lang een foto-expositie over leven en werk van Cats te zien. De opening vond plaats op zaterdag 8 september, tijdens de Open Monumenten dagen. Het evenement werd druk bezocht. De conserva tor van ZB, die zojuist ontdekt had dat het zogenaamde broodhuisje in de 15e eeuw als librije gebouwd is, bracht tijdens zijn inleiding de stelling naar voren dat de jonge Jacob Cats in die ruimte voor het eerst met cultuur en wetenschap in aanraking gekomen kan zijn. Een indruk wekkend concert van Camerata Trjaectina bracht instru mentale en vocale muziek op teksten van de grote dichters uit de Gouden Eeuw ten gehore. De lezing op donderdagavond 13 september in de zelfde kerk bracht een vrijwel even groot publiek op de been. Kees van Walsem, oud-docent Nederlands aan de christe lijke scholengemeenschap Prins Maurits te Middelharnis, hield een beeld- en tekstpresentatie van enkele godsdien stige gedichten door Jacob Cats. De avond was een activi teit van de Werkgroep Kerkhistorie Schouwen-Duiveland. Tevens werd het Van Vulpen-orgel in zijn kassen uit 1557, Nehalennia winter 2018 nr. 202 dat Jacob Cats dus ook gekend heeft, bespeeld door orga nist André van der Beek uit Sommelsdijk. Vrijdagavond 14 september waren heel andere artiesten en een heel ander publiek aan zet. Tot ieders verrassing ble ken Cats' gedachten uit de 17° eeuw nog heel goed in staat om jonge mensen te inspireren. De eerbiedwaardige kerk denderde onder de klanken van rapper Dzenan Halilovic, die onder begeleiding van de PartyPuberz, de schoolband van Pontes Pieter Zeeman uit Zierikzee, naast Cats' ook zijn teksten uitvoerde. Het enthousiaste publiek zorgde voor een zeer lage gemiddelde leeftijd. Bij het afsluitingsprogramma in Brouwershaven, op zondagmiddag 23 september, kwam het gelegenheidsen semble weer in actie. Zij verzorgden muzikale intermezzo's tijdens een lezing van Johan Koppenol, hoogleraar histori sche letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij verwacht binnenkort een nieuwe biografie van Jacob Cats te publiceren. De toespraak ging over het beeld van Cats, zowel letterlijk als figuurlijk. Koppenol had ontdekt dat er diverse afbeeldingen van Cats bestaan die ook bij kenners niet algemeen bekend zijn. Verder besprak hij het beeld van Cats' dichtwerken in de geschiedenis: onder het volk lange tijd zeer gewaardeerd, in de 19e eeuw door de literatuurcritici afgewezen, en tegenwoordig weer met horten en stoten op prijs gesteld. Marinissen, vakreferent Nederlands, bij alle evenementen rond Cats betrokken geweest. Een deel van de kunstwer ken uit Grijpskerke werd in het Zeelandpaviljoen tentoon gesteld. In de schatkamervitrine lagen de vroege werken van Cats, benevens latere bijzondere uitgaven en sierban- den uitgestald. Het BeeldLab van ZB heeft een korte film over Cats gemaakt, die permanent op internet te vinden is: https://www.youtube.com/watch?v=c7RbaWsbhSQ Er wordt gewerkt aan de publicatie Dichter bij Cats in de reeks Perfectum-Praesens-Futurum, uitgegeven door ZB. Hierin worden bewerkingen van de verschillende lezingen uit de genoemde bijeenkomsten opgenomen. De conserva tor is verzocht op 30 november een lezing te houden voor de Vereniging Stad en Lande van Schouwen-Duiveland, in de burgerzaal van het gemeentehuis te Zierikzee. De jaarlijkse ontmoetingsmiddag van de Stichting Vrienden van de Zeeuwse Bibliotheek werd gehouden op zaterdagmiddag 24 november. Ook hier is het thema 'Jacob Cats 400 jaar dichter'. Naast een inleiding van de conservator is er weer een openbaar concert door het gelegenheidsensemble in het gebouw van ZB voorzien. De Stichting heeft in dit herdenkingsjaar besloten een gehavend exemplaar van Cats' debuutbundel te laten res taureren en opnieuw te laten inbinden bij boekrestauratie Marijn de Valk. Dit werk wordt op die dag dan ook weer aangeboden. Tegelijkertijd was er in het gebouw van ZB ook aandacht voor Jacob Cats. De bibliotheek is, in de persoon van Anya Goed, Holland heeft zijn Bredero, en in dat herdenkings jaar toeren er toneelgezelschappen met kluchten van 3 Terwijl Holland in 2018 het vierhonderdste sterfjaar van Gerbrand Adriaensz. Bredero herdenkt, richt Zeeland zich op het vierhonderdjarig schrijverschap van Jacob Cats. De succesrijke advocaat uit Middelburg, met een buiten op Grijpskerke, geboortig van Brouwershaven, afgestudeerd in Leiden, gepromoveerd in Oriéans, projectontwikkelaar in Staats-Vlaande- ren, taalgevoelig, galant, ambitieus, en toch gematigd protestants, liet zijn eerste dichtbundel verschijnen. Het debuut van een literaire loopbaan die hem de best verkochte auteur van de Gouden Eeuw zou maken. Portret van Jacob Cats door Michiel Jansz. van Mierevelt, 1639. Olieverf op paneel. Rijksmuseum Amsterdam p A_7\niïJ rü „MBLEMAlA Gegraveerde titelpagina van Sinn'- en minnebeelden. Middel burg, 1618. ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland, Beeld bank Zeeland QVID NON SENTIT AMOR.I 8j XLII. Püi.libtdeLq;. jretusverbumejlSimilimdintmamêriiauSltremejfe. IpwiTup "pXferitmti ntittm efi arcanam quandum iccntum mlfr l/emi- fjSV nat itr arum afïinttatem aut tdium, vel natara {ju a Jam oc a 'f1 vJ aflrorum tnfluentta, vel, ére. VnJe jii vt alttjuts ah alt er o toto pee tere abbtrreatm alteram vert propt»! us Jitnee rectus caujam Jtccrepojjet cur '"carnet ttSum oiler itjuxia tllud Catulh2{gn amo te VeluG t tree peffum etT* (juartboe tantum pojfum Jicere, tien amo te. Lj Mac eken Quid non sentit amor, eblema 42, uit Sinn7- en minnebeelden, 1618, ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland, Beeldbank Zeeland

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2018 | | pagina 3