Een wrang is een V-vormige, dwarsscheepse versterking van de bodem, die bij traditionele houten schepen tevens dient als verbinding van de spanten met de kielbalk. De romp moet in het achterschip onder water een scherpe vorm hebben gehad, wat in combinatie met de zware bouwwijze duidt op een zeegaand schip. Aan het achterste einde van de bodem is een trapezium vormig deel van de binnensteven aangetroffen. Van de binnensteven tot aan het mastgat moet er een dertigtal spanten aanwezig zijn geweest. Vlak naast het mastgat is het restant van een verticale pompkoker waargenomen, zowel aan bakboord- als aan stuurboordzijde. De pomp koker aan stuurboordzijde was nog het meest compleet. Uit de bewaard gebleven gangen, de planken op de scheepsromp, blijkt dat het schip karveel oftewel gladboor- dig gebouwd is. Dit in tegenstelling tot overnaads ge bouwde schepen, waarbij de planken elkaar dakpansgewijs overlappen. De gang- of plankdikte varieert van circa 5 a 5,5 centimeter midscheeps tot 6 centimeter in het ach terschip. De gangen zijn met de spanten verbonden door middel van houten pennen met een doorsnede van 3 a 4 centimeter. In de koppen van de pennen werden wiggen ingeslagen als borging. Afgezien van de scheepsbodem zijn de overige delen van de constructie verdwenen, inclusief het dek met de bovenbouw en de tuigage. Ook is er geen roer gevonden. Evenmin is er iets bekend over de verblijfsruimen, bezit tingen van de bemanning of de lading. Scheepstype Alle verzamelde gegevens wijzen erop dat het een twee master betreft die met het voorschip richting Vlissin- gen (noord) ligt. De zone waar op basis van de huidige inzichten het breedste deel van het wrak zou moeten liggen, is lastig te onderzoeken. De scheepsconstructie bevat een aantal kenmerken dat het vaartuig plaatst ergens in de achttiende, negentiende of mogelijk zelfs nog begin twintigste eeuw. Het dendrochronologische onderzoek heeft helaas geen bruikbare gegevens voor de datering opgeleverd. Alle monsters blijken van eikenhout te zijn, waarbij het aantal jaarringen onvoldoende is voor een betrouwbare datering. Op basis van dimensies en con- structie wordt gedacht aan een oorlogs- of vrachtschip en geen vissersvaartuig. Aanwijzingen voor een visbun zijn niet gevonden. Een typering als kustvaarder ligt het meesl voor de hand omdat in het algemeen echte oorlogsschepe en oceaanvaarders nog zwaarder zijn gebouwd. Het wrak is vermoedelijk een Galjoot of Brik geweest en kan heel goed van buitenlandse origine zijn. Dat sluit andere typen niet uit, zoals de logger, een veelvoorkomend kustvaartuig met twee masten dat werd gebruikt door de Franse en de Engelse marine aan het einde van de achttiende eeuw.4 Engelse invasie Het wrak is niet geïdentificeerd, maar op basis van het aanvullend verrichte archiefonderzoek, de aard van de scheepsconstructie en de vondsten is de hypothese opge steld dat het schip kan worden geplaatst in de context van de Engelse invasie in 1809. Verrassend genoeg bleek het wrak te zijn afgebeeld op een schets van Willem Anthonie van Deventer (1824-1893) uit 1854.6 De opbouw van het wrak was reeds verdwenen. Archiefonderzoek wijst uit dat wrakken die vóór 1854 strandden bij Oranjemolen steeds weer zijn losgetrokken. Ook zijn er geen concrete meldingen gedaan van schipbreuk of andere scheepsram pen in de kranten en notariële archieven. Dit brengt de strandingsdatum terug tot de Napoleontische Tijd of zelfs eerder. Tenslotte is de vondst van een kogelafdruk in de binnenrand van het wrak een belangrijke aanwijzing, alsof kogels waren opgeslagen in het schip. Er is historische do cumentatie gevonden over plunderende Engelse troepen die noodgedwongen door het enorme verlies van soldaten aan de Zeeuwse ziekte, moesten terugtrekken in december 1809. Daarbij richtten zij grote schade aan in Vlissingen, onder meer bij de daar aanwezige vloot. Er vonden talrijke incidenten plaats waarbij schepen strandden, verbrand en vernietigd werden. Er is zelfs een concrete melding van een schip dat gevuld zou zijn met kanonskogels en is afgezonken om het binnenvaren van de haven te beletten.5 De vondst van tien kanonskogels van Engels type en van kogelafdrukken bij deze locatie is dan ook treffend. jufiVii/ i Brik, 19e eeuw Kogelgat in wrak bij spant 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2019 | | pagina 10