Martiem erfgoed van Biet Deltagebied 3 De aak Pau Heerschap Een eigen schip De oud-sleepbootkapitein Wout vertelt dat de liefde voor oude schepen al dateert vanaf zijn geboorte. Wat hem vooral trof was het vakmanschap waarmee al die oude schepen vervaardigd zijn. Zo ontstond een dertigtal jaar geleden de wens om zelf zon platbodem te bezitten. Met zijn vrouw en zijn beide jonge kinderen werd stad en land afgereisd om een mooi schip te vinden. Vooral Friesland en Groningen werden met dat doel bezocht. Maar aan vankelijk was alles te kort of te lang, te duur of te verrot. Zo werden er acht jaren gezocht, maar zonder resultaat. Toen ze 27 jaar geleden weer van Bruinisse naar Friesland waren gereisd om te zoeken, vonden ze weer geen schip naar hun zin. Teleurgesteld keerden ze weer terug. Eigen lijk hadden ze de moed al opgegeven, tot ze in de buurt van Woubrugge kwamen. Als bij toeval besloten ze daar toch nog maar eens te even gaan kijken bij een scheeps makelaar. Toen het gezin bij de steiger aankwam werd hui aandacht getrokken door een mooie aak. Gelijk was er eer klik. Op het eerste gezicht werden ze er allemaal verliefd op. De boot werd kort daarna aangeschaft. De IJsselaak Een aak is een mooi bolvormig slank scheepstype. IJssel- aken werden gebruikt om op de Hollandse IJssel zand te laden. De kop van het schip werd dan voorzichtig vast gezet op een zandbank. Met baggerbeugels werd dan met handkracht zand opgebaggerd. Het zand van de Hollandse IJssel is buitengewoon geschikt als metselzand. Het zal duidelijk zijn dat het baggeren zwaar werk was. De aak van de familie Dijkstra is een groot schip: 14 mete x 4 meter. Het ruim kan 32 ton en 504 kilo bevatten. De meeste aken zijn 13 meter x 3 meter. Om aan een redelijk< beloning te kunnen komen is het noodzakelijk om in een week vijf keer een ruim te vullen en te vervoeren. Wout vertelt dat de Coolsingel in Rotterdam ooit met zand uit de Hollandse IJssel gedempt is. Dat moet een gigantische onderneming geweest zijn. Hun aak is in 1904 op een werf in Geertuidenberg ge bouwd en droeg aanvankelijk de naam 'De Struisvogel'. Ni vaart hun vaartuig over wateren onder de naam 'De kiene mossel'. Allerlei tochten Met het vaartuig werden en worden allerlei meerdaagse tochten gemaakt. Natuurlijk meest zeilend. Zo zijn ze on der andere altijd aanwezig bij Sail Amsterdam. Bij sommi ge gelegenheden draagt Marietje in klederdracht verhalen en gedichten voor en zorgt ze voor een vrolijk deuntje me haar draaiorgeltje. Op de foto zien we Marietje het schip voorttrekken over het jaagpad van Goese Sas naar Goes, geflankeerd door hun vrienden Nel en Arie Donker. Wou vertelt erbij dat de boot bijna niet te trekken was, want hij had de motor intussen in zijn achteruit gezet. Soms houdt Ging ik naar Wout Dijkstra om informatie in te winnen over het oude scheepstype de hengst, maar het gesprek verliep hee anders dan ik verwacht had. Het werd deze keer ongemerkt de aak. Het boek over de hengst en andere informatie lagen al klaar, maar als het over oude scheepstypen gaat, is Wout niet te stuiten. Hij begon te vertellen over zijn eigen vaartuig. Hei is dan de kunst om de lijn van het gesprek vast te houden. Het is trouwens altijd een genoegen om met Wout, en ook met zijn vrouw Marietje over oude zaken te spreken. De inventaris van hun huis lijkt dan ook op een interessant museum, want hun verzamelwoede kent geen grenzen. Wout is bezig om allerlei illustratiemateriaal te zoeken bij zijn verhalen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2019 | | pagina 20