Heidens if heilig? Oude en minder oude voorbeelden van bijgeloof uit Aardenburg Arco Willeboordse Bijgeloof en volksgeloof Bijgeloof is een nogal vaag begrip. In wezen is het een waardeoordeel van mensen die menen dat hun geloof of levensopvatting hoger staat of beschaafder is. Ze vinden een bepaald verschijnsel minder-waardig en noemen het bijgeloof. Vaak maakt zon verschijnsel deel uit van het naast het officiële geloof of de officiële wetenschap be staande volksgeloof. Eigenlijk zouden we daarom bijgeloof voortdurend tussen haakjes moeten zetten. Bijgeloof kan pseudo-religieus zijn of pseudo-wetenschap- pelijk. Pseudo-religieus bijgeloof kunnen resten zijn van een vroeger geloof - resten die worden afgewezen door het officiële geloof en bestempeld als "heidens". Zulk bij geloof is bijvoorbeeld vrijdag de dertiende, dat teruggaat tot ver voor de komst van het christendom. Het komt ook voor dat oude geloofsopvattingen niet worden afgewezen, maar om redenen van een soepeler acceptatie juist worden opgenomen in het nieuwe geloof. Het geloof in hekserij (voorchristelijk van oorsprong) in het middeleeuwse christendom is daarvan een illustratie. Ook pseudo-wetenschappelijk bijgeloof komt voor, in een toenemend aantal vormen lijkt het zelfs wel, zoals ufos, aardstralen, aura's, homeopathie of ingestraald water. Ingewikkelder is de plaats van pseudo-nieuws. Het kan beschouwd worden als enerzijds een voorstadium, ander zijds een overlapping van pseudo-religieus bijgeloof. Door zijn irrationalisme, eenzijdigheid en vaak exclusivisme kan het, bijvoorbeeld bij allerlei complottheorieën, geleidelijk het karakter aannemen van pseudo-religieus bijgeloof. Daarbij maakt het vaak gebruik van pseudo-wetenschap pelijk bijgeloof. In deze bijdrage beperken we ons, samenvattend en inge geven door de ietwat arbitraire keuze van schrijver dezes, tot het eerste type van bijgeloof - de beschreven vormen komen allemaal uit Aardenburg. Amuletten Amuletten zijn voorwerpen waarvan gedacht werd dat ze met een mysterieuze macht beladen waren. Het zijn magische voorwerpen, waarmee mensen zich aan de ene kant probeerden te beschermen tegen allerlei soorten van gevaar of die anderzijds juist geluk zouden brengen. Amu letten werden gedragen, bijvoorbeeld aan een kettinkje, opgespeld op de kledij of neergezet in huis. De Romeinen waren fervente amuletgebruikers en ook in Aardenburg zijn verscheidene amuletten opgegraven. Vijf worden ten toongesteld in het archeologisch museum aldaar: een zon newiel, een geweitak, een fallus-lunula en twee vulvas. (Terzijde: In strikte zin kun je bij de Romeinse amuletten eigenlijk niet van bijgeloof spreken, omdat er geen of ficieel, leerstellig Romeins geloof bestond, dat het gebruik van amuletten afwees. Het gebruik van amuletten was in tegendeel volledig geaccepteerd. Maar ten opzichte van het traditionele christelijke geloof zijn de Romeinse amulet ten wél bijgeloof. De term Romeins moeten we overigens voorzichtig hanteren. De Romeinen in Aardenburg waren nazaten van Keltisch-Germaanse voorouders en het Ro meinse geloof was er in belangrijke mate een voortzetting van het Keltische geloof.) Over de gewei-amulet is niet zoveel met zekerheid bekend. Het zou kunnen gaan om een symbool van een Keltische hertengod. Van hertengoden was Cernessos, die afgebeeld werd met een dubbel gewei, de belangrijkste. In zijn alge meenheid werd het gewei door de Kelten geassocieerd met levensgroei en ouder worden, in het bijzonder volwassen worden. Misschien is de amulet om die reden gedragen door een, misschien jonge Romeinse Aardenburger. Zonnewielamuletten zijn vooral gevonden in Keltisch- Romeins Brittannië en Gallië (Frankrijk, België en het Rijnland). De aanbidding van de zon nam een belangrijke plaats in in het Keltische geloof. Op voorstellingen van de Keltische hemelgod Tarannis worden vaak spaakwielen afgebeeld. De hemelgod werd meestal gelijkgesteld met de Romeinse hemel- en oppergod Jupiter. Het is denkbaar dat het zonnewiel ook een religieus souvenir of een votief- geschenk aan de god zou kunnen zijn geweest - dat geldt Een artikel geschreven op vrijdag de dertiende kan niet anders dan over bijgeloof gaan. Bijgeloof in Aardenburg in dit geval. En bijgeloof in het Aardenburg van vroeger, om nog iets preciezer te zijn. Een beknopte en selectieve verkenning. Zonnewiel- of radamulet Tweede-derde eeuw, Archeologisch Mu seum, Aardenburg/Erfgoed Zeeland

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2019 | | pagina 4