]S Mooier nieuws verscheen kort daarop. De Stichting Zie- rikzeese Carillons werd een feit. Die moest de gemeente lijke taak gaan overnemen en zorgt er sindsdien voor dat opnieuw muzikale klanken over de bewoners en bezoekers blijven klinken. Dat naast de melodieën die om het kwar tier ten gehore worden gebracht. Een mager winstpunt was dat dankzij het besluit tot het schrappen van de func tie van beiaardier de klokken van Zierikzee meer dan ooit belangstelling kregen. De eerste activiteit was een concours van de stichting om zo doende door een deskundige jury te laten be palen wie de opvolger van Kees van Eersel werd. Het werd de organist en beiaardier Janno den Engelsman uit Bergen op Zoom. Mar van der Veer als voorzitter van de nieuwe stichting sprak nu niet alleen retorisch maar ook op pathetische wijze: 'Het ambassadeurschap voor Zie rikzee en de beiaard was voor ons een doorslaggevende factor. We denken in Den Engelsman een gedreven mens te hebben gevonden die samen met ons de beiaard weer op de kaart kan zetten'. Ten slotte zei de hoogge leerde Albert Clement: 'Nederland is op het gebied van beiaardcultuur toonaangevend en met dat gegeven moet je iets doen'. Dat was niet aan dovemans oren gezegd en iedere week weer wordt dat in Zierikzee waar gemaakt. Albert Clement ziet er vanuit Middelburg op toe want hij is beschermheer van de stichting. Officieel presen teerde de nieuwe stichting zich op vrijdag 13 november 2009. Het was tevens de installatie van Janno den En gelsman als de nieuwe stadsbeiaardier. Die gebeurtenis vond plaats in de Nieuwe Kerk waar Janno op het orgel speelde, samen met Boudewijn Zwart en diens reizende beiaard.' aangeduid als 'verklungeling', van mensen die niets begre pen van carillons. Volgens de Volkskrant - Zierikzee had het voorrecht zich landelijk te manifesteren - begreep wethouder Renden de commotie niet. Immers ook langs mechanische weg konden de klokken blijven klinken. Het voorlopig laatste woord was aan de gemeenteraad. Die was in overgrote meerderheid voor subsidiëring van een op te richten stichting met 6.000 euro en wijdde er een motie aan. Volgens de PZC zuchtte de wethouder maar eens: 'Hoe een klein groepje mensen, of misschien zelfs maar één mens, er voor kan zorgen dat dit zo hoog op de politieke agenda komt'. Dat moest anders zijn en misschien wel daarom legden burgemeester en wethou ders de betreffende motie naast zich neer. Ti Nehalennia herst 2019 nu 205 Over klokken en beiaardiers Uit dit overzicht blijkt dat emoties hoog kunnen opklim men tot zelfs bijna bij de oude Neptunes bovenop de stadhuistoren. Deze wijze wachter houdt als windwijzer al eeuwen lang het stadhuis onder zijn hoede. Keek hij van al deze commotie erg op? Het antwoord zal misschien verbazen. Nee, hij keek er nauwelijks van op. Wat in 2009 in het brandpunt van de belangstelling stond, is niet zo bijzonder. Zierikzee heeft, net zoals elke oude stad, een lange klok- kentraditie. In de middeleeuwen gaven klokken de moge lijkheid om de bevolking op te roepen voor de kerkgang, voor brand of voor bijzondere momenten zoals het begin van de jaarmarkt. Zo werden de bewoners van deze stad opgevoed met het ritme dat de klokken aangaven want ze werden ook gebruikt om de tijd aan te duiden. Tot een klokkenspel kwam het in het kader van de bouw van een nieuw stadhuis. Zierikzee maakte in het begin van de zestiende eeuw geen florissante periode door. De bouw van de Sint Lievens- monstertoren moest worden gestaakt. De welvaart had een keer genomen en als gevolg daarvan kreeg de stad niet de hoogste kerktoren van ons land zoals het plan was geweest. Enkele decennia later had de stad zich voldoende hersteld om weer een ambitieus plan ter hand te nemen. Dat werd de nieuwbouw van het stadhuis. Op de plaats van het oude pand werd een geheel nieuw pand opgetrok ken. Het stadhuis werd in de periode 1550-1554 gebouwd. In deze zelfde jaren, met uitzondering van 1552, werden in totaal 13 klokken gegoten door Peter van den Ghein uit Mechelen. Daarmee had Zierikzee een fraaie beiaard gekregen. De klokken weerspiegelen de belangstelling van de toenmalige Zierikzeeënaars. De opschriften van de klokken vertellen ons dat Julius III paus was en dat keizer Karei V, zijn zoon Philips II en keizer Ferdinand I tot de grote Europese leiders behoorden. Vanaf toen konden de Zierikzeeënaars genieten van de klanken van het carillon. Dat gebeurde op de marktdagen - vroeger op zaterdag later op donderdag. Dat besluit tot verandering is in 1809 genomen ter wille van onze Joodse stadsgenoten. Ook werd gespeeld op de gildedagen. De Zierikzeese gilden hadden ieder hun eigen dag waarop een nieuwe deken werd gekozen en de jaarlijkse rekening werd gecontroleerd. Dat werd afgesloten met een fees telijke maaltijd onder de klanken van het carillon. Ruim twee eeuwen, vanaf het eind van de zestiende eeuw, bleef de functie van beiaardier in de familie Van Gote en ging daarin van vader op zoon over. De familie had een klein klokkenspel in hun bezit waarop de nieuwe generatie het klokkenspelen oefende.2 Vanaf 1750 was de functie van stadsbeiaardier gecombineerd met die van organist van de Sint Lievensmonsterkerk, later van de Nieuwe Kerk. Zij zorgden in Zierikzee voor een muzikale bloeiperiode en leerden de Zierikzeese jeugd muziek. Tot 1927 bleef deze 9 Beiaardier Janno den Engelsman bespeelt het carillon, maart 2014 (foto: Peter Noordermeer; Collectie Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, Zierikzee; X-3456). I De stadhuistoren met Neptunus, c.1985 (foto: J.D.C. Berrevoets; Collectie Gemeen tearchief Schouwen-Duiveland, Zierikzee; BE-0721). Een deel van het carillon op de stad huiszolder, c. 1960 (Collectie Gemeente archief Schouwen- Duiveland, Zierikzee; DIA-2232).

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2019 | | pagina 6