In gesprek met Han ter Keurs Gerard van der Wal Hoe ver ik kijktot waar ik ga hoe lang ik blijf zie ik de ruimte Een uitspraak van Han ter Keurs die ons bij blijft nadat we hem in zijn atelier hebben ontmoet in het rustieke Driewegen. Want stil is het daar wel. Hij huist met zijn vrouw in de schoolmeesterswoning, annex de school. Drie lokalen heeft hij tot zijn beschikking. In één ervan gebeurt het. Waar tot voor een halve eeuw de kinderen van het buurtschap en uit de nabijgelegen polders de grote wereld lerend verkenden, verbeeldt Han zijn ideeën over de werkelijkheid van het zijn. Door een raam in de gang kijken we uit over de polders met op de achter grond de zeedijk, wachter dagelijks zestig containersche pen een weg zoeken naar Gent of Antwerpen. De ruimte van de polder, de luchten en het water trekken Han aan. Dagelijks wandelt hij met zijn hond langs de Schelde- boorden en tuurt over het water naar de horizon. "En daarachter zie je niets, maar je weet: daar is meer." Han volgde de opleiding aan de Koninklijke Academie (1958-1963) voor Beeldende kunsten in Haag en was op 't laatste van die vorming als docent Elementaire Vormleer van de T. U. in Delft, aan de afdeling Bouwkunde, verbon den. Dat was in 1961. Kort daarna vertrok hij naar Suri name om ook daar les te geven. Naast lesgeven, werkte hij daar als kunstschilder en kwam hij onder de indruk van de het land en de bevolkingsgroepen. Enkele werkstukken uit die tijd hangen in zijn woning, staan in de gang en zijn atelier. De warmte en hartelijkheid stralen ervan af. Kats Over zijn periode in Kats vertelt Han ter Keurs dat in de 22 jaar dat hij in het huis en schuur aan de Noordlange- weg verbleef, dat het een periode is geweest van leven en verbeelden. In de schuur werkte hij aan schilderijen die geïnspireerd waren door de omgeving van land, lucht, ruimte en de geschiedenis van de Oud Noord-Bevelandpolder waar van relicten nog in het landschap aanwezig waren. Open vlakken die stil zijn geworden in licht, kleur en atmo sfeer. Ook was hij daar maatschappelijk actief, zowel kerkelijk als kerkvoogd en als eerste voorzitter van de Stichting De Katse Kerk, die werd opgenomen als onderdeel van de Stichting Oude Zeeuwse Kerken nadat de kerk (als gebouw) niet meer onderdeel was van de NH gemeente Kats-Kortgene. Hij had in die periode een bijzondere band met de toen malige dominee Nico Vlaming. En als (mede) organisa tor van vele activiteiten, zoals de Culturele weekenden in Kats of de openlucht opvoering Het Broodoproer. Samen met Onno de Graaf maakte hij veel installaties zoals de expositie over de watersnood in Galerie Kats en de sil houetten op de oude zeedijk van historische en markante personen uit Kats. In zijn schuur hield hij regelmatig exposities met schilde rijen van het landschap of installaties. Zeeuws-Vlaanderen "Toen we op Driewegen neerstreken, kwamen we niet in een onbekend land terecht. Het land beneden de Wes- terschelde was mij bekend vanwege de connecties met Kunstzinnige Vorming daar. Het gebied trok mijn vrouw en mij op de één of andere manier. Na een poosje rond kijken in Zeeuws-Vlaanderen, kwamen we op Driewe gen. We liepen eens rond de oude school en we zagen die onpeilbare wijdsheid van het landschap. Het was meteen raak: dit is ons stekje. Nog vóór we het pand van binnen hadden gezien. Aan de zeekant ligt de uitgestrektheid van de jonge zeepolders, aan de andere kant het oude

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2020 | | pagina 24