tenslotte een grammofoonplaat groeit6. Nadat de muziek- therapeut naar Breskens is verhuisd, gaat hij zelf aan de slag met het produceren van platen en cds.7 Op 27 oktober 1990 verschijnt de door Brakman gepro duceerde lp van Ambras, Op 't randje. Op het vinyl is het succesnummer Miel de Piel vastgelegd. Al snel na de presentatie melden zich diverse eigenaars van de plaat bij Ambras. De geluidskwaliteit is niet wat ze ervan hadden verwacht. Ambras spreekt Piet Brakman hierop aan. De kwestie loopt hoog op. In De Stem en de PZC wordt het conflict breed uitgemeten. Er volgt een kort geding, een onafhankelijk deskundige bemoeit zich er mee en uitein delijk vinden beide partijen een oplossing. Ambras organi seert op 30 maart 1991 een gratis concert. Daar kunnen de gedupeerden de oude plaat voor een nieuw exemplaar omruilen. Brakman maakt niet alleen lp's en cds8. Hij treedt ook op. In zijn programma's zingt hij liedjes en vertelt hij humo ristisch getinte verhaaltjes. Met zijn voorstellingen is hij regelmatig aan 'de overkant' te horen. Vanaf januari 1996 verzorgt hij tevens programma's bij Omroep Zeeland. Daar passeren in die tijd al regelmatig Zeeuwse streektaal artiesten. Die zijn daar erg blij mee. Veel airplay9 werkt immers als gist in oliebollendeeg. De populariteit groeit en de optredens nemen toe. Daardoor krijgen de artiesten nog meer bekendheid. Natuurlijk zijn het niet alleen Zeeuws-Vlamingen die in de jaren negentig aan de muzikale weg timmeren. Anja Kopmels (1962) uit Kortgene is op haar elfde al begonnen met gitaarspelen. Vanaf haar vijftiende schrijft ze eigen liedjes; eerst in het Engels maar later vooral in het Noord- Bevelands. Eigentijdse onderwerpen spreken de geënga geerde lerares aan. Net als dingen die je in het Zeeuwse landschap tegenkomt. Vaak treedt ze op met toepasselijke liedjes bij een speciale gelegenheid. Zoals bij de start van de Kortgeense dagen of tijdens 1 mei-bijeenkomsten op Walcheren. Als Carry Tefsen - bekend als Mien Dob belsteen - in 1990 in de Prins van Oranje in Goes haar ervaringen komt vertellen over vrouw, opleiding en werk10, zingt Anja Kopmels enkele op dat onderwerp toegesneden liedjes in het Zeeuws. Twee liedjes van haar groeien uit tot echte 'oorwurmen'. Van Een diek mee boamen en Twi Meeuwen kan elke rechtgeaarde Zeeuw ongetwijfeld het refrein meezingen. Na een lange periode van muzikale rust had Bei Cok in 1974 een elektronisch orgel gekocht. Hij leerde zichzelf er op spelen. Wat later ruilt hij het instrument in voor een hammondorgel en in 1989 vat hij zijn oude hobby, het schrijven van liedjes, weer op. In 1990 verschijnen zijn eerste twee cassettebandjes en in 1991 zijn gebundelde liedjes en verhaaltjes. Later verschijnen nog meer casset tes en boekjes. De teksten van de Kruininger steken vaak goed in elkaar. In 1991 schaft hij een keyboard aan waarop hij tot zijn overlijden in 2013 blijft spelen. Hij produ ceert nog vijf cds11 maar in 1994 stopt hij met optredens. Daarna zingt hij nog sporadisch. Soms samen met zijn dochters Anneke en Els. In 1985 was op Zuid-Beveland de Engelstalige formatie Sands gestart. Bij een optreden zingt de hardrockband voor de grap enkele streektaalnummers. Door de positieve reacties van het publiek schakelt de groep in 1993 vol ledig over op het Zuid-Bevelands. De naam verandert in Surrender. De band bestaat op dat moment uit Johan van de Swaluw (zang en basgitaar), Kees Wondergem (gitaar en zang) en Fons van Swaal (slagwerk en zang). In de jaren negentig verschijnen twee muziekcassettes en vier cd's van de bluesrockers12. Du Driefstang uit Sinoutskerke en omgeving rockt nog steviger in het Zeeuws. De band bestaat bij de oprichting in 1990 uit André Vink (gitaar), Emile Janse (zang) en Mark Noteboom (slagwerk). Albert de Jonge (basgitaar) komt er later bij net als Marcel Potter (gitaar). De formatie stopt in 1998 om het jaar daarop weer opnieuw te begin nen. Zo nu en dan laten de muzikanten horen dat ze, met niet al te veel muzikaliteit maar des te meer inzet, veel decibellen kunnen produceren13. In 1999 stopt Surrender. Toch verdwijnen de muzikanten niet van het podium. De naam van de band verandert in N8werk en de bezetting groeit. Naast de rockende Zuid- Bevelanders van het eerste uur spelen Bart Hoogesteger (toetsen en accordeon) en Richard Eversdijk (mondhar monica) mee. Op de enige èn live-cd van N8werk15 klinkt nog steeds Surrender door in Meriete en Bie heweld. Ande re nummers zijn met een texmex-saus overgoten. Marjon van Iwaarden zingt - als gast - As een leeg glas bier in het Nederlands en een tikkeltje Zuid-Bevelands. Vanaf 1993 covert de dialectformatie As De Brandweer uit Noordgouwe bluesrocknummers mee ontaerd 'arde Zeeuwse teksten d'r bie". Op 18 juni 1995 staan de man nen in het voorprogramma van Rowwen Hèze tijdens het vijftiende Anywave Festival in Zierikzee. In 1992 zien de Deurdouwers in 's-Heerenhoek het levenslicht. De band uit Paerehat speelt carnavalsmuziek Nehalennia herfst 2020 nr. 209 voorzien van streektaalteksten. De muzikanten bij het eerste optreden in Goes zijn Ruben de Jonge (zang en gi taar), Dimitri van Craenenbroeck (basgitaar en zang), Bart Hoogesteger (accordeon) en Ron de Vos (slagwerk). Na het vertrek van Jan Proos naar Australië pakt Peter Dieleman de draad weer op. Hij vertaalt als folkliefhebber onder meer liedjes van Eric Bogle in het Zeeuws. Maar later zingt hij vooral eigen werk. Zijn eerste cd verschijnt in 1993. Er volgen er meer14. Het duet Ertesoep op de boat met Anja Kopmels zal bij menigeen nostalgische gevoelens oproepen. Zijn liedjes kennen vaak een ironische onder toon. Kerstpakket op zijn speciale kerst-cd16 is daarvan een sprekend voorbeeld. Agnes van den Dries-Menheere (1934) uit Oost-Sou burg zingt al vanaf haar vijfde. De dirigente en klassiek geschoolde zangeres zingt licht klassieke en gewijde liederen in vele talen, ook in het Zeeuws. Op piano be geleid door Lies Hupkens-Verhoeven treedt ze op tijdens de dialectendag in 1993. De in juli van dit jaar overleden Engel Reinhoudt zingt daar ook maar is gehandicapt door een 'puut in de keele'. Van de Zuid-Bevelandse troubadour verschijnt in 1988 de eerste en enige lp17. Door hem blijft in Zeeland de bolus eeuwig aan een kop koffie verbonden. Jaap Murre van de Zeêuwse Dialect- vereëniging verheft Reinhoudts tophit in 1992 zelfs tot reserve-Zeeuwse volkslied. Voor zijn cd's18 zoekt de zanger-liedschrijver vaak samenwerking met Ambras. De troubadour staat regelmatig met het Zeeuws-Vlaams kwartet op podia door heel Zeeland. In 1995 verschijnt in het Volkskundig Bulletin19, een artikel van Louis Peter Grijp20 over dialectmuziek in Ne derland met als appendix de uitslag van een enquête. Doel was er achter te komen wie de favoriete dialectzangers zijn21. In volgorde van populariteit komen daar voor Zee land uit: Engel Reinhoudt, Piet Brakman, Bei Cok, Peter Dieleman, Willem Vermandere, Anja Kopmels en Sur render. Vermandere hoort uiteraard niet in dit rijtje thuis maar het tekent wel de verwantschap tussen het Zeeuws en het West-Vlaams. Toch vindt er ook vanuit Zeeland muzikale export plaats. In 1996 reizen Anja Kopmels en Engel Reinhoudt naar Ol deberkoop in Friesland. Daar vindt het Open Stal Festival - een mengeling van kunst en muziek - plaats. Reinhoudt wint daar met zijn lied Vremd volk de eerste prijs en mag het lied op cd-single zetten. Miel de Piel van Ambras krijgt eveneens een plek op het schijfje22. Als bijzondere, zingende Zeeuw mag Jacco van Renesse23 niet onvermeld blijven. Vanaf 1974 tot zijn afscheid in 1998 zong hij bij de Hoofdstad Operette. Als hij optreedt in Zierikzee zingt hij dwars door zijn tekst zinnen in het dialect. Dan was er nog het Noord-Bevelandse Bie Gast met Johan van Gilst (gitaar), Kees Tazelaar (accordeon), Leen Gouwloze (slaggitaar) en Leo Verburg (zang). De band 23 Anja Kopmels in Oldeberkoop, 1996 (foto: Joop vanden Bremen) Du Driefstang in 2004 (foto: Joop van den Bremen)

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2020 | | pagina 13