In gesprek met Anthoni Fierloos Gerard van der Wal Hoe ben je zo verzeild geraakt in het boekhandel- en uitgeverijbedrijf? Ik ben op mijn vijftiende als vakantiekracht begonnen bij Het Paard van Troje. Ik wilde van jongs af geschiedenis docent worden dus dat doel ben ik recht op af gegaan. Ik volgde de lerarenopleiding in Delft, wilde geschiedenis en Nederlands maar werd uitgeloot, dat kon toen nog. Ik ben toen in een project gaan zitten waar diverse vakken zouden integreren. Dit had als gevolg dat ik de opleiding ben geëindigd met de bevoegdheden Geschiedenis Aard rijkskunde Maatschappijleer en Economie. Ik heb één jaar voor de klas gestaan, maar vond het werk in de boekhan del veel leuker. Daar ben ik dus gebleven. Ik wist al rede lijk snel dat ik de winkel kon overnemen. Dat is in 2003 gebeurd. Om de uitdaging te blijven zien ben ik sinds 2005 ook gaan uitgeven( regionaal) en heb in 2013 drastisch verbouwd. Wat drijft je om nog een boekhandel (de Koperen Tuin) over te nemen? Ik werkte al jaren vaak prettig samen met Manda en we hebben het vaak gehad over samengaan. We wilden toch twee winkels houden en het is moeilijk om twee kapiteins op een schip te hebben. Toen Manda aangaf wel weg te willen zijn we verder gaan praten.Voor mij is het weer een nieuwe manier om mijn ei kwijt te kunnen. Ruimte is toch echt het kenmerk van de Koperen Tuin, iets wat ik bij Het Paard van Troje nooit heb gehad. Wat zijn je doelen de komende 10 jaar? Het verder ontwikkelen van de Koperen Tuin. Ik ben al begonnen met de horeca opnieuw te introduceren. Ik pro beer de winkel meer terug te krijgen zoals die origineel is bedoeld. Veel ruimtes lenen zich voor een bepaalde func tie. Zeker ook met veel activiteiten, wat we overigens de 28 afgelopen jaren al deden. Ook voor Het Paard is nog een goed idee voor de bovenverdieping. Snelheid van alles is afhankelijk van tijd en geld, zoals met alles. Overigens ge loof ik in de kracht van de fysieke winkel, maar zeker met en goede onlineverkoopmogelijkheid. Waarom ben je zo geïnteresseerd in de Zeeuwse (regionale) geschiedenis? Ik ben altijd al geïnteresseerd in geschiedenis. Toen ik jong was voorkeur Oudheid, het regionale is pas later gekomen. Ik denk dat als je ouder wordt je meer nadenkt over je eigen verleden en zo kom je bij het regionale terecht. Her kenbaar en dichtbij. Waar zou je in dit kader meer aandacht voor willen hebben? Naast het belang van zeer specifieke studies en uitgaven vind ik het vooral belangrijk dat geschiedenis voor een breed publiek wordt geschreven. Veel van onze eigen uit gaven zijn laagdrempelig, en hebben een groot bereik. Wat commercieel gezien ook interessant is. Wat is er te verwachten? Heb je naast je dagelijkse werk nog tijd voor hobby's? (Lijkt me bijna onmogelijk!) Uiteraard lezen, heerlijk om in andere landen te kijken en toch ook een echte detective-tv-kijker Waar ben je op dit moment mee bezig? Zoals gezegd met de Koperen Tuin. Als uitgeefproject loopt er van alles... dit jaar is een rustig jaar (door over name maar nog meer door corona, die is funest voor Zeeuwse boeken.) Wat te verwachten? Dit jaar: Het laatste boek van de helaas overleden Engel Reinhoudt (ik heb een zwak voor het Zeeuws), Goes in strip in kleur (voor mij bijzonder leuk want de zwart-wit versie was ooit mijn eerste uitgave), twee cadeauboekjes i.s.m. Leuk Zeeuws, Poezie van Poeziepier. In 2021 (of eerder): Geschiedenis van de Zeeuwse wijnhandel, biografie Jan van den Bosch, Geschiedenis van Zierikzee. Zeeland in de Tweede Wereldoorlog in strip en er komt vast wel weer iets bij. Nehalennia herfst 2020 nr. 209 M'n Stikje Aanvullende vraag: Waar ben je trots op? Ik vind het geweldig dat het lukt om het Zeeuwse regio nale boek tot een bestseller te maken. Dit is bijvoorbeeld gelukt. Het Het Zeeuwse Knop Bakboek (25.000 ex.) en zojuist is de 12e druk van Zeeland in strip verschenen, waarmee de 26.000 ruimschoots is gepasseerd. Zelfs lan delijk gezien een enorm aantal. Dankzij deze successen kun je andere uitgaven financieren en laten we niet verge ten: dankzij de subsidiegevers. WAETER "Waeterand (watereend), daj' bint!", snaauwende vaoder altied, as 'k 'n midden in de nacht wakker erope hao, dat ik zoon dorst hao. Ik sliejp in de slaepkaemer bie vaoder in moewder, wel toet m'n tiende. In de slaepkaemer waere twêê bédden 'etummerd, an weerskanten van 't middenpad één. 't Was toe nog niejt zöö daj' in de keuken gaauw even de kraene ope kon draoie om waeter te tappene. Nêê, 't was in d'n tied da m'n in Ouddurp nog gêên waeterleidienge hao. Vaoder most dus in de keuken waeter göö oppompe uut d'n tras (regenbak), 't Was dienk ik nog in dejaeren vêêrtig van d'n vorigen êêuw. Ik hao altied veel dorst. Misschien kwam dat omdat 't eten veel zouter was in diejn tied, 't Waeter uut d'n tras was om te drienkenen, 't eten klaer te maekene of je eige te wassene. As ie wèrm waeter nódig hao, dee je 't kooke in de ketel op de kachel of op 't peteroliestel, in laeter op 't butagasstel. Behalve 'n tras hao je oak 'n welle (grondwaterput). Bij uus was die wel zes meter diejpe, rond'emesseld. Dat messelen beurende van boven of. Door geregeld 'n stikje uut tegrae- vene, zakkende 't messelwèrk geregeld diejper weig, toetdat de gewénste diejpte bereikt was. D'r wier dan 'n bovenstik op 'emesseld: de keele. Op 't ronde gat kwam dan 'n gesmeed deksel mit 'n handvat. Ook d'n tras hao 'n zóó'n keele. Uut de grond wellende dan 't grondwaeter op. Bie uus hao dat de kleure van gele pils. Bie opoe, schuin tegenover uus, hao 't de kleure van oud-bruun bier. Dat was ofhankelek van de veenlaege die deurboord was. 't Waeter van de welle wier gebruukt om zaeken schööne te schuurene of om de planten buuten te begiejtene. Zowel uut d'n tras as uut de welle dee je 't waeter opscheppe mit de naeker, 'n klein zienke nem- mertje mit 'n touwe d'ran. Die naeker hieng in de welle an 'n iesderen haek. Ik dee met waeter uut de welle brandweertje spele. Omdat vaoder kruujenier was. stienge d'r buuten genoeg lege ga- zeuseflessen, mit zóó'n beugel. Die dee ik dan vuile mit 'n trachtertje in lei ze in de kruujwaegen. Dan stak ik êêrst 'n hoapje ruugte in brand in dat gieng ik dan mit loeiende sirene mit 't waeter uut de flessen uut de kruujwaegen blusse. In 1956 krege m'n pas waeterleidienge. Wiele krege dat haest as lesten, omdat m'n in 'n lieje (laan) achterofweu- nende. 'n Tante van m'n hao 't al éérder. Ik vong 't leuk om dêêr geregeld de kraene ope te draojenen, zodat de 't waeter mit kracht in de gootstêên spoot. Geregeld herhae- lende ik dat. M'n ome schoddende z'n höód toe 'n 't anzag in zei ofkeurend: "In de meter mar draoje, in de meter mar draojeü" In Dirksland in in Den Bommel (Zuudzieje) waere al waetertorens verreze om d'n druk op de ketel te houwene voor 't hêêle eiland. Watertoren Zuudzieje Laeter kwam d'r 'n moment dat ze fluor in 't leidiengwaeter deeje. Dat zou goewd weze voor je gezondheid. Dat heit nog 'n hêêle politieke discussie op'eleverd. Noe hoor ie dêêr niks mêêr over. Dit stukje verscheen reeds in een iets andere vorm in een bijlage van Eilanden-Nieuws (Beleef Goeree-Overflakkee). Pau Heerschap, reacties: pauheerschap@gmail.com 29 Kalender BARSTEN

Tijdschriftenbank Zeeland

Nehalennia | 2020 | | pagina 16