ALS HET VOLK KLAPT,
IS HET GOED
KALASHNIKOV
TERNEUZEN
BEVECHT EIGEN
RUIMTE
7
Muzikanten kunnen niet
zonder secondanten. Op
de weg naar roem zijn
studiobazen, muziekdo
centen, roadies, mana
gers, zaaleigenaren en,
niet te vergeten, fans
onmisbaar. In deze serie
zet Noot de mensen aan
de zijlijn in de schijnwer
pers.
Deze keer: de podium
baas:
"De presentatie van de
meeste bands is.,.,nou, niet
je dat.. Het aan en afkondi
gen bijvoorbeeld. Je ziet
het publiek denken: zijn ze
nou afgenokt of spelen ze
nog door? Da's dikwijls
volstrekt vaag. Bij de
Zeeuwse bands is het, denk
ik, onwennigheid of verle
genheid. Maar je kunt de
sterren van de hemel spe
len, als je presentatie niet
deugt is 't gewoon niks. Je
bent een eind op pad als je
een goede frontman/vrouw
hebt, dan trek je veel
publiek. Zo iemand als
Case Crosshead, die doet
het leuk op de bühne, al
speelt-ie geen wereld
schokkende muziek. Of
Jaap van Boven; wat-ie ook
doet, hij valt altijd op. Ook
Alex van Hootegem staat er
echt. Hij is boer en speelt
de boer. Zo'n houding
boeit het volk".
Ik werk al 19 jaar in Bro-
gum, sinds '80 als muziek-
programmeur, toen we met
de verhuizing naar deze
boerderij een echt podium
werden. Ik kijk vooral naar
wat het publiek wil Com
mercieel is misschien niet
het goede woord, we pro
beren wel zoveel mogelijk
mensen in huis te halen. Ik
kan wel een hip Ameri
kaans bandje hier neer
zetten maar ik vrees dat er
geen hond op afkomt. Dat
laten we liever aan ft Beest
in Goes over. We kunnen
het ons ook niet permitte
ren, want dit pand kost een
lieve duit. Bovendien is het
gezelliger als het lekker
druk is. We zoeken dus
naar bands die landelijk
een beetje naam hebben of
net zijn doorgebroken.
Namen, jasses, ben ik
slecht in. Even denken', The
Boxx bijvoorbeeld, en
vorig jaar The Pilgrims,
Julia Loko en vroeger Can
dy Dulfer. 't Is meestal
blues, rock roll en pop.
Die muziek leeft nou een
maal hier op 't eiland.
Hardrock is uit, tenminst bij
ons morsdood. Ook aan
Punk, hardcore, wave en
trash -ze verzinnen wat hè-
hoef in niet te beginnen.
Dat verkoopt geen meter.
Behoudend? Mot het dan
pers se veranderen?"
"De Schouwse scene slijt en
vergrijst. Dat zie je op
Anywave. Een jaar of zes
terug had ik nog veertien
bands hier van 't eiland op
het festival. Nu haal ik ze uit
alle hoeken van Zeeland.
Ook het publiek vergrijst
mee, dat merken we al
jaren. Vroeger was het
vechten om de zaal binnen
te komen. Nou, dat is er wel
af. Alleen bij echt grote
namen is het volle bak. De
enige Schouwse band die
het leuk doet is Bonechild.
Die spelen..toe help....een
beetje a la de Chilli Pep
pers? Ja toch, Chilli Pep
pers? Het zal ook wel tren
dy zijn, maar voor
Schouwen-Duiveland is
Bonechild vernieuwend.
Bovendien, wat maakt het
uit welk naampje je muziek
geef. Als het volk klapt, is
het goed."
"Regionale bands verkopen
hun produkt amper. Ze
communiceren niet. De
demo's die ik afgelopen
jaar heb gekregen, zijn op
één hand te tellen. Voor
Anywave heb ik wel dertig
bands aangeschreven. Een
stuk of wat heeft hier nog
nooit gespeeld. Maar je
hoort niks. Dan kunnen ze
ook niet klagen dat ze zo
weinig optredens hebben.
In principe zet ik de meeste
Zeeuwse bands op het
podium, tenminste als het
genre ons publiek een
beetje ligt. Flatt Battery is
bijvoorbeeld een grens
geval, een imitatie van The
Cure, al willen ze dat niet
toegeven, Die muziek is
voor mij deels een gok."
'We proberen in principe
de entreeprijs zo laag
mogelijk te houden. Met de
Doors-sessie was het half
geld, dan zie je ineens
nieuwe gezichten. Een
schappelijke prijs is voor
ons een pré. Daarom hou
den we Anywave gratis, we
kunnen gewoon niet
anders. Je wilt toch een vol
le bak? Ik snap absoluut
niet dat festivals als Hofpop
en Vrijbuiter entree zijn
gaan heffen. Wij bewijzen
dat het ook zonder toe
gangskaartje kan."
Frank Balkenende
Naam:
Woonplaats:
Leeftijd:
Opleiding:...
Hobby:........
Favoriete muziek:
Beste Zeeuwse band:
van,
Zierikzee
37
HAVO
PTT-lokettist
.Programmeur Brogum
.The Juke Joints
In de bijna rimpelloze
vijver van de Zeeuwse
jongerencentra zorgt
Kalashnikov, onafhanke
lijk jeugdhonk in Ter-
neuzen, voor nogal wat
golven. Het Terneuzense
centrum is naar achter
grond en struktuur een
buitenbeentje in het
Zeeuwse. Vooral alter
natieve muziek en alter
natiefpubliek' vindt er
een plaats. Een collectief
van dertig vrijwilligers
runt de zaken naar eigen
inzicht en subsidie is
daarbij niet nodig gezien
het sukses van de
aktiviteiten. Al met al een
heel verschil met de
meeste andere Zeeuwse
centra. De geschiedenis
van Kalashnikov is daar
aan niet vreemd.
Verhuizing
Kalashnikov is ontstaan uit
het vroegere centrum
Jamash, dat jarenlang veel
punk- en hardcorepubliek
trok naar het pand in de
Dijkstraat. Een gebouw dat
zo gammel was dat het
uiteindelijk werd afge
keurd voor verder
gebruik. De gemeente
bracht het jongerencen
trum daarop onder in "De
Bomvrije" waar (heel
vroeger) het Terneuzense
"oer-jeugdhonk" De Kou-
sepael al was gevestigd.
De ruimte in de Nieuw-
straat beviel Kalashnikov
wel. Met muren van een
meter dik was geluids
overlast geen probleem.
Bovendien is de Nieuw-
straat een belangrijke uit-
gaansstraat in het stads
centrum. Jammer genoeg
had de eigenaar van de
"Bomvrije" heel andere
plannen, waar luidruchtige
jongeren bepaald niet in
pasten. Het slot van 't lied
je was dat. Kalashnikov
opnieuw moest verhuizen,
ditmaal naar een nieuw
"multi-funktioneel wijkcen
trum", de Triangel. Er was
een bezetting van het Ter
neuzense stadhuis voor
nodig om de gemeente
aan het verstand te bren
gen dat Kalashnikov het
gebouw de hele week wil
de gebruiken. In elk geval
kon zodoende de kale
nieuwbouw-"look" wor
den vervangen door een
meer eigentijdse in
richting.
Pretpop
Popmuziek krijgt in
Kalashnikov als vanouds
ruim baan. Niet alleen
beschikt de stichting
Monitor (het Terneuzense
popkollektief) er over een
oefenruimte, ook verzorgt
Kalashnikov een regel
matige en gevarieerde
programmering van punk,
reggea, hardcore en
experimentele muziek.
Met de programmering
wordt ook op landelijke of
regionale aktiviteiten
ingespeeld: zo traden de
"Sufgerukte Wallies", een
Nederlandstalige band uit
Limburg, op tijdens de lan
delijke Dag van de
Muziek. En terwijl Ter-
neuzen in de ban was van
het Schelde-jazzfestival,
bracht Kalashnikov een
experimentele jazzrock-
band op de planken.
Kalashnikov organiseert
ook jaarlijks samen met de
stichting Monitor het
"Pretpop"-festival, waar
van de opbrengst wordt
gestoken in het beheer
van de oefenruimte 'en de
maandelijkse jam-sessies.
Die sessies worden druk
bezocht door de lokale
muzikanten en lijken uit te
groeien tot een echt
sukses.
Geen subsidies
Kalashnikov is een zelf
standige stichting. Anders
dan in andere jongeren
centra, waar beroeps
krachten de leiding heb
ben, regelen de vrijwilli
gers hier zelf de zaken.
Naast koncerten orga
niseert Kalashnikov infoda-
gen over allerlei aktuele
onderwerpen, video avon
den en groepenpresen-
taties voor beginnende
bands. Bovendien worden
er in het weekend (vege
tarische) maaltijden geser
veerd.
De gemeente Terneuzen
is intussen zeer tevreden
over de prestaies van
Kalashnikov. Zo tevreden
dat de aktiviteitensubsi-
dies werden beëindigd
omdat bleek dat de
baromzet groot genoeg
was om de aktiviteiten te
kunnen bedruipen.
Wat de stichting betreft,
die blijft stug doorwerken
op de ingeslagen weg, en
bovendien is de zoektocht
naar een gebouw dat nu
eens echt helemaal van en
voor Kalashnikov is, beslist
"nog niet ten einde.
Hubert Leeman
m.d.a. Leo van de Velde