_OVER DE GRENS ALWAYS LOVED YOU ZOEKT DE ORIGINALITEIT SPZ IS VERHUISD! NIEUW TELEFOONNUMMER Voor meerdere Zeeuws- Vlaamse popgroepèn is de grens met België een betrekkelijk begrip. The Fags (Hulst), Jakes Thing (Westdorpe) en Always Loved You (Zuidzande) tellen in hun gelederen meerdere Belgische mu zikanten. Het lijkt logisch om te veronderstel len dat door bands uit Zeeuws-Vlaanderen dan ook negen van de tien keer bij de Zuider buren wordt opgetre den. Die konklusie is makkelijk te trekken; de praktijk van het spelen in België is echter iets weerbarstiger. Corné Riemslag van de band Always Loved You is de enige Nederlander in het gezelschap. De ande re bandleden wonen ten zuiden van de grens. Ondanks de engelse naam is het repertoire 100 nederlandstalig: een be wuste keus van de band, maar een prettige bijkom stigheid is dat het neder landstalig repertoire het op 't moment in België zeer goed doet. Het gaat Always Loved You dan ook voor de wind. We vra gen hem naar het fijne van het spelen in Vlaanderen. "Het is vooral veel klein schaliger dan hier," aldus Corné. "Het stikt van de dorpshuizen, parochie zaaltjes en jeugdhonken tot in de kleinste dorpen, waar elk weekend wel wat loos is. Verwacht dan ech ter geen honderden bezoekers, vaak sta je te spelen voor veertig of vijf tig man publiek. Het is leuk spelen. Je bent veel meer "te gast" dan in Nederland. De kleinschali ge organisatie heeft beslist zijn charmes, hoe wel je altijd voor verrass ingen kan komen te staan." Rock Rallye Always Loved You is op de Belgische podia geen onbekende meer, vooral dankzij de succesvolle deelname aan de "Rock Rallye", zeg maar de Gro te Prijs van België. Het gezelschap bereikte de finale die in februari van dit jaar plaatsvond in de prestigieuze "Ancienne Belgique" te Brussel. Comé is dan wel trots op dit resultaat, toch heeft hij van de Rock Rallye geen hoge pet op. "Het bleek tijdens de finale hoe hope loos commerciel het festijn in elkaar zit. De jury bestond voor een groot deel uit mallotige platen- bonzen die amper oog hadden voor originaliteit en podiumact, het ging puur om de hitpotentie." De band wil hierin geen concessies doen en hoeft dat volgens Corné ook niet. "Het live-gebeuren is in België (lees: Vlaande ren, red.) niet zo in hokjes verdeeld. In Nederland heb je café's en clubs waar het publiek bijna niks anders dan hun favo riete stijl wil horen. Dat is in België een stuk minder het geval. Je hebt er natuurlijk ook wel allerlei subculturen, maar het clubcircuit zit minder muurvast dan bij ons." Comé noemt een aantal zalen in Vlaanderen waar ook voor bands uit Neder land wel belangstelling bestaat, bv. "De Media" in Eeklo en zaal "Rex" te Essen. Anders dan wij Hollanders misschien denken, is het Belgische publiek ook minder uitbundig dan in Nederland. Echt "hele maal uit je dak gaan" is er meestal niet bij, of het moet nu voor een hype als Clouseau zijn. Vlaams Blok Willen spelen in België betekent volgens Comé vooral: alles zelf regelen. De organisatiegraad is er stukken minder, je moet er meestal zelf op af. "Je merkt dat optredens vaak nog geregeld worden door programmacommis sies enzo, iets wat in Nederland bijna is uitge storven. Men is minder zakelijk, maar ook wat minder egoistisch. Een gesubsidiëerd circuit heb je in België nagenoeg niet. Zaken als publiciteit, afspraken over prijzen en kontrakten zitten er anders in elkaar. Hoewel de gro tere zalen bijna niet afwij ken van wat in Nederland gebruikelijk is. Ook tech nisch is het meestal alle maal wel in orde." De Nederlandse popmu ziek doet het goed in Vlaanderen. Het grote voorbeeld is natuurlijk een band als The Scene, maar in hun kielzog vinden veel onbekendere popgroe pen een goed onthaal. Voor iedere Nederlandse band, dus ook Zeeuwse bands, zijn er mogelijkhe den om in België op het podium te komen. "Ten opzichte van 'Ollan- ders zijn er twee stereo tiepe reakties: ofwel men kijkt stiekem toch 'n beetje tegen je op, ofwel je kunt een dreun voor je kop krijgen. Met name dat laat ste neemt hand over hand toe, vooral in Antwerpen waar het onder invloed van het Vlaams Blok al lang niet zo gezellig meer is. Vlaanderen moet op passen met die figuren." Hubert Leeman "De band groeit, we zijn op de goede weg. On danks dat de bandleden verspreid wonen van Brussel tot Zuidzande, wordt er stug iedere week gerepeteerd. Daardoor leer je je eigen grenzen te verleggen." Aan het woord is Comé Riemslag, zanger van de Nederlands-Vlaamse for matie Always Loved You, een band die met eigen zinnige nederlandstalige rockmuziek vooral in Bel gië aan de weg timmert, (zie kader). "Het is een bewuste keus van mij om in hét Neder lands te zingen," vertelt Comé. "Ik kan mijn gevoelens alleen in m'n eigen taal helemaal kwijt. In het Engels kom ik niet diep genoeg, en dan heb ik het gevoel dat het ner gens op slaat." Het interieur van het Oost- burgse café Du Commer ce heeft in de jaren zestig betere tijden gezien en maakt een wat vermoeide indruk. Daar kan de ple zante bediening helaas niets aan veranderen. Een groot gezelschap oudere dames (bloemetjesjurk en permanentje) en heren (keurig in 't pak met opvallend veel vlinderdas jes) groepeert zich om tafeltjes en schudt de speelkaarten. De witge- bloesde diensters zetten de heren al ras grote kel ken trappist of gueuze voor, de' dames houden het bij 'n taske koffie. Bui ten trekt de lucht dicht en een druilregen gaat onge merkt over in een gestage hoosbui. In de hoofdstraat dendert de stroom vracht verkeer onafgebroken langs en bespat kokette dames die dicht langs de winkelpuien trippelen en eikaars kapsel bespieden in de etalageruit. Men waant zich in Vlaanderen. Comé Riemslag staart over zijn glas Trappist naar het verregende tafe reel op het Marktplein. "Bijna iedereen gaat hier naar België," verzucht hij. We spreken over de uit- gaansvoorzieningen, en over het moeizame bestaan van een pop groep in West-Zeeuws- Vlaanderen. "Deinze, Brugge, Eeklo, Gent, vrij wel iedereen die eigen vervoer heeft kent daar net zo goed de weg als op z'n eigen dorp. Natuurlijk is dat fnuikend voor de popmuziek. Er zijn hier absoluut geen geschikte podia: de jongeren trek ken weg. Voor een alter natieve scene is hier geen plaats, het is sowieso te klein." Toch ziet de zanger van Always Loved You geen aanleiding om zelf ook te vertrekken. "Ik woon hier naar mijn zin, het is hier rustig. Hopelijk komt die Oeververbinding er nooit, dan blijft dat ook zo." Vol gens hem is het onzin om als popmuzikant uit Zee land weg te gaan. "Je kunt vanuit Zeeland overal heen." "We vinden onze inspira tie in de Belgische gitaar'wave' van begin jaren '80. Bands als TC Matic, The Scabs. Het zin gen in je eigen taal -wat die bands overigens niet deden- wordt in België veel logischer gevonden. Zie het succes van Noord kaap, De Kreuners, Ray mond van het Groene- woud, maar ook een Nederlandse band als The Scene." Momenteel wordt hard gewerkt aan een eigen CD. Een cassette die begin dit jaar uitkwam, diende als opwarmertje, daarnaast bracht de groep als finalist van de Belgi sche Rock Rallye al een nummer uit op de CD die naar aanleiding van dat festijn verscheen. Always Loved You heeft ambitie. "We maken Euro pese muziek. Geen main stream, maar ook niet alternatief. Daarmee val len we helaas wel 'n beet je tussen wal en schip, maar ik weet zeker dat er een publiek voor is. Dat blijkt ook wel uit de reak ties als we optreden. De CD is een eerste stap naar een groter circuit." De band bestaat naast Comé Riemslag uit Erik de Bakker op drums, Dominique Vandenberg- he op bas en Patrick Bas- tiaen op gitaar. "Harmonie binnen de band vinden we heel wezenlijk," antwoordt Comé op de vraag of de verstrooiing van de band leden tussen Brussel en Zeeuws-Vlaanderen de muziek geen parten speelt. "Vriendschap geeft aan de muziek een meer waarde. De basis van de band bestaat nu al vijfjaar, je voelt elkaar feilloos aan. Dat komt de band alleen maar ten goede." Always Loved You ver wacht veel van de CD die begin volgend jaar zal worden uitgebracht. "Mis schien kunnen we dan wel elke week spelen. Maar daarmee is de grens toch bereikt. Het moet wel leuk blijven, weetje." De zanger besluit met een bevlogen oproep aan de beginnende popmusici. "Speel a.u.b. eigen num mers! Zoek de originali teit, geef je kreativiteit een kans. Op den duur geeft dat de meeste bevredi ging, echt." Hubert Leeman De Stichting Popmuziek Zeeland heeft een ander kantooradres gekregen. We wonen vanaf novem ber in bij alweer een ander provinciaal kuituur- bolwerk, het "Zeeuws Steunpunt Cultuur" geves tigd aan de Roozenburg- laan 89 te Middelburg. Dat betekent dat vooral ons telefoonnummer is gewijzigd!! Bel ons op: 01180 - 34880 (fax: 01180-40582) Door de organisatorische rompslomp is onze telefo nische bereikbaarheid echter niet optimaal. Wil je ons per sé iets vragen of iets laten weten, dan kun je ook een briefje schrij ven naar: Postbus 407, 4330 AK Middelburg (ook het redaktieadres voor NOOT), Dan weet je zeker dat 't terechtkomt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1992 | | pagina 3