r HET IDEALISME VAN DE COVERBAND STARSHOOTERS WARMEN PUBLIEK OP VOOR LITTLE RICHARD 5 li Het lijkt weieens of pop muzikanten, wanneer ze een dagje ouder worden, hun idealen overboord zet ten en voor routine kiezen. Het jeugdige enthousias me is verdwenen, de hoop op een definitieve door braak vervlogen. Zelfge componeerde nummers verdwijnen van het reper toire en de band vlucht in het spelen van covers. Niet in het minst omdat het publiek daar dol op is Mensen zitten niet te wach ten op bands die eigen num mers spelen", zegt Meindert Inderwisch (34), zanger/gita rist van de Straight Johns. ,,Het publiek verliest na vier nummers de interesse en op een enkele geitenbreier na, staat er niemand meer op de dansvloer. Dan moet je ego wel erg groot zijn, wil je ge woon doorgaan." Met de new wave-groep The View speelde Inderwisch, in middels meer dan tien jaar geleden, eigen nummers. Te gelijkertijd maakte hij deel uit van coverbands. De num mers die hij nu met de Straight Johns speelt, om schrijft hij als 'cultnummers die toch bekend zijn bij het grote publiek'Als voorbeeld The Straight Johns noemt hij 'Losing my reli gion' Inderwisch is zijn idea len niet kwijt, maar, zoals hij zegt, 'naief idealisme is be wust idealisme geworden'. Het idee dat hij anderen met zijn eigen nummers een ple zier doet, is veranderd in het bewustzijn dat alleen telt wat hij er zelf van vindt. ,,Ik pro beer zo goed mogelijkmijn ei gen nummers te schrijven en op te nemen. Maar ik hoef ze niet meer live te brengen. Ook een platencontract am bieer ik niet meer." Samen met Bart van Reems neemt hij poëtisch-lyrische muziek op die - naar hij hoopt - nog iets toevoegt aan wat al be staat. Ook zanger/gitarist Cees Groenewegen (27) van Mo ther Vandenberg the Fabu lous Four heeft op popgebied meer dan een ijzer in het vuur. Zijn band maakt onder de naam The Dreamscape ei gen nummers die in de toe komst op een cd terecht moe ten komen. Onder beide na men wordt rockmuziek ge speeld, van 'Purple rain' tot 'The look' en 'Paradise by the dashboard light'Groenewe gen: „Tijdens concerten pro beren we ook eigen nummers uit. Die slaan prima aan." Vol gens hem komt een band die covers speelt veel makkelij ker aan de bak als het om op tredens gaat. Met het geld dat daaruit binnenkomt, kan de band zijn eigen muziek opnemen en promoten. Hij ziet in het brengen van covers dan ook absoluut geen verlies van idealisme. ,,De Beatles en de Stones zijn ook met covers begonnen. Dat is echt niks nieuws onder de zon." Gitarist Wim Klippel (45) van de latin roek-formatie Jack- street band ('Santana heeft wel een stempel op onze mu ziek gezet') zoekt de verkla ring in maatschappelijke ver anderingen. ,,Op een be paald ogenblik trouw je, neem je kinderen. Je gaat een tijdje uit de muziek en je komt weer terug. Dan ben je niet zo ambitieus meer. Drie keer per week repeteren is er niet meer bij. Wanneer je een baan hebt, moet je gewoon kiezen: werk of hobby." Ook Klippel gelooft dat cover bands sneller geboekt wor den dan groepen met een ei gen repertoire. ,,Een zaalei genaar die het van zijn bar- omzet moet hebben', pro grammeert een coverband. Daar komen mensen op af. Want laten we wel wezen, Mother Vandenberg zo'n man moet wel iets ver dienen. Wordt hij daarente gen flinkgesubsidieerd, dan kan het hem misschien min der schelen en krijgt een ori gineel bandje een kans." Klippels zoon is gitarist van de veelbelovende band Bone- child. Hij denkt niet dat zij ooit op covers overschakelen als ze te lang veelbelovend blijven. En hij zal het ze zeker nooit aanraden. ,,Je moet jongeren nooit de illusie ont nemen dat ze door kunnen breken. Een band kan wat dat betreft geen kapsones genoeg hebben. Dat moet er in zitten als ze iets willen be reiken." Ernst Jan Rozendaal Het klinkt als een jongens droom in de Ahoy-hal spelen in het voorprogramma van één van de.pioniers van de rock 'n' roll. Voor de Zeeuwse groep The Starshooters be gint het bijna gewoonte te worden. Nadat ze eerder in Goes en Badhoevedorp het voorprogramma van Fats Do mino verzorgden, openen ze op 9 maart als 'special guest' het eerste Nederlandse op treden van Little Richard. ,Dat is toch wat pittiger dan een personeelsfeest of een braderie", zegt manager Pe ter Boone. We moeten het publiek vermaken en wel de gelijk een opwarmer zijn." The Starshooters bestaan ruim acht jaar. Van de origi nele bezetting die zich voor namelijk op personeels feesten richtte, is alleen drummer Martin Koster over. Van begin af aan zocht de band zijn inspiratitie in de rock 'n' roll van de jaren vijf tig. Op de vorig jaar versche nen debuut cd Splish Splash staan louter covers, die bij beluistering onmiddellijk het beeld van glimmende vetkui- ven, ruisende pettycoats en dreunende jukeboxen voor ogen roepen. Bill Haley, de 'vroege' Elvis, Buddy Holly, dat zijn zonder twijfel belang rijke voorbeelden voor Zeeuwse zesmans-formatie. De klassieke rock 'n' roll num mers krijgen van The Star shooters geen nieuw jasje omgehangen. Alleen de ar rangementen worden hier en daar aangepast, verklaart Boone. Wij gaan niet zover als Willy De Ville bijvoorbeeld doet met Hey Joe. Toch hebben we wel een eigen geluid. Met de twee sa xofonisten die we hebben, kunnen we alle kanten op." Boone betwijfelt of Little Ri chard Ahoy - met 8000 zit plaatsen - vol kan krijgen. „Fats Domino is toch beken der, die spreekt een breed publiek aan. Een optreden van Little Richard trekt mis schien andere mensen. Hij gold vroeger wel als een ruige bink. Bovendien heeft hij een nieuwe band en het is de vraag of die de sound van vroeger kan evenaren." Heel even schiet de gedachte door zijn hoofd dat de oude roek-legende er misschien wel een potje van maakt. Dat zou voor de Star shooters publicitair niet eens zo slecht zijn, filosofeert hij. „Sommige mensen zeggen dan misschien: goh, ik heb van het voorprogramma nog meer genoten dan van de hoofd-act. Dat kan ons weer wat optredens opleveren." The Starshooters spelen op 5 maart - als generale voor Ahoy - in de Stadsdanszaal in Middelburg. Op 9 maart in Ahoy, Rotterdam, in het voorprogramma van Little Ri chard. Op 16 april in de Cot ton Club in Vlissingen met saxofoniste Rosa King. Ernst Jan Rozendaal

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1993 | | pagina 3