NOOTVERBANDJES 12 13 Band: Diction Demo: Pus Info: 01155-62740 01147-1868 Opname: Jack's Place, Meerle, België, april 1993 De Zeeuws-Vlaamse vijf mansformatie Diction loopt al een tijdje mee, sinds eind 1989 om pre cies te zijn. Na een proef- demo Contradiction uit 1992 komen ze nu met de eerste echte, onder de opmerkelijke titel 'Pus'. Het bandje bevat vijf nummers, hoewel het ti telnummer 'P.U.S.' (nu in eens met puntjes) eigen lijk meer een intro is. Twee composities, 'The things I've left behind' en 'The World', stonden al op de eerdere tape, maar hebben een nieuwe aan kleding gekregen. De muziek van Diction wortelt sterk in de har drock, maar de band pro beert duidelijk ook invloe den uit de symfonische rock en de pop te integre ren. Dat levert meteen de beste nummers op, zoals het eerder genoemde 'The things I've left be hind' en 'Addiction'. Het eerste is een rockballad met helder gitaarwerk en een aanstekelijk refrein die je meteen uit je stoel doet opveren en meedei nen. In 'Addiction' hoorde ik zowaar de echo van de Au Pairs, een new wave band van alweer heel wat jaartjes geleden. Een gi taar als een schuurpapier- tje en de stuwende bas van Jeroen 't Gilde in com binatie met de stem van Ellen Scheele, dat doet 't em. Helaas gaat dat minder op voor de overige num mers, die op geen enkele manier blijven hangen. Zowel in 'Hypocrisy' als 'The World' is het gitaar- werk slepend en bombas tisch, op zich geen be zwaar, maar deze num mers klinken mede daar door weinig vitaal. Zo wordt de gitaarsolo in 'The World' nergens inte ressant en is de zang in 'Hypocrisy' te schematig. Al te krampachtig is ge probeerd dat met tempo wisselingen te ondervan gen, wat resulteert in voorspelbaarheid. De nummers lijken met een rekenliniaal in elkaar ge zet en dat werkt nou een maal niet. Mogelijk dat die bezwaren op het po dium - Diction is een live band bij uitstek, schrijven ze zelf onmiddellijk wegvallen, als er wat zweet en improvisatie vermogen aan worden toegevoegd. (EJR) Band: Mind Link Demo: Ruins Info: 01150-95040 01158-3018 Opname: Jack's Place, Meerle, België, 1993 Over 'Ruins' van de groep Mind Link uit Terneuzen kan ik kort zijn: die is ver rassend goed. Geen plat getreden paden, geen klakkeloze imitatie van succesvolle voorbeelden, maar durf en variatie. Als invloeden noemen ze zelf onder meer Faith No Mo re, Pink Floyd en Front 242 en dat geeft in ieder geval een indicatie van hun stijl. Maar daar moet het bij blijven, want be luistering van de demo leert dat ze niet zijn vast te pinnen. Het openings nummer 'Playa Y Oro' bij voorbeeld begint met een dreigend en zweverig synthesizer-intro. Daar doorheen volgen zo te ho ren opnamen van een preek van een Ameri kaanse dominee en gelui den uit de cockpit van een vliegtuig of een space shuttle. 'Listen carefully', waarschuwt een stem, waarna het nummer pas echt losbarst, op een vol komen natuurlijke manier een Spaans aandoend wijsje combinerend met een scheurende gitaar. Ook de andere vijf num mers zijn stuk voor stuk sterk. Met als hoogtepunt misschien wel 'Junkie', omdat de sfeer van het nummer uitstekend past bij het onderwerp waar over wordt gezongen. Het muzikale spectrum van Mind Link blijkt op 'Ruins' inderdaad ongeveer zo breed als ze aangeven, want er zit veel tussen Faith No More en Pink Floyd. Tot de sterkste troeven die de mannen uit Terneuzen uitspelen be hoort de zang van Enric Batista. Die is gedreven en overtuigend en maakt nieuwsgierig naar zijn po diumpresentatie. Een complimentje ook voor de produktie van het geheel. Het geluid is hel der, met een precieze plaats voor elk instru ment. Zang en instrumen tatie zijn prima met elkaar in evenwicht, iets wat er op veel demo's nog wei eens aan schort. Kortom: op 'Ruins' is niks aan te merken. (EJR) Band: Brainless Demo: Buckin' for the top Info: 01100-51235 01184-72585 Opname: Studio Ron Konings Vrouwenpol der, 1993 Bij het horen van de naam Brainless worden nogal eens de wenkbrauwen gefronst. Was dat niet die 'foute' band met crypto- fascistische teksten? Om van dat imago af te komen zijn bij 'Buckin' for the top' alle teksten meegele verd. Okee, kreten als 'Violence can be such great fun' zitten er nog steeds tussen maar wat wil je? De muziek van Brainless is pure 'violen ce'. Veel erger dan dit maakt de band het op hun nieuwe demo niet. Boven dien is Brainless niet zo stom als de naam doet vermoeden, getuige (toch) de teksten. In het nummer 'Junkie' opent de band bijvoorbeeld de aan val op het druggebruik. Verder is Brainless muzi kaal één brok knallende energie. Poepstrak en in een tempo dat voor 25- plussers amper is bij te houden, staat de demo bol van ongebreidelde po wer-hardcore. Het gitaar- werk is goed, en met de komst van (ex-Metro Pa radise) bassist Jeroen Mol is de band beslist volwas- sener geworden. Onbe grijpelijk hoe drummer Patrick dat tempo vol houdt! Als ik program meur in een jeugdhonk zou zijn zou ik wel weten hoe mijn onstuimige klan ten zoet te houden: elke- maand een optreden van Brainless. (BvL) Band: MEE-DEE CD: 'Ons kom' uut Zêêland' (5 nummers, 4 eigen composities) Info: May-day 01107-2426 01187-2277 Opname: Ron Konings Vrouwenpolder Ineens uit het niets was hij daar. De CD van de groep MEE-DEE. Ruim gesponsord, met vijf num mers waarvan er één in strumentaal. De andere zijn in het Zeeuwse dia lect gezongen. Inhoude lijk te-nen-krom-mend in de sfeer van 'Zonder joe zou ik nie wete wat a'k mog doeEn dan die Zeeuwse versie van de Blues Brothers' klassieker 'Ev'rybody needs some- body'. Daarbij gaat het over de jaarlijkse belas tingaanslag, dat dat aole- maele zo vee held kost. Zing dan gewoon: 'Ons Zeeuwen bin zuunig', maar dat staat er dan weer niet op. Muzikaal is MEE-DEE een goeie band en de CD klinkt zoals een CD moet klinken, bijna niet-Zeeuws maar ik vraag me af voor wie hij gemaakt is. De muziek valt zonder twijfel onder pop, maar de CD is te ruig voor de bejaarden die zich weer wel tot de teksten aangetrokken zullen voe len en popliefhebbers zul len echt kriebels krijgen van de teksten. Misschien een aardig relatie-ge schenk? (BvL) Band: Sweet Dreams Demo: Time Will Tell Info: 01158-3885 Opname: Jumpstreet Studio Terneuzen, 1993 Sweet Dreams maakt luis terpop, althans zo vat ik het hier maar globaal sa men. Daarmee maken de ze Zeeuws-Vlamingen het zich niet gemakkelijk, want een luisteraar stelt andere -hogere- eisen aan muziek dat een pogoënde fan op de dansvloer. Sweet Dreams doet in ieder geval een dappere poging om een sfeervolle demo af te leveren en zulks verdient waarde ring. Toch ben ik niet met een voor de vijf liedjes op 'Time Will Tell' gevallen. Met name het nadrukke lijk -soms hinderlijk- aan wezige orgeltje bevalt me maar matig. De overige partijen zijn wat obligaat, amper ingekleurd. Zeker de eerste twee nummers willen graag vrolijke deuntjes zijn, maar wor den dat niet door de nogal houterige compositie. Wat blijft hangen, zijn de zangstemmen. Het tim bre van Rick McGee wekt bij mij in de verte associa ties met meneer Michael Stipe, zoals ook de totale 'sound' van Sweet Dreams wel iets weg heeft van R.E.M., qua sfeer in ieder geval. De fragiele meisjesstem van Leny Hamelink, welis waar nog 'n beetje on standvastig, klinkt in het nummer 'Lost Chances' als een klokje en belooft meer, zeker met wat be ter materiaal. Daar schort het vooral aan. Produktio- neel had er meer ge schaafd mogen worden, compositorisch is het aan de dunne kant. Maar ik ben toch benieuwd naar een volgend produkt: na een paar louterende live optredens moet er meer uit dit gezelschap kunnen voortkomen. (HL) Band: The Scarecrow Demo: This Is Our Time Info: 01180-38678 Opname: 1993, studio onbekend Nieuw in de afdeling zwa re metalen: The Scare crow. De grootste opgave voor een metalband is het om uit te stijgen boven de eenvormigheid die lood zwaar boven het genre ligt. En het is allemaal zo bloed- en bloedserieus. De Middélburgs/Sou- burgse Scarecrow heeft in ieder geval op hun demo geprobeerd een origineel geluid te brengen. Daarin zijn ze wat mij betreft ge slaagd, hoewel er nog vol op losse einden te horen zijn en twijfel doorklinkt over de uiteindelijke reis- richting en het doel. Maar niet alleen klinkt alles zo als het hoort: de hame rende drums, de lekker donkere, grauwende zangstem, de vuurspu wende gitaarmuren er spreekt althans voor mij genoeg avontuur uit om dit werkje niet meteen als de zoveelste gezichtsloze kloon weg te leggen. Ik hoor nog veel navolging van gevestigde godhe den, maar er zitten zelfs wat pogingen tot cros sover in. Dat maakt de de mo ook voor niet-metal- adepten beluisterbaar. Hulde. (HL) Band: The Ropers Demo: For A Change Info: 01102-44103 Opname: Studio Ron Konings Vrouwenpol der, 1993 Een democassette is be doeld om te laten horen wat je als band in huis hebt. Daaraan voldoet de ze demo van The Ropers perfect. Met drie num mers laten de heren horen wat zij onder muziek ver staan. Deze band is echt heel goed, muzikaal staat het allemaal als een huis, het zangwerk (Jacco Lau- ret) is uitstekend en het klinkt allemaal heel pro fessioneel. 'Call the cops' is een eigentijds swin gend nummer, 'I believe' een rustige ballad en 'Shame' een popsong die zo uit de koker van Tears for Fears had kunnen ko men. En daar wringt wat mij betreft nou net de schoen. Enerzijds is het een compliment dat de liedjes klinken alsof je ze al eens op Radio 3 in de hitparade hebt gehoord, anderzijds is dat niet echt vernieuwend. Zeker met Zeeuwse zwaargewich ten als Lauret en drum mer Chris Götte mag je naast gegarandeerde kwaliteit ook wel wat meer verwachten. Als je zoveel in huis hebt, ben je het bijna aan onze provin cie verplicht om ook qua originaliteit eens te sco ren. Dat is misschien een kortere weg naar Radio 3. (BvL) Band: Wolf clan Sister Demo: Cut a feather Info: 01184-72497 Opname: Studio Jos Rentmeester Ovezande, 1993 Strak spelen, dat is het motto van de Vlissingse band Wolfclan Sister. Hun eerste demo 'Cut a fea ther' bewijst dat ze dat uitstekend kunnen. Het openingsnummer 'Lolita' staat meteen als een huis. Lekkere vette gitaren, op zwepend drumwerk en dynamische zang, onder steund met heldere ach tergrondvocalen. Ook met de gitaarsolo is alles dik in orde. 'Don't let me sleep', het volgende num mer, kan het peil niet he lemaal vasthouden, voor al omdat instrumenten wat magertjes zijn weg- gemixed achter de domi nante zang van Paskal Ja- cobsen. Maar dan volgt mijn favo riete nummer: 'She drags her feet'. Net iets meer dan een rockballad, op zwepend gespeeld en uit stekend gezongen. Dat het laatste nummer 'Learn to let go' daar weer wat bleekjes tegen af steekt, is bijna logisch. Wolfclan Sister speelt po- werrock ergens tussen Brian Adams enWhites- nake in. Geen bijster ori gineel^ genre, maar het spel van de Vlis singers is zo overtuigend dat deze aanmerking zich bij het beluisteren van de demo niet voordoet. Ik heb het bandje al een tijdje in mijn bezit. We kenlang lag het in mijn au to. Elke kant duurt onge veer tien minuten, dus tussen Middelburg en Vlissingen kon ik kant één draaien en op de terug weg kant twee. En na een paar keer kon ik alles mee- tj bieren. De perfecte mu ziek voor de autoradio; is er een vriendelijker com- q pliment denkbaar? (EJR) 53 i i -

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1993 | | pagina 7