14 vervolg van pag. 3 nagevolgd. Het is alleen helaas zo, dat er te weinig podia zijn voor al die bandjes die op een door braak wachten, 't Beest leent zich daar niet voor, terecht of ten onrechte; feit is, dat er domweg te weinig gespeeld kan wor den door die jonge gas ten. En dat terwijl er echt heel aardige musici tus sen zitten.' Frank Balke nende is in de eerste plaats een hartstochtelijk gitarist, wat wel blijkt uit de bevlogen manier waar op hij over zijn eigen gita ren praat. 'Ik durf wel te zeggen dat ik bijna alles lees over gitaren, de ame rikaanse vakpers, alles.' In zijn definitie lijkt een popgroep niet in de laat ste plaats op het gitaarge luid beoordeeld te wor den, en de prestaties van andere gitaristen volgt hij kritisch. 'Ik zie mezelf niet als een virtuoos gitarist en zeker niet als een acro baat a la Steve Vai of Sa- triani. Eerlijk gezegd word ik daar wel eens doodmoe van. Het blijft voor mij steken in kunst jes. Ik wil de pure rock 'n roll horen, het genot van: inpluggen en spelen. Daarom vind ik het ook zo jammer dat veel bands niet verder komen dan een soort mainstream-, hoe knap ik het ook vind. Het is en blijft een gim mick. Het basismateriaal, hun composities, dat ver waarlozen ze. Volgens mij is dat ook een verschil met vroeger: vroeger ging je een nummer instuderen, tegenwoordigrazen ze al leen nog maar die hals op en neer, hoe sneller hoe mooier. Ik geloof niet dat dat het is.' DE KRANT De vraag of NOOT zijn be staansrecht in de afgelo pen jaren heeft bewezen, durft Frank wel positief te beantwoorden. 'Ik krijg positieve reacties op NOOT, waaruit ik opmaak dat we aandachtig wor den gelezen. Natuurlijk, het kan altijd beter, maar gezien het feit dat alles puur "low-budget" moet, vind ik dat we een heel aardig krantje neerzet ten.' NOOT moet volgens Frank een bindend ele ment zijn in de Zeeuwse pop. 'Muzikanten kunnen over elkaar lezen, kunnen horen waar anderen mee bezig zijn. Het kan een rol spelen in het afbreken van de eilanden-mentali teit. Het lijkt me vooral voor de jongere popmuzi kanten belangrijk om de informatie te krijgen zoals NOOT die brengt.' Hij vindt het jammer dat hij er een punt achter moet zetten. 'Maar het probleem blijft dat het een vrijwilligers-job is; het is sluitpost. Als het moment aanbreekt dat je in je privé-tijd ook nog eens voor je eigen partner onbereikbaar bent omdat NOOT afmoet, dan is er iets niet meer in orde.' Eén van de redenen voor het besluit om te stoppen is ook dat zijn werkgever de PZC sinds enige tijd weer voorzichtig de pop muziek een vaste plaats heeft gegeven. Frank: 'De PZC is een tijd de draad kwijtgeweest waar het om popmuziek ging; zo hebben ze destijds de vaste poppagina over boord gezet. Nu zijn we op de weg terug, met de vaste rubriek op maan dag. Dat houdt wel in dat we er als popminnende redacteuren zelf hard aan moeten trekken. Een vas te popredactie is nog ver weg.' Volgens Frank zal de maandagrubriek in de PZC zich vooral richten op het schrijven over achter gronden. 'Dat lijkt mij zin niger dan het recenseren van bands en geluidsdra gers. Welke criteria zou je moeten aanleggen om amateurbands verant woord te recenseren? Je kunt wat dat betreft dan nog beter nabesprekin gen van Zeeuwse popfes tivals brengen, daar heb ben we met z'n allen denk ik meer aan.' DE ROOTS 'Blues is "oer". Het is heel primair, een gevoel dat ge-liëerd is aan het leven in simpele of soms harde omstandigheden. Ik denk wel eens dat dat een re den is waarom bluesmu ziek zo prominent is in Zeeland, het zit ons in het bloed, in onze platte- lands-"roots". Ik mis in Zeeland het crossover- werk waarbij allerlei in vloeden in een pan wor den gegooid en men flink gaat roeren tot er iets nieuws uitkomt. Hier is het nog steeds zo dat er betonnen muren worden opgetrokken rond de ver schillende muziekstijlen. Eens bluesgitarist, altijd bluesgitarist. Ik heb dat bij mezelf gemerkt: men kan mij niet in een hokje stoppen en daar hebben sommige mensen het gi gantisch moeilijk mee.' 'In Zeeland heeft een band als B-Sharp het ge probeerd om met iets heel nieuws te komen. Ze zijn gestopt, het is ze niet ge lukt, maar toch vond ik ze op de goede weg. Vol gens mijhadden zij door dat er ook nog iets anders bestaat dan de angelsak sische muziek. Andere stijlen, invloeden: een meer europese eigenheid. Wij erkennen te weinig dat we eigen wortels heb ben, we hangen teveel aan het engels-ameri kaanse idioom. Een band als The Nits zoekt bewust naar iets anders, daarom wordt hun muziek op het vasteland van Europa zo goed begrepen, ze zijn er ook in Oostenrijk of Zwe den bekend mee. Bands als Mano Negra, Les Né- gresses Vertes of in Ne derland East Meets West hebben de angels aksi- sche ballast radicaal over boord gegooid. En vol gens mij met succes. Dat is ook de reden waarom ik, naast Miracle Mile, am bities koester om zelf nog eens met iets te komen wat in elk geval voor Zee land letterlijk ongehoord zal zijn. Wacht dus maar af.' Hubert Leeman Langeviele 1 4331 LR Middelburg tel. 01180-37003

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1993 | | pagina 8