14
vervolg van pag. 3
nagevolgd. Het is alleen
helaas zo, dat er te weinig
podia zijn voor al die
bandjes die op een door
braak wachten, 't Beest
leent zich daar niet voor,
terecht of ten onrechte;
feit is, dat er domweg te
weinig gespeeld kan wor
den door die jonge gas
ten. En dat terwijl er echt
heel aardige musici tus
sen zitten.' Frank Balke
nende is in de eerste
plaats een hartstochtelijk
gitarist, wat wel blijkt uit
de bevlogen manier waar
op hij over zijn eigen gita
ren praat. 'Ik durf wel te
zeggen dat ik bijna alles
lees over gitaren, de ame
rikaanse vakpers, alles.'
In zijn definitie lijkt een
popgroep niet in de laat
ste plaats op het gitaarge
luid beoordeeld te wor
den, en de prestaties van
andere gitaristen volgt hij
kritisch. 'Ik zie mezelf niet
als een virtuoos gitarist
en zeker niet als een acro
baat a la Steve Vai of Sa-
triani. Eerlijk gezegd
word ik daar wel eens
doodmoe van. Het blijft
voor mij steken in kunst
jes. Ik wil de pure rock 'n
roll horen, het genot van:
inpluggen en spelen.
Daarom vind ik het ook zo
jammer dat veel bands
niet verder komen dan
een soort mainstream-,
hoe knap ik het ook vind.
Het is en blijft een gim
mick. Het basismateriaal,
hun composities, dat ver
waarlozen ze. Volgens mij
is dat ook een verschil met
vroeger: vroeger ging je
een nummer instuderen,
tegenwoordigrazen ze al
leen nog maar die hals op
en neer, hoe sneller hoe
mooier. Ik geloof niet dat
dat het is.'
DE KRANT
De vraag of NOOT zijn be
staansrecht in de afgelo
pen jaren heeft bewezen,
durft Frank wel positief te
beantwoorden. 'Ik krijg
positieve reacties op
NOOT, waaruit ik opmaak
dat we aandachtig wor
den gelezen. Natuurlijk,
het kan altijd beter, maar
gezien het feit dat alles
puur "low-budget" moet,
vind ik dat we een heel
aardig krantje neerzet
ten.' NOOT moet volgens
Frank een bindend ele
ment zijn in de Zeeuwse
pop. 'Muzikanten kunnen
over elkaar lezen, kunnen
horen waar anderen mee
bezig zijn. Het kan een rol
spelen in het afbreken
van de eilanden-mentali
teit. Het lijkt me vooral
voor de jongere popmuzi
kanten belangrijk om de
informatie te krijgen zoals
NOOT die brengt.'
Hij vindt het jammer dat
hij er een punt achter
moet zetten. 'Maar het
probleem blijft dat het
een vrijwilligers-job is;
het is sluitpost. Als het
moment aanbreekt dat je
in je privé-tijd ook nog
eens voor je eigen partner
onbereikbaar bent omdat
NOOT afmoet, dan is er
iets niet meer in orde.'
Eén van de redenen voor
het besluit om te stoppen
is ook dat zijn werkgever
de PZC sinds enige tijd
weer voorzichtig de pop
muziek een vaste plaats
heeft gegeven. Frank: 'De
PZC is een tijd de draad
kwijtgeweest waar het
om popmuziek ging; zo
hebben ze destijds de
vaste poppagina over
boord gezet. Nu zijn we
op de weg terug, met de
vaste rubriek op maan
dag. Dat houdt wel in dat
we er als popminnende
redacteuren zelf hard aan
moeten trekken. Een vas
te popredactie is nog ver
weg.'
Volgens Frank zal de
maandagrubriek in de
PZC zich vooral richten op
het schrijven over achter
gronden. 'Dat lijkt mij zin
niger dan het recenseren
van bands en geluidsdra
gers. Welke criteria zou je
moeten aanleggen om
amateurbands verant
woord te recenseren? Je
kunt wat dat betreft dan
nog beter nabesprekin
gen van Zeeuwse popfes
tivals brengen, daar heb
ben we met z'n allen denk
ik meer aan.'
DE ROOTS
'Blues is "oer". Het is heel
primair, een gevoel dat
ge-liëerd is aan het leven
in simpele of soms harde
omstandigheden. Ik denk
wel eens dat dat een re
den is waarom bluesmu
ziek zo prominent is in
Zeeland, het zit ons in het
bloed, in onze platte-
lands-"roots". Ik mis in
Zeeland het crossover-
werk waarbij allerlei in
vloeden in een pan wor
den gegooid en men flink
gaat roeren tot er iets
nieuws uitkomt. Hier is
het nog steeds zo dat er
betonnen muren worden
opgetrokken rond de ver
schillende muziekstijlen.
Eens bluesgitarist, altijd
bluesgitarist. Ik heb dat
bij mezelf gemerkt: men
kan mij niet in een hokje
stoppen en daar hebben
sommige mensen het gi
gantisch moeilijk mee.'
'In Zeeland heeft een
band als B-Sharp het ge
probeerd om met iets heel
nieuws te komen. Ze zijn
gestopt, het is ze niet ge
lukt, maar toch vond ik ze
op de goede weg. Vol
gens mijhadden zij door
dat er ook nog iets anders
bestaat dan de angelsak
sische muziek. Andere
stijlen, invloeden: een
meer europese eigenheid.
Wij erkennen te weinig
dat we eigen wortels heb
ben, we hangen teveel
aan het engels-ameri
kaanse idioom. Een band
als The Nits zoekt bewust
naar iets anders, daarom
wordt hun muziek op het
vasteland van Europa zo
goed begrepen, ze zijn er
ook in Oostenrijk of Zwe
den bekend mee. Bands
als Mano Negra, Les Né-
gresses Vertes of in Ne
derland East Meets West
hebben de angels aksi-
sche ballast radicaal over
boord gegooid. En vol
gens mij met succes. Dat
is ook de reden waarom
ik, naast Miracle Mile, am
bities koester om zelf nog
eens met iets te komen
wat in elk geval voor Zee
land letterlijk ongehoord
zal zijn. Wacht dus maar
af.'
Hubert Leeman
Langeviele 1
4331 LR Middelburg
tel. 01180-37003