HET MUZIEKADRES VOOR ZEELAND PLATENMAATSCHAPPIJ AAN HUIS Nieuwsblad voor de Zeeuwse Popmuziek vierde jaargang nummer 5 okt./nov. 1993 medewerkers: Roeland Hubregtse Saul Hubregtse Hubert Leeman Bert van Leerdam Ernst Jan Roozendaal Peter Toussaint eindredaktie: Hubert Leeman Peter Toussaint opmaak: Frank Husslage fo to ver ant wo ording: Hubert Leeman Annetta v.d. Boomgaard e.a. druk: Drukpunt, Zierikzee STICHTING Pr\V\ ZEELAND uitgave: Stichting Popmuziek Zeeland Postbus 407 4-330 AK Middelburg 01180-34880 voorplaat: Enrico Batista (Mind Link) foto Hubert Leeman DEN DEKKER MUZIEK BV Van der Biltlaan 69 4421 BD Kapelle Telefoon 01102-41000 Telefax 01102-44143 Kerkwerve 11 4873 CE Effen-Leur Telefoon 01608-12948 Telefax 01608-21768 Verhuur-adviesburo op het gebied van professionele theater en showbelichting Rechtzaad 1 4703 RC Roosendaal Telefoon 01650-58337 Telefax 01650-61759 D.S.F.A. BRENGT GRIND/DEATH/DOOM-METAL VERZAMELAARS UIT Met 25 jaar een eigen CD-label en redacteur van een groot landelijk popblad (oplage 29500 stuks)? Het kan een mens slechter vergaan in de muziekbusiness. Noot (oplage 500 stuks) ging op pad en bezocht Anthony van den Berg om hem eens te vragen hoe dit zo gekomen is. Noot: Hoe ben je nou in deze wereld verzeild geraakt? AvdB: Zoals zo velen begon ik in een bandje. We waren enthousiast, maakten muziek en een demo en stuurden die op naar verschillende platenmaatschappijen. Daarop kwam zo weinig respons dat voor mij de lol er snel af was. Als zoon van een jaren- zestig-muzikant (mijn vader was bassist in o.a. the Sharks en Group '69) wilde ik toch iets in de muziek blijven doen. Met een vriend kwam ik 3 jaar geleden op het lumineu ze idee om te zorgen dat andere bands meer respons van platen maatschappijen zouden krijgen. Door middel van het rondsturen van flyers en brieven kwa men we in contact met goede maar onbekende Nederlandse metal- bands. Nummers hier van zetten we op een cassette-bandje onder de naam DSFA (Doesn't Stand For Anything). We zorgden dat er een mooi kleurenhoesje bij kwam en ik maakte bij deze tape een magazine waarin ik interviews en artikelen plaatste over deze bands. Dit geheel stuurden we op naar internationale platen maatschappijen en bladen. Na een periode van gespannen wachten kregen we langzaamaan respons. Noot: Hoe ging het toen verder? AvdB: Na de eerste cassette volgde al snel een tweede. In de voor bereidingen voor een derde uitgave gingen we eens rekenen. Al snel bleek dat het uitge ven van een plaat in de opzet welke wij wilden maar iets duurder was dan een cassette. Dus werd DSFA 3 een el pee. Vlak voor de elpee uitkwam werd ik bena derd door de Aardschok/Metal Ham mer of ik niet voor hen zou willen schrijven. De recensent voor het zware werk had mijn artikelen gelezen, wilde zelf opstappen en tipte de redactie. Ik kon gelijk beginnen. Dezelfde maand kwam de plaat met-boekje uit in een oplage van 750 stuks. Voor de platenmaat schappijen hadden we er een cassette bijge daan vanwege de be perkte speelduur van een elpee. De reacties waren erg goed; er stonden 5 bands op de plaat met naar mijn idee 's-Neerlands beste 4 in het metal genre. Noot: Waaronder onze eigen Gorefest! AvdB: Inderdaad, zij kregen ongeveer gelijk tijdig met het uitbren gen van DSFA 3 een platencontract, dus zij hadden ook een goede maand. Noot: Hoe ga je nu te werk als je zo'n verza melaar uit wil geven? AvdB: Op een CD zet ik stuk voor stuk Neder landse bands waarvan ik vind dat ze getekend zouden moeten worden. Door mijn publikaties in de AMH weten de bands me te vinden (ik krijg zo'n 20 demo's per maand uit binnen- en buitenland). De meesten krijgen een bespreking in de AMH, welke ik zo objectief mogelijk pro beer te maken. In elke uitgave krijgt één band je het predikaat "Demo van de Maand". De beste bandjes hou ik apart en tegen de tijd dat ik weer een nieuwe CD uit wil geven (nu zo 1 keer per jaar) haal ik alle cassettes van stal en beluister ik de hele stapel. Noot: Wat voor voor waarden stel je aan een band voordat je ze op een verzamelaar op neemt? AvdB: Ze moeten een nieuw nummer moeten opnemen en verder kunnen ze naar mij toe geen rechten doen gelden. Ik betaal natuur lijk wel netjes Buma/Stemra-gelden. En ze moeten ruim op tijd hun mastertapes bij mij inleveren. Als dat voor elkaar is, reserveer ik een goede studio waar alle opnamevolu mes gelijk getrokken worden. Ik maak echter geen remix. Thuis heb ik intussen alle spullen voor het hoesje klaar gemaakt. Die lever ik ook bij de studio in. lees verder op pag. 11 Anthony van den Berg (foto archief PZC)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1993 | | pagina 2