HET
MUZIEKADRES
VOOR
ZEELAND
PLATENMAATSCHAPPIJ AAN HUIS
Nieuwsblad voor de
Zeeuwse Popmuziek
vierde jaargang
nummer 5
okt./nov. 1993
medewerkers:
Roeland Hubregtse
Saul Hubregtse
Hubert Leeman
Bert van Leerdam
Ernst Jan Roozendaal
Peter Toussaint
eindredaktie:
Hubert Leeman
Peter Toussaint
opmaak:
Frank Husslage
fo to ver ant wo ording:
Hubert Leeman
Annetta v.d. Boomgaard
e.a.
druk:
Drukpunt, Zierikzee
STICHTING Pr\V\ ZEELAND
uitgave:
Stichting Popmuziek Zeeland
Postbus 407
4-330 AK Middelburg
01180-34880
voorplaat:
Enrico Batista (Mind Link)
foto Hubert Leeman
DEN DEKKER MUZIEK BV
Van der Biltlaan 69
4421 BD Kapelle
Telefoon 01102-41000
Telefax 01102-44143
Kerkwerve 11
4873 CE Effen-Leur
Telefoon 01608-12948
Telefax 01608-21768
Verhuur-adviesburo op het gebied van
professionele theater en showbelichting
Rechtzaad 1
4703 RC Roosendaal
Telefoon 01650-58337 Telefax 01650-61759
D.S.F.A. BRENGT GRIND/DEATH/DOOM-METAL VERZAMELAARS UIT
Met 25 jaar een eigen
CD-label en redacteur
van een groot landelijk
popblad (oplage 29500
stuks)? Het kan een
mens slechter vergaan
in de muziekbusiness.
Noot (oplage 500 stuks)
ging op pad en bezocht
Anthony van den Berg
om hem eens te vragen
hoe dit zo gekomen is.
Noot: Hoe ben je nou in
deze wereld verzeild
geraakt?
AvdB: Zoals zo velen
begon ik in een bandje.
We waren enthousiast,
maakten muziek en een
demo en stuurden die
op naar verschillende
platenmaatschappijen.
Daarop kwam zo weinig
respons dat voor mij de
lol er snel af was. Als
zoon van een jaren-
zestig-muzikant (mijn
vader was bassist in
o.a. the Sharks en
Group '69) wilde ik
toch iets in de muziek
blijven doen. Met een
vriend kwam ik 3 jaar
geleden op het lumineu
ze idee om te zorgen
dat andere bands meer
respons van platen
maatschappijen zouden
krijgen. Door middel van
het rondsturen van
flyers en brieven kwa
men we in contact met
goede maar onbekende
Nederlandse metal-
bands. Nummers hier
van zetten we op een
cassette-bandje onder
de naam DSFA (Doesn't
Stand For Anything).
We zorgden dat er een
mooi kleurenhoesje bij
kwam en ik maakte bij
deze tape een magazine
waarin ik interviews en
artikelen plaatste over
deze bands. Dit geheel
stuurden we op naar
internationale platen
maatschappijen en
bladen. Na een periode
van gespannen wachten
kregen we langzaamaan
respons.
Noot: Hoe ging het toen
verder?
AvdB: Na de eerste
cassette volgde al snel
een tweede. In de voor
bereidingen voor een
derde uitgave gingen
we eens rekenen. Al
snel bleek dat het uitge
ven van een plaat in de
opzet welke wij wilden
maar iets duurder was
dan een cassette. Dus
werd DSFA 3 een el
pee. Vlak voor de elpee
uitkwam werd ik bena
derd door de
Aardschok/Metal Ham
mer of ik niet voor hen
zou willen schrijven.
De recensent voor het
zware werk had mijn
artikelen gelezen, wilde
zelf opstappen en tipte
de redactie. Ik kon gelijk
beginnen. Dezelfde
maand kwam de plaat
met-boekje uit in een
oplage van 750 stuks.
Voor de platenmaat
schappijen hadden we
er een cassette bijge
daan vanwege de be
perkte speelduur van
een elpee. De reacties
waren erg goed; er
stonden 5 bands op de
plaat met naar mijn idee
's-Neerlands beste 4 in
het metal genre.
Noot: Waaronder onze
eigen Gorefest!
AvdB: Inderdaad, zij
kregen ongeveer gelijk
tijdig met het uitbren
gen van DSFA 3 een
platencontract, dus zij
hadden ook een goede
maand.
Noot: Hoe ga je nu te
werk als je zo'n verza
melaar uit wil geven?
AvdB: Op een CD zet ik
stuk voor stuk Neder
landse bands waarvan
ik vind dat ze getekend
zouden moeten worden.
Door mijn publikaties in
de AMH weten de
bands me te vinden (ik
krijg zo'n 20 demo's per
maand uit binnen- en
buitenland). De meesten
krijgen een bespreking
in de AMH, welke ik zo
objectief mogelijk pro
beer te maken. In elke
uitgave krijgt één band
je het predikaat "Demo
van de Maand". De
beste bandjes hou ik
apart en tegen de tijd
dat ik weer een nieuwe
CD uit wil geven (nu zo
1 keer per jaar) haal ik
alle cassettes van stal
en beluister ik de hele
stapel.
Noot: Wat voor voor
waarden stel je aan een
band voordat je ze op
een verzamelaar op
neemt?
AvdB: Ze moeten een
nieuw nummer moeten
opnemen en verder
kunnen ze naar mij toe
geen rechten doen
gelden. Ik betaal natuur
lijk wel netjes
Buma/Stemra-gelden.
En ze moeten ruim op
tijd hun mastertapes bij
mij inleveren. Als dat
voor elkaar is, reserveer
ik een goede studio
waar alle opnamevolu
mes gelijk getrokken
worden. Ik maak echter
geen remix. Thuis heb
ik intussen alle spullen
voor het hoesje klaar
gemaakt. Die lever ik
ook bij de studio in.
lees verder op pag. 11
Anthony van den Berg (foto archief PZC)