Hfl 998, NOOTVERBANDJES Audio Consult KAMJEHAAR LIVE IN 'T BEEST TUE m®W (MUST <0© 12 BL0F Adviesbureau voor kwaliteitsweergave 4424 AN Wemeldlnge SHURE DRAADLOOS BODY PACK ONTVANGER Op 17 september, 16.00 uur 's middags (jawel, 16.00 uur 's middags) presenteerde Kamjehaar hun gelijk namige demo in 't Beest te Goes. Dat is leuk, want deze demopresentatie toont aan dat het beleid van 't Beest ook rekening houdt met Zeeuwse bands. Kamjehaar had dit op treden op een korte ter mijn geregeld wat ver klaart waarom ze op een ietwat ongebruikelij ke tijd op het podium stonden. De opkomst was zeer goed, waarbij de gemid delde leeftijd van het publiek - net als die van de band - vrij jong was. Kamjehaar ging van start met een goed gevulde zaal waar de stemming al lekker in zat. De muziek van Kamjehaar hangt rond de gitaarnoise stijl, maar echt in dat hokje passen ze ook weer niet. Origineel zijn ze, en niet alleen met hun eigen composities maar ook in de uitvoering van behoorlijk wat cover materiaal. Leuk om te vermelden is bovendien dat ze onlangs nog de titel van "meest belo vende band" kregen tijdens het Pleur Op Popfestival in Terneu- zen. Persoonlijk vind ik dat de heren wat meer aandacht aan hun podiumpresentatie mogen besteden. Dat het daaraan soms wel schortte, zal ongetwij feld verklaren waarom het optreden af en toe wat terugviel qua sfeer. Als dat aspect beter in orde wordt gebracht, denk ik dat we nog wel het nodige van Kamje haar zullen vernemen. Roeland Hubregtse Het adres voor professionele LICHTVERHUUR Telefoon 01102-41905 Semafoon06-59060071 excl. BTW Band: Bl0f Demo: Laatste ronde informatie: 01192-2152 Opname: in eigen studio, 1993 Met "Laatste Ronde" heeft Bl#f een prima demo afgele verd. Ik kan wel begrijpen dat zij hem zelf, in hun eigen studio hebben opgenomen, maar eigenlijk is dat jammer. Het eindprodukt is daardoor matig in balans. Vooral het (overigens prima) drumwerk van Henk Tjoonk komt daar door, zeker in het eerste nummer ("Wachten op jou") teveel op de voorgrond. Alle nummers op de demo van Bl0f zijn eigen werk en in het Nederlands. Ik kan me voor stellen dat mensen die de groep voor het eerst horen te gemakkelijk zeggen: Dit is een kopietje van De Dijk en Bram Vermeulen. Maar zeker als je het tekstboekje er bij pakt luister je daar gauw doorheen. Alle teksten zijn van Peter Slager en Pascal Jakobsen maakte daar de muziek bij. En het deugt, soms neigt het bijna naar cabaret, maar dat maakt de liedjes spannend. Enerzijds zitten er leuke lief desliedjes tussen ("De duivel in m'n bloed" en "Droomko ningin"), anderzijds wordt er gewaarschuwd voor het op komende fascisme (In "Kijk eens om je heen" zit het zinnetje "We zijn allang weer uitgegleden. En houden Hitier aan zijn woord, Kijk eens om je heen..."). Muzikaal heeft de band genoeg in huis om niet te vervelen. Naast onvervalste soul en rock invloeden kom je ineens een reggae-ritme tegen in een nummer als "Moeilijk Dood" en dat maakt zo'n beladen onderwerp grappig en luchtig en dat maakt het allemaal prettig luisteren. Wat ook goed past bij deze band is het gebruik van de acoustische piano, bespeeld door Bas Kennis. Dat maakt de muziek van Bl$f vaak tot echte kroeg-muziek met als hoogtepunt de titelsong van deze casette "Laatste ronde", een uitstekende hekkensluiter zowel op de demo als voor heel wat etablissementen. (BvL) Band: King for a day Demo: Starting over Opname: Ron Konings in Vrouwenpolder 1993 'Bloody hell', 'Fuck off!', 'Red Bullet'; de songtitels op de demo Starting over van King for a day doen vermoeden dat we met een agressief clubje van doen hebben. Dat zal in het dagelijks leven ongetwij feld meevallen, maar hun muziek heeft in ieder geval de juiste hoeveelheid pit en scherpte die van een beetje rockband mag worden ver wacht. 'Gitaarrock met noise-invloe- den' noemen ze het zelf. Met de eerste omschrijving ben ik het helemaal eens, de noise- invloeden zijn - op de demo in ieder geval - met een lampje te zoeken. Maar dat geeft niets, want ze hebben die helemaal niet nodig. King for a day maakt spierballenrock die rechtstreeks stamt uit de koker van bands als Guns Roses, Creedence Clearwater Revival, Van Halen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Traditioneel misschien, maar onverslijtbaar. Spil van de band is zanger John Praise die ook allé com posities schreef. Heerlijk om van een Zeeuwse band uitste kend verstaanbare en goed gezongen Engelstalige teksten te horen die lopen als een trein. De nummers zijn mooi afgerond en bevatten veelal aanstekelijke refreinen die blijven hangen. Hoogtepunten zijn 'Red Bullet' en 'Fuck off!' (afgezien van het wat melige intro). De prima zang van Praise krijgt een steuntje in de rug van een hechte band met twee gitaristen die lekker vol en vet spelen. Met Starting over heeft King for a day een symfonisch rockverleden overboord gezet en is de band aan een tweede leven begon nen. Wie naar de tape luistert, begrijpt waarom. (EJR) Band: Drowning Accidents Demo: Throwing the first stone Opname: 't Beest in Goes door Alex Kempkes, septem ber 1993 Wat maakt Drowning Acci dents toch tot zo'n sympa thiek bandje? Die vraag drong zich op bij de kennismaking met hun eerst demo Throwing the first stone, met behulp van hun 'huistechnicus' Alex Kempkes in september opge nomen in 't Beest in Goes. Twee dagen eerder had ik Drowning Accidents gezien tijdens de tweede voorronde van De Zeeuwse Belofte in Middelburg en ook daar was hun optreden ontwapenend. Maar waardoor? LAATSTE RONI^i Het moet het enthousiasme zijn dat overal in doorklinkt. Als je met ze praat, als je ze op het podium ziet, of als je naar hun demo luistert; elke keer valt op dat hier een paar gedreven jongens bezig zijn. Lekker eigenwijs, overtuigd van eigen kunnen en tegen draads. Ze proberen de plat getreden paden van de Zeeu wse popmuziek te ontwijken en hun demo is een eerste steen in de rimpelloze vijver van blues en metal. Op me nigeen zal Drowning Acci dents overkomen als een stel verwaande betwetertjes en inderdaad balanceren ze soms op het randje. Maar ze kun nen altijd wijzen op hun mu ziek. Die overtuigt. Uit de vier nummers van Throwing the first stone blijkt dat Drowning Accidents op zoek is naar zijn eigen gren zen. De muzikanten explore ren de popmuziek; met beken de ingrediënten proberen ze een smakelijk gerecht te be reiden. Een snufje Cure, een vleugje Depeche Mode, een flinke scheut gitaarnoise en het geheel overgoten met een saus van echo en fabrieksge- luiden. Het resultaat is een stevige vier gangen-maaltijd. Gitarist Wilfred Goncalves geeft goed tegenspel aan de synthesizer van Wut Apner en een hoofdrol is weggelegd voor zanger Jorg de Man. De enige vraag is waarom hij zijn teksten zo nadrukkelijk in coc kney-Engels ten gehore brengt. Dat klinkt te geleend en kan de groep mogelijk een achterhaald jaren tachtig imago opplakken. En dat is nergens voor nodig, want ze zijn prima bij de tijd. (EJR)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1993 | | pagina 7