12 13 PERSOONLIJKE NOOT Frank Zappa is niet meer. Na alle in memori- ams van de laatste dagen heb ik weinig behoefte er hier nog een aan toe te voegen. Toch denk ik dat ook NOOT niet zomaar voor bij kan lopen aan de dood van de wonder lijke en geniale muzikant die Zappa was. Zappa, fenomenaal gitarist en componist, leerde de muziek waar ze mee bezig hoort te zijn: het zoeken naar grenzen, naar uitersten; het tot in het absurde (en soms ondraaglijke) doorgaan met die zoektocht. Maar Zappa is, met zijn vlijm scherpe analyses van de werkelijkheid en zijn bijtende satire (niet in de laatste plaats op de popmuziek zelf - im mers, We're Only In It For The Money) voor mij vooral een van de "denkhoofden" geweest die de popmuziek ook nodig heeft - en zal blijven hebben. Voor de liefhebbers is er de hoestekst van "Joe's Garage" om duidelijk te maken wat ik bedoel. Voor de rest geen woorden meer. Of, zoals de meester zelf zo onnavolgbaar zei: SHUT UP 'N' PLAY YER GUITAR vervolg van pag. 5 matig een assistent en zelf een wachtlijst, ik kom tijd te kort. Noot: Nog even terug naar die school, de CMB. Wat voor diploma haal je daar nou? SZ: Op de school be haal je certificaten die bewijzen dat je de school doorlopen hebt. Daarnaast kan je vol gens het aloude gilde- systeem de titels gezel en meester halen. Die meesterstitel, die ik dus binnenkort wil behalen, heeft wel een zekere internationale waarde. Noot: Wil je dan ook voor "beroemdegita risten bouwen? SZ: Ach, ik bouw en repareer voor wie dat wil en als daar bekende re mensen tussen zitten vind ik dat niet onaar dig. Ik zit er niet direct op te azen. Noot: Maar heb je al beroemde klanten? SZ: Momenteel bouw ik veel voor mensen uit de dixieland/jazz-hoek, maar Kaz Lux is hier ook al geweest. Noot: Wat bouw je zelf het liefst? SZ: Uitersten, dat wil zeggen, ik bouw graag heavy metal-gitaren om daarna weer klassiek te gaan bouwen. In de klassieke bouw kan ik mijn vakmanschap volledig kwijt, terwijl je bij het bouwen van moderne elektrische gitaren meer creatief te keer kan gaan. Op het moment ben ik bezig met een kruising tussen een klassiek instrument en een elektrische plank. Noot: Zoiets a/s een Godin? SZ: Ja, maar dan goed uitgevoerd. De opzet van Godin was leuk, maar de kennis ontbrak het daar. Ze konden duidelijk niet uit de voeten met de resonan ties van het bovenblad en hebben dat opgelost met stalen pennen. Ik denk dat mijn ontwerp beter is en dat zal je zeker terughoren in de akoestische klank van de gitaar. Noot: En ik maar den ken dat Godin zo en beetje het beste was wat er op dat terrein te verkrijgen was. Eh, heb je nog aspiraties om aan schaalvergroting te gaan doen? SZ: Eigenlijk wel. Dan denk ik aan personeel voor de reparaties, opdat ik mezelf enkel met nieuwbouw kan bezighouden. Maar dat is wel toekomstmuziek. Sjak laat me vervolgens enkele van zijn zelf gebouwde en verbouw de gitaren zien en be spelen. Het is ongelofe lijk. Hoewel de meeste gitaren in zijn winkel naar de specifieke wensen van de toekom stige eigenaren zijn gebouwd, is de bespeel baarheid en het geluid zonder uitzondering van bovengemiddelde kwali teit. De dekplaatjes op de body maakt Sjak van hetzelfde hout als de rest, dat staat verzorg der vindt hij. De prijzen van een Zwier liggen heel redelijk. Sjak vindt dat een goede gitaar niet duur hoeft te zijn. Je hebt hele dure, slechte gitaren. Anders om gaat het ook regel matig op. Er zijn maar heel weinig merken die volgens Sjak een con stante kwaliteit leveren. Misschien krijgt hij zelf die algemene erkenning nog. Mijn zegen heeft hij in ieder geval. Peter Toussaint vervolg van pag. 3 blijkt De Piek in de praktijk nog niet al te best te passen, terwijl het poppubliek mèt het glorierijke concertverle den steeds verder uit het zicht verdwijnt. Laatste slag In deze riante uitgangs positie maakt het Vlis- singse centrum zich nu op voor de laatste slag om het voortbestaan. Op een steenworp afstand van de Hellebar- dierstraat bevindt zich het Vestzaktheater, trefpunt van Zeeuws amateurtoneel, brand punt van vernieuwende theater program mering en een bouwkundige nachtmerrie. De keuze voor de gemeente Vlis- singen is simpel: Het Vestzaktheater verbou wen kost minstens één miljoen; De Piek op knappen en daarin de door de Culturele Raad Vlissingen felbegeerde kleine-zaalaccommoda tie onderbrengen, is een stuk goedkoper. Dat is dan ook precies wat de Culturele Raad Vlissin gen graag zou zien gebeuren. Wat er ook gebeurt -ook de kansen op behoud van het Vestzaktheater zijn dankzij een steeds luid ruchtiger wordende lobby nog niet verke ken- de popmuziek zal de grote verliezer zijn. Immers, zodra het ver bouwde podium in de Hellebardierstraat -dat dan zeker niet meer De Piek zal heten- het vloekwoord "multi-func- tioneel" krijgt opgeplakt, dan kan er gewoon een heleboel niet meer. Geen lekkere ruige concerten meer - dat geeft zo'n smeer boel. Geen avant-gardis- tische trendsetterij meer - daar komt te weinig volk op af, dat doet het bier niet stromen. En al zeker geen Zeeuwse popmuziek meer. Het standpunt van de Cultu rele Raad Vlissingen laat wat dat betreft al jaren niets aan duidelijkheid te wensen over. In het geval dat het Vestzak theater niet wordt ge sloten maar verbouwd, is de toekomst voor De Piek zo mogelijk nog duidelijker. Dan zal domweg het geld op zijn in de toch al armlas tige grootste gemeente van Zeeland. Gymzaal En hoe staan de zaken erbij in de provincie hoofdstad? 't Is maar hoe je dat bekijkt: Mid delburg krijgt er een hypermodern Centrum voor Beeldende Kunst bij en de Kloveniersdoe len, onderkomen voor het Zeeuwse raspaard Stichting Nieuwe Mu ziek, wordt voorzien van een nieuwe, acous- tisch geheel uitgedok terde concertzaal. Op telsom: 'n kleine negen miljoen florijnen. Kunst In Topvorm dus in Mid delburg, zoals vanouds. Maar ho. Wie zei daar popmuziek? Popmuziek vindt in Middelburg een plaats in het rustieke jongeren centrum. Midgard, al waar de concertzaal op de eerste verdieping rust op zestiende-eeuw- se eiken balken die vervaarlijk deinen wan neer de jeugd uit zijn dak gaat voor bands als Osdorp Posse of Spo- Dee O Dee. Met hon derd man in het zaaltje (laat de brandweer het niet horen!) is er nau welijks meer ruimte voor een gemiddelde PA, terwijl de bands op het 'podium' moeten oppassen voor al te wilde sprongen. Anders gaan zij letterlijk door het dak. Al ongeveer sinds de hippies en de oranjebloesemthee plaats maakten voor de leren jasjes en de bier flessen, staat de kapi taalkrachtige woonom geving van Midgard in de Kuiperspoort op haar achterste benen over al dan niet vermeende ondraaglijke overlast. De welwillende wethou der die momenteel de portefeuille welzijn beheert, heeft dan ook plechtig beloofd om in zijn ambtsperiode de Midgardproblematiek op te lossen. De tijd begint te drin gen, maar een lonkend perspectief is nabij. Het schitterend gelegen gebouw De Schakel is in the picture als nieuw onderkomen voor Mid gard (dat dan waar schijnlijk ook al niet meer Midgard zal mo gen heten). Heerlijk. Het lonkend perspectief op een poptempel midden in de binnenstad, mid den in het uitgaanscen trum; laat maar komen! Hoewel. De beoogde grote zaal herbergt nu nog gymmende kinder tjes. En dit schijnt nog even zo te moeten blijven. Afgezien daar van dreigt de nieuwe Wet Milieubeheer danig wat roet in het eten te gaan gooien. Gezien de normen voor geluidshin der die in deze wet worden gesteld, vergt het geschiktmaken van het gebouw voor pop concerten ongeveer het bouwen van een bunker om de bestaande bui tenmuren heen. En het prijskaartje daarvan zou de ambtsperiode van deze wethouder nog wel eens kunnen overle ven. Popcultuur Het kan natuurlijk alle maal nog goed aflopen, misschien is dit artikel wel wat al te chagrijnig van aard. Het probleem op de achtergrond is er echter niet minder om. Zolang een gemeente de popmuziek blijft beschouwen als een uitgroeisel van het jongerenwerk en niet als een zelfstandige en levendige cultuurvorm (wat wel eens tijd zou worden!), zolang blijft de popmuzikant aange wezen op achterlijke toestanden op de podia. Zolang steden als Mid delburg of Vlissingen de eigen plaats van de popmuziek in het cultu rele uitgaansleven niet willen erkennen, blijft het ondanks alle goede bedoelingen, aanmodde ren. Het is te hopen dat dit besef binnenkort begint te dagen op de ambtelijke burelen. Een nieuwjaarswens? Hubert Leeman

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1993 | | pagina 7