Geluidstechnicus Lex Amrein: VAN HINDERWET NAAR WET MILIEUBEHEER... EEN HINDERWET VOOR LIVE MUZIEK? Vanaf de eerste publiKa ties is er een teneur dat de nieuwe Wet Milieu beheer een snorfiets al onder geluidhinder laat vallen. Het geluids niveau van een gemid deld gesprek is al hoger dan de in de wet vast gelegde normen voor het aantal decibellen dat de discodreun uit het café bij de buren in huis nog mag laten doordringen. Het schrik beeld doemt op dat live muziek ten ene male onmogelijk wordt ge maakt. Er bestaan natuurlijk al langer regels over geluidhinder. Dat kun nen bijvoorbeeld ambte naren die op de Zeeuwse gemeentehui zen bij de milieudienst zwoegen op de verstrekking van vergunningen, haarfijn uitleggen. In de hinder wet wordt geregeld dat gelegenheden waar regelmatig muziek wordt uitgevoerd (horeca; disco's, dans zalen e.d.) in het bezit moeten zijn van een hinderwetvergunning. Het verkrijgen van zo'n vergunning is afhanke lijk van het verkrijgen van een akoestisch rap port waaruit blijkt dat het geluidsniveau in aangrenzende of belen dende panden aan vaardbaar is. Is dat niet het geval, dan betekent dat isoleren, of stoppen met (live-)muziek. De overgang van Hinderwet naar Wet Milieubeheer brengt in die situatie geen verandering: de criteria zijn nog steeds hetzelfde. Daar komt bij dat de grotere zaken (die beschikken over zo'n akoestisch rapport) gaan vallen onder een landelijke geldend regime via een Algemene Maatregel van Bestuur. Die weten dus waar ze aan toe zijn, en te verwachten valt dat er op dit front weinig gaat veranderen. Nou spelen de meeste pop- en jazzgroepen niet in dit soort nagenoeg geluiddichte bastions, vaak is het een kroeg, een soos of buurthuis. Weliswaar was de hinderwet ook op deze lokaties van toepassing, maar geen hond die er om maalde, tenzij de overheid, de buurt of een boze buurman een stok zocht om die hond te slaan. Wanneer de politie of een ijverige milieuambtenaar-met- metertje werd opgetrommeld, konden meestal de gemoederen op tijd worden gesust. lawaaidagen Hoe moet het nou met deze optreed plekken? Hiernaar gevraagd geven gemeenteambtenaren en bloc aan dat het beroep op de tolerantie van de buurman geen hanteerbaar criterium (meer) is. Maar - zo stellen ze ons gerust - de normen veranderen in wezen niet. Wij zijn daar niet op voorhand van overtuigd. Als die norm gehandhaafd gaat worden, kan er dus niet meer worden opgetreden? Die conclusie gaat menig ondervraagde ambtenaar te ver. Volgens de wet kunnen in elke gemeente per jaar twaalf b/\a ai cfagen worden aangewezen (waarop met de regels de hand mag worden gelicht), en ziedaar de ontsnappingsroute voor de in het nauw gebrachte uitbater... Tijdens kermis, kroegentocht, braderie of straatfestival of ter ere van de verjaardag van de kroegbaas mogen de schuifjes van gemeentewege wat verder (en langer) open dan anders. Welk café programmeert uit eigen beweging meer dan 12 optredens per jaar? Bovendien staat het de eigenaar vrij om te verbouwen, te isoleren en ook een akoestisch rapport aan te vragen op grond waarvan hij zijn gang kan gaan. Tien vierkante meter Lastiger wordt het voor de buurthuizen en aanverwante centra. Daar wordt nogal wat live-muziek gemaakt. De wet komt dan met een mooie vondst. Als de dansvloer groter is dan tien vierkante meter, wordt de Algemene Maatregel van Bestuur van toepassing, en dat betekent dus dat de landelijke normen dwingend moeten worden nageleefd. Dat gaat in veel gemeenten van auw! want het betreft hier meestal accommodaties waarvan de gemeente de eigenaar is. Hierover houden onze gesprekspartners zich wijselijk bij algemene vaagheden, want dat gaat straks natuurlijk om hele forse uitgaven waarmee onvermijdelijke isolatie of verbouwing van buurthuizen, wijkcentra en noem maar op moet worden bekostigd. En de ehte poppodi a?, 't Beest, Brogum, De Piek, Midgard? In de laatste NOOT van 1993 werd al duidelijk hoe moeilijk de situatie in Middelburg ligt, en ook in Vlissingen (De Piek) is de toekomst onduidelijk. Maar 't Beest in Goes gaat ervan uit dat met het dos-in dbos-ctwsr p voor de nieuwe zaal het probleem na de verbouwing opgeheven zal zijn, en Brogum hoeft zich qua ligging weinig zorgen te maken. De kleinere jeugdsozen daarentegen gaan een onzekere periode tegemoet. Uiteindelijk komen we wel te weten wat hen boven het hoofd hangt, want elke gemeente gaat op enig moment controleren en de regels hanteren. (vervolg op pagina 9.) Dit stukje gaat over geluid. Zeker met het oog op de aangescherpte wetgeving voor poppodia is het nodig dat er nagedacht gaat worden over geluid. Lex Amrein is geluidstechnicus bij Omroep Zeeland, heeft de live-cd van Campagne Charlie opgenomen en is op dit moment druk in de weer met de opnamen van een Moluks CD- projekt. Verder heeft hij een eigen P.A.- verhuurbedrijf (L.A. Sound) en daarmee levert hij ook faciliteiten voor CD-opnamen en reclame-commercials. wat langer maakt dan klinkt het geluid voor je gehoor wat verder weg. Ook door middel van filteringen haal je iets dichterbij of zet je het signaal 'voor het oor' verder weg in de mix.' Lex Amrein zegt veel gehad te hebben aan zijn NOB-opleiding in het opleidingsinstituut Santbergen, maar hij had nooit zoveel met geluid kunnen doén als hij zelf geen muzikant was geweest. Hij speelde zelf jaren als gitarist in een band. Lex: 'Vanuit die achtergrond leer je verschillende muzieksoorten kennen, van rock tot klassiek en ook wat voor 'klank' kenmerkend is voor een bepaalde muziekstijl. Nou, als je die kennis koppelt aan de muziek- en speelstijl van een band dan kun je een beter geluid bereiken, zowel bij opnamen als bij RA.-werk. OREN Bij het opnemen en versterken van muziek is het niet alleen van belang dat je goede oren hebt, maar ook dat je ze goed gebruikt. Lex: 'Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd hoe een oor werkt. (vervolg op pagina 13 GELUID MOET JE OP EEN NORMAAL NIVEAU HOREN hoort voofaah te zittin Lex: 'Als professioneel technicus luister je op een bepaalde manier naar een balans in een opname, zoals de plaats fes»»#.iSsisf j foto: Anda van Riet

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1994 | | pagina 3