Geluidstechnicus Lex Amrein:
VAN HINDERWET NAAR WET MILIEUBEHEER...
EEN HINDERWET VOOR LIVE MUZIEK?
Vanaf de eerste publiKa
ties is er een teneur dat
de nieuwe Wet Milieu
beheer een snorfiets al
onder geluidhinder laat
vallen. Het geluids
niveau van een gemid
deld gesprek is al hoger
dan de in de wet vast
gelegde normen voor
het aantal decibellen
dat de discodreun uit
het café bij de buren in
huis nog mag laten
doordringen. Het schrik
beeld doemt op dat live
muziek ten ene male
onmogelijk wordt ge
maakt.
Er bestaan natuurlijk al
langer regels over
geluidhinder. Dat kun
nen bijvoorbeeld ambte
naren die op de
Zeeuwse gemeentehui
zen bij de milieudienst
zwoegen op de
verstrekking van
vergunningen, haarfijn
uitleggen. In de hinder
wet wordt geregeld dat
gelegenheden waar
regelmatig muziek
wordt uitgevoerd
(horeca; disco's, dans
zalen e.d.) in het bezit
moeten zijn van een
hinderwetvergunning.
Het verkrijgen van zo'n
vergunning is afhanke
lijk van het verkrijgen
van een akoestisch rap
port waaruit blijkt dat
het geluidsniveau in
aangrenzende of belen
dende panden aan
vaardbaar is. Is dat niet
het geval, dan betekent
dat isoleren, of stoppen
met (live-)muziek.
De overgang van
Hinderwet naar Wet
Milieubeheer brengt in
die situatie geen
verandering: de criteria
zijn nog steeds
hetzelfde. Daar komt bij
dat de grotere zaken
(die beschikken over
zo'n akoestisch rapport)
gaan vallen onder een
landelijke geldend
regime via een
Algemene Maatregel
van Bestuur. Die weten
dus waar ze aan toe
zijn, en te verwachten
valt dat er op dit front
weinig gaat veranderen.
Nou spelen de meeste
pop- en jazzgroepen
niet in dit soort
nagenoeg geluiddichte
bastions, vaak is het
een kroeg, een soos of
buurthuis. Weliswaar
was de hinderwet ook
op deze lokaties van
toepassing, maar geen
hond die er om maalde,
tenzij de overheid, de
buurt of een boze
buurman een stok zocht
om die hond te slaan.
Wanneer de politie of
een ijverige
milieuambtenaar-met-
metertje werd
opgetrommeld, konden
meestal de gemoederen
op tijd worden gesust.
lawaaidagen
Hoe moet het nou met
deze optreed plekken?
Hiernaar gevraagd
geven
gemeenteambtenaren
en bloc aan dat het
beroep op de tolerantie
van de buurman geen
hanteerbaar criterium
(meer) is. Maar - zo
stellen ze ons gerust -
de normen veranderen
in wezen niet. Wij zijn
daar niet op voorhand
van overtuigd. Als die
norm gehandhaafd gaat
worden, kan er dus niet
meer worden
opgetreden?
Die conclusie gaat
menig ondervraagde
ambtenaar te ver.
Volgens de wet kunnen
in elke gemeente per
jaar twaalf b/\a ai cfagen
worden aangewezen
(waarop met de regels
de hand mag worden
gelicht), en ziedaar de
ontsnappingsroute voor
de in het nauw
gebrachte uitbater...
Tijdens kermis,
kroegentocht, braderie
of straatfestival of ter
ere van de verjaardag
van de kroegbaas
mogen de schuifjes van
gemeentewege wat
verder (en langer) open
dan anders. Welk café
programmeert uit eigen
beweging meer dan 12
optredens per jaar?
Bovendien staat het de
eigenaar vrij om te
verbouwen, te isoleren
en ook een akoestisch
rapport aan te vragen
op grond waarvan hij
zijn gang kan gaan.
Tien vierkante meter
Lastiger wordt het voor
de buurthuizen en
aanverwante centra.
Daar wordt nogal wat
live-muziek gemaakt. De
wet komt dan met een
mooie vondst. Als de
dansvloer groter is dan
tien vierkante meter,
wordt de Algemene
Maatregel van Bestuur
van toepassing, en dat
betekent dus dat de
landelijke normen
dwingend moeten
worden nageleefd. Dat
gaat in veel gemeenten
van auw! want het
betreft hier meestal
accommodaties
waarvan de gemeente
de eigenaar is. Hierover
houden onze
gesprekspartners zich
wijselijk bij algemene
vaagheden, want dat
gaat straks natuurlijk
om hele forse uitgaven
waarmee
onvermijdelijke isolatie
of verbouwing van
buurthuizen, wijkcentra
en noem maar op moet
worden bekostigd.
En de ehte poppodi a?,
't Beest, Brogum, De
Piek, Midgard? In de
laatste NOOT van 1993
werd al duidelijk hoe
moeilijk de situatie in
Middelburg ligt, en ook
in Vlissingen (De Piek)
is de toekomst
onduidelijk. Maar 't
Beest in Goes gaat
ervan uit dat met het
dos-in dbos-ctwsr p
voor de nieuwe zaal het
probleem na de
verbouwing opgeheven
zal zijn, en Brogum
hoeft zich qua ligging
weinig zorgen te
maken. De kleinere
jeugdsozen
daarentegen gaan een
onzekere periode
tegemoet. Uiteindelijk
komen we wel te weten
wat hen boven het
hoofd hangt, want elke
gemeente gaat op enig
moment controleren en
de regels hanteren.
(vervolg op pagina 9.)
Dit stukje gaat over
geluid. Zeker met het
oog op de
aangescherpte
wetgeving voor
poppodia is het nodig
dat er nagedacht gaat
worden over geluid.
Lex Amrein is
geluidstechnicus bij
Omroep Zeeland, heeft
de live-cd van
Campagne Charlie
opgenomen en is op dit
moment druk in de
weer met de opnamen
van een Moluks CD-
projekt. Verder heeft hij
een eigen P.A.-
verhuurbedrijf (L.A.
Sound) en daarmee
levert hij ook faciliteiten
voor CD-opnamen en
reclame-commercials.
wat langer maakt dan
klinkt het geluid voor je
gehoor wat verder weg.
Ook door middel van
filteringen haal je iets
dichterbij of zet je het
signaal 'voor het oor'
verder weg in de mix.'
Lex Amrein zegt veel
gehad te hebben aan
zijn NOB-opleiding in
het opleidingsinstituut
Santbergen, maar hij
had nooit zoveel met
geluid kunnen doén als
hij zelf geen muzikant
was geweest. Hij
speelde zelf jaren als
gitarist in een band.
Lex: 'Vanuit die
achtergrond leer je
verschillende
muzieksoorten kennen,
van rock tot klassiek en
ook wat voor 'klank'
kenmerkend is voor een
bepaalde muziekstijl.
Nou, als je die kennis
koppelt aan de muziek-
en speelstijl van een
band dan kun je een
beter geluid bereiken,
zowel bij opnamen als
bij RA.-werk.
OREN
Bij het opnemen en
versterken van muziek
is het niet alleen van
belang dat je goede
oren hebt, maar ook dat
je ze goed gebruikt.
Lex: 'Tijdens mijn
opleiding heb ik geleerd
hoe een oor werkt.
(vervolg op pagina 13
GELUID MOET JE OP EEN NORMAAL NIVEAU HOREN
hoort voofaah te zittin
Lex: 'Als professioneel
technicus luister je op
een bepaalde manier
naar een balans in een
opname, zoals de plaats
fes»»#.iSsisf j
foto: Anda van Riet