Band: Sound Circus Demo: idem Info: 01184-19432 Opname: Piet Meulmeester, voorjaar '94 Meteen nadat ik de demo van Sound Circus opgezet had, baalde ik als een stekker...dat Piet Meulmeesters studio zo'n kort leven beschoren was. Ongelofelijk, wat een sound staat er op dit bandje. Volgens mij heb ik nog niet eerder zo'n goede produktie gehoord van een demo. Dan de inhoud. De demo bestaat uit vier nummers en opent met het vlotte 'Chasin' The Blues'. Goede zang, perfect gespeeld en een mooie uitgebalanceerde compositie. Dit is melodieuze rock van het hoogste niveau en kan voor mij zo de Mega top- 50 in. We vervolgen met de rustige akoestische ballad 'How Long?' Ook hier is het moeilijk om wat aan toe te voegen. Misschien had de zang iets krachtiger gekund. Op kant B beginnen we met het stevige instrumentale 'All That I Want'. Een mooie compositie die heel goed is gearrangeerd en waarin Wim helemaal van de beer los gaat. Geinig tussenstukje ook. De demo eindigt met het weer rustige 'I Need An Answer'. Het nummer bouwt goed op en is gewoon een prima ballad. Is deze demo dan enkel jubel en glorie? Nu, als ik dan toch mag zeiken (en dat mag ik), Richard kan beter zingen dan hij soms op de demo doet, zeker het laatse nummer gaat hij af en toe over de streep. Piet heeft bij het beëindigen van de nummers soms wat te veel en soms wat te weinig haast. Ach, het doet niets af aan een erg goede demo. (PT) Band: Du Driefstang Demo: Fuck you informatie: Opnamen: Jos Rentmeester, Ovezande Qua leipheid overtreft Du Driefstang z'n grote broer Surrender op bijna alle fronten. Bij het beluisteren van de demo 'Fuck you' krijg je zin in bier en dat dit kostelijke gele vocht ook bij alle fasen van de totstandkoming van deze demo eraan te pas gekomen is, blijkt wel uit het feit dat op de bijsluiter van het bandje de titel 'Zatte Boeren' niet helemaal uit de verf is gekomen. Er staat 'Latte Boedem' Ik kan me voorstellen dat er in Zeeland een paar mensen zijn die een dergelijk stukje Status Quo/Normaal-achtig gesnoei moeilijk te verteren vinden, maar ik kan het zeer waarderen. Af en toe is het lekker ranzig, bijvoorbeeld in dat nummer 'Zatte Boeren' zingen ze op de melodie van 'What shall we do with the drunken sailor': 'Geef ze een wuuf om vol te douwen...', maar ja, wat moet je ook met een zatte boer? Op deze demo staan 10 nummers, een paar eigen nummers zoals 'Peejuntiet in Zuud-Beveland' en 'Kees z'n Harley', maar hou me ten goede, alleen van de nummers 'Beerenbotje' (ging uit varen) en 'Roodkapje' (waar ga je henen) weet ik zeker dat ze het niet zelf schreven. En dan de titel 'Fuck You'. Dat slaat op een van de nummers op kant B. Als je weet dat de tekst ongeveer gaat als 'Fuck you in the mispit, fuck you op het land, Fuck you op de trekker..' dan begrijpt iedereen dat de mannen van Du Driefstang weten hoe moeilijk de boeren het hebben in de Zak van Zuud-Beveland. Deze Demo schaf je niet aan om van verfijnde muziek te genieten, maar omdat je dorst hebt. Recht-toe-recht-aan rock, soms bijna death-metal (in het nummer 'Pjotter'), maar dat neem je op de koop toe van een band die zijn hele bestaan te wijten heeft aan het feit dat er al 50 fans in een t-shirt van ze liepen voordat er nog maar instrumenten waren aangeschaft. (BvL). Band: Champagne Charlie CD: Live in Razzmatazz Info: 01180-34894 Opnamen: Live (dec 1993) door Lex Amrein (LA Sound) Een live-cd van Champagne Charlie. Vooral onder de wat oudere popliefhebbers een geliefd 'orkest'. Mensen die het veel te kleine zoldertje van Razzmatazz aan de Middelburgsestraat in Oost-Souburg kennen, weten dat het opnemen van een Live-cd op die locatie een riskant karweitje is. En ook op deze CD hoor je het 'zolder-geluid' naar mijn idee soms wat te nadrukkelijk. Vooral in het blues-nummer 'When things go wrong', daar slaat het zware bas-geluid van de tuba van Reinder Hofland de boel af en toe compleet dicht en klinkt de stem van Sjef Hermans niet zoals je hem op andere locaties hoort. Maar dat mag de pret niet drukken, voor mensen die van lekker in het gehoor liggende muziek houden, is deze CD een aanrader. Champagne Charlie is een zeer veelzijdig gezelschap. Zappend langs de nummers hoor je blues, reggae, gospel, jug, en zelfs tradioneel-achtige Afrikaanse muziek, kortom voor elk wat wils. Hoewel heel wat popmuzikanten dit soort muziek allemaal misschien wat soft vinden, kunnen ze heel wat leren van Champagne Charlie. Zij weten met hun versies van al die verschillende nummers ook de sfeer van zo'n nummer te pakken. Ze weten waar ze mee bezig zijn en kiezen -zo komt het tenminste over- niet zonder nadenken een willekeurig instrument om het ten gehore te brengen. Dat maakt het luisteren naar deze bijna 1 uur durende CD een prettig tijdverdrijf. Zeker als je er eens voor gaat zitten en het boekje erbij pakt en je bij tijd en wijle mee laat slepen door het mondharmonikaatje of het soms veel te verstopte (maar wel hoorbare) gitaarsol ootje van Theo de Koning. (BvL). Band: The Emmerroyts CD: Emmerroyts' Blues info: 01182-3495 Opnamen: Peter Vink Oscar Holleman (RS29 Waalwijk) Hij staat als een huis, heeft humor en klinkt zoals een blues-rockgroep moet klinken. Alleen het bestuderen van de fraaie cover van de CD tovert al een grijns op je gezicht: Beff-records Nou ja, maar goed. Het zou anders wel eens tijd worden zeg. Eindelijk eens band die gewoon toegeeft dat opnemen een vak is en dat je dat dan ook aan vaklui moet overlaten. En met deze CD bewijst Emmerroyts dat zij, door een producer als Peter Vink (vroeger Q65) in de arm te nemen, een produkt kan maken waar je trots op mag zijn. Vink was kennelijk zo enthousiast over deze CD dat hij het niet kon laten de bas ter hand te nemen en mee te spelen op het nummer 'Buzz Buzz'. De CD bevat vijf covers en zes eigen nummers en daarmee geeft deze band een mooi staaltje van zijn kunnen. Voor de eigen nummers tekent gitarist Rene Koole en als je daar zijn ijzersterke gitaar-bijdragen bij optelt dan mag het duidelijk zijn dat hij in de Emmerroyts zijn stek gevonden heeft. De muziek balanceert tussen ZZ-top en Stevie Ray Vaughan (prachtig trouwens, die ode aan deze al weer enige tijd geleden overleden zanger: 'Stevie Says') Kompliment trouwens ook voor 'poepstrakke' drummer Peter van Liere en zanger/gitarist Kees Moerland die ondanks het feit dat hij ook nog lang geen 40 is meer dan genoeg doorleefd rauw- Band: The Juke Joints CD: Tin House Informatie: 01194-9673 Opname: Stonesound Roosendaal The Juke Joints hebben een reputatie hoog te houden. De band bestaat inmiddels tien jaar en is in die tijd uitgegroeid tot een absolute topper in het Foto*s:Blof tijdens het bevrijdingsfestival te Vlissingen. (Fotografie: Frank Husslage) rock geweld uit zijn strot krijgt om deze band body te geven. Als je binnenkort in een aankondiging ziet dat ze op een Zeeuws podium staan, wees er dan gauw bij want als ze dit niveau vast weten te houden dan zien we ze niet vaak meer in onze provincie (BvL) genre van de bluesrock. Niet alleen in Zeeland, waarvan menigeen denkt dat élke popgroep daar blues speelt, maar ook naar nationale maatstaven. Na twee elpees en één cd kon de band van Peter Kempe het niet laten bij zomaar een opvolger. Dus werd ervoor gekozen Tin House op te nemen met een echte producer: gitarist Will Sophie van A Girl Called Johnny. Die beslissing blijkt een meesterzet. De muziek van The Juke Joints klonk altijd al opzwepend, swingend en dampend; nu mogen daaraan ook de predikaten subtiel en gevarieerd worden toegevoegd. Sophie heeft het beste uit de band weten te trekken, zonder dat allemaal tegelijk in een nummer te willen proppen. De ene keer is het Rinus Oudejans die als vanouds schittert met zijn jankende gitaarsoli, vervolgens bezorgt 'Sonny Boy' van der Broek dê luisteraars kippevel en dan ineens ligt - verrassend en ontroerend - het initiatief bij Wouter Izeboud en zijn orgeltje. De blazers van de 'Southside Horns' maken het geluid op Tin House nog een tikkeltje rijker dan het al is. Het heeft geen zin hoogtepunten op te sommen, omdat daardoor de schijn zou kunnen ontstaan dat er ook mindere nummers op Tin House staan. Naar mijn smaak is dat niet het geval. Anders dan bij veel bluesbands zijn de meeste nummers kort en dat maakt ze des te krachtiger. Maar ook de enige uitzondering op deze regel ('What in the world, 7 min 36) duurt geen seconde te lang. Rectificatie: Bij het artikel over The Emmeroyts Noot 1 /'94 is een verouderde foto afgedrukt. Hiervoor onze excuses. Helaas hebben we echter nog geen recen tere foto mogen ontvangen, anders hadden we die zeker bij deze afgedrukt. de redactie

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1994 | | pagina 6