Nou breekt m'n Klomppop!
- iiLde
Fotografie Bert van Leerdam
loop ëtefjardriHiit ge
groeid 4dt éjfo Van de
belangrijkst^ Zeeuwse
festivals. Toch beginner,
er zi&Tde laatste jaaert
donkere walken samen
te pikken boven lift
festival dat al vanaf
1981 jaarlijks op
hemelvaartsdag gehou
den wordt. NOOT"
reisde af naar de Klomp
te QvezanCÉ%i stak z'n
licht op bij 11# Boonmand
meer.
NOOT: Hoe krijg je in
een klein dorp als
Ovezande nu zo'n festi
val jyan de grond?
Ad 8: Als jè jj||Leen
groep menserf isérkt
waarbij de neu^sn in de
zelfde richting wijzen,
iedereen die dr^eer
heeft en je heljpe am
bitie» dan kan ;Jpets.
Voor alle medewerkers
(vrijwilligers) van de
Klomp is het iieÉS waar
we épht naar uftkijkêfi.l
NOOT: Hoe is Klomp
pop nou ontstaan?
Ad B: 'Vroeger pro
grammeerden we re
gelmatig bands en wer
den we suf gebeld door
Zeeuwse bands die óók
wilden spelen. Toen in
'81 in Heinkenszand
(toch redelijk dichtbij)
de Stenge werd geo
pend greep ik de kans
aan om een festi
val te orga
ns niseren
met
twaalf Zeeuwse
groepen. Dit was iets
nieuws in de provincie
en het succes was
groot. Het festival
groeide en er
kwamen grotere
acts.'
NOOT: Zoals?
Ad B: 'Zoals
aa. Gruppo
Sportivo, Brood,
Sleeze Beez, de
Fatal Flowers,
Candy Dulfer,
Mau Mau en,
waar ik
heel
trots
op ben,
Bobby Byrd the
Funky J.B.'s Show
(de oude begelei
dingsband van James
Brown). Het was voor
hen de kleinste zaal
waar ze ooit gespeeld
hadden.'
bezoekersaantallen
NOOT: Toch vond er
een kentering plaats.
Ad B: 'Ja, de laatste
paar jaar zien we in
eens dat de bezoe
kersaantallen op
Klomppop teruglopen.'
NOOT: Hoe komt dit
volgens jou?
Ad B: 'Daar zijn meer
dere redenen voor aan
te wijzen. Toen we be
gonnen met Klomppop
was dit het eerste festi
val van het jaar. Het
was een ontmoetings
plaats van muzikanten
en bezoekers. Tegen
woordig komen er
steeds meer activiteiten
rond die hemelvaarts
dag. Naast een groeiend
aantal andere festivals
wordt er ook door de
commerciële jongens op
los geprogrammeerd en
die houden helemaal
nergens rekening mee.
Veel problemen hebben
we ook met MoJo, die
de meeste grote Neder
landse acts onder con
tract heeft. Zo'n band
kan dan ineens niet op
dit festival staan.
Zeeuwse bands daaren
tegen geven niet meer
de garantie voor een
grote hoeveelheid pu
bliek.'
NOOT: Hoe zie jij trou
wens de Zeeuwse pop-
scene?
Ad B: 'Zeeland is en zal
altijd een verzameling
eilanden blijven. Je ziet
zelden vermenging bin
nen een band en op elk
eiland wordt één
muzieksoort veel ge
speeld. Hier op Zuid-
Beveland is dat bijvoor
beeld blues-rock. Toch
vind ik dat er veel talent
rond loopt. Waar het
hem voor mij aan ont
breekt is een eigen
Zeeuws geluid. Prak
tisch alle bands kopië
ren een bepaalde stijl. Ik
zou wel een band willen
horen die de Zeeuwse
cultuur uitstraalt, waar
dat dan ook in terug te
vinden is.'
onzeker
NOOT: Goed, we gaan
eraan werken. Terug
naar Klomppop; hoe ziet
de toekomst eruit?
Ad B: 'Zeer onzeker. Zo
als het er nu naar uit
ziet, is de kans groot
dat het festival naar
Ovezande komt. Veel
bezoekers en medewer
kers hebben weinig met
de Stenge. Misschien
wordt Klomppop sa
mengevoegd met één
van de andere evene
menten die we al geor
ganiseerd hebben, zoals
het Straatfestival
Ovezande of het Delta
Bluesfestival. Je kunt
dan de faciliteiten voor
beiden gebruiken en als
organisatie hoef je maar
één keer per jaar te pie
ken. Dit jaar zal het
Bluesfestival in elk ge
val niet doorgaan. Ons
beleid is er op gericht
een zo goed mogelijk
festival te maken, niet
zoveel mogelijk winst.
Als je dan zoals nu drie
jaar achtereen met ver
lies afsluit is de koek
ver op en kan je geen fi
nanciële risico's meer
nemen. Anders zou de
gewone programmering
van de Klomp er voor
een jaar uit liggen en
dat is toch ook niet wat
we willen.
Het Klomppop festival
is al jaren één van de
belangrijkste Zeeuwse
festivals. Het zou zonde
zijn als dat ter ziele zou
gaan. Op dit moment is
het nog onduidelijk of
we volgend jaar de vijf
tiende editie van Klomp
pop, in wat voor vorm
dan ook mogen bele
ven. Laten we er het
beste van hopen.'
Peter Toussaint