BINNENKOMEND SIGNAAL NU OF NOOIT NOOT mmmmiï. s w BB In deze nieuwe ru briek zullen we tech nische aspecten van het onzi étrra ken doorlichten, zoals monitoring, geluids effecten, microfoon techniek e.d. In de eerste aflevering bekijken we één van de minst besproken onderdelen van de ef fecten, te weten de VCA effecten. Een VCA (Voltage Controlled Amplifier) is een 'intelligente' versterker die zichzelf met behulp van een monitorsysteem, sidechain genoemd, kan bijstellen. Het monitorsysteem meet de sterkte van het binnenkomende sig naal en veranderd op grond daarvan de ver sterking van dat sig naal. Ook is het meestal mogelijk om de VCA met een sig naal uit een andere bron te sturen, zodat je met het volume van één instrument dat van een ander kunt regelen. VCA effecten zijn ef fecten die ontstaan uit de behoefte om de signaalsterkte auto matisch te regelen. Hierbij gaat het over de compressor, limiter, gate en expander. De eerste twee verminderen de dynamiek het ver schil tussen hard en zacht) van de muziek terwijl de andere twee hem juist ver groten. In het geval van een compressor verlaagt de VCA het niveau van het binnenko mende signaal wan neer dat hoog is en soms worden ook zwakke signalen ver en ander betekent ook dat ruis versterkt wordt bij een grote compressie, omdat de VCA ook dat signaal zal proberen op te krikken. Ratio De verhouding in signaalsterkte tussen het ingaande en uitgaande signaal (of te wel de sterkte van de compressie) is instelbaar een wordt ratio genoemd. Andere parameters die je op een compressor kunt instellen zijn werken. Hoe snel dat gebeurt, kun je met de attackregelaar bepalen. Hiermee kan je dus, door deze tijd wat langer te maken, de aanslag van noten benadrukken. De releasetijd is de tijd die de compressor nodig heeft om zichzelf uit te schakelen nadat het signaal weer onder de drempel is gezakt. Wanneer de ratio van de compressor heel groot is, werkt deze als limiter. Hiervoor is een ratio van 20:1 voldoende. De andere tak van de VCA familie wordt gevormd door de noise gates. Deze gaan pas werken wanneer het signaal onder de drempel zakt. Een gate gaat dan 'dicht' sterkt. Dit betekent dat wanneer je harde aan slagen maakt het sig naal minder toeneemt dan normaal en, om gekeerd, zachte aan slagen zullen harder doorkomen dan nor maal het geval is. Hierdoor wordt de sustain verlengd. Een threshold, attack en release. Met de eerste kun je de drempel instellen waarboven het niveau van een signaal moet komen voordat de compressor gaat MÈÊË - - - Een rubriek over van fm trujpek maken «foor Brian van Zwietering m ,-mkïi Ipflllöïïk mm en kapt het zwakke signaal af. Met een gate is het mogelijk om ongewenste bijgeluiden en ruis tijdens stiltes in de muziek, wanneer het 't meest hinderlijk is, te onderdrukken. Effecten Omdat veel gitaristen tegenwoordig een hele keten van effect bij elkaar optelt, is het voor hen geen overbodige luxe. Bij een noise gate kan men meestal alleen de treshold (drempel) instellen. Wanneer er ook een ratioregelaar aanwezig is, waarmee het signaal onder de drempel volgens een bepaalde verhouding kan word afgezwakt in plaats van volledig weggedrukt, spreken we van een expander. Ruis, ontstaan als gevolg van een grote compressie, kan met een noise gate worden weggehaald, maar zal minder bevredigende resultaten opleveren. Een fraaiere oplossing is derhalve de expander. Een toepassing waarbij de gate niet als ruisonderdrukker functioneert, is gated reverb. Bij dit special effect wordt in een vroeg stadium de uitstervende galm van een reverb door een gate abrupt afgekapt. Gated reverb is vooral geschikt voor korte, percussieve geluiden, die hierdoor vol en ruimtelijk kunnen klinken zonder in een onoverzichtelijke brij van uitstervende galm te verdrinken. Brian van Zwietering - --- -- - Abonneer je nu op NOOT Het enige echte Zeeuwse popblad Jaarlijks zesmaal Op je eigen deurmat Eigenlijk kun je NOOT Al niet meer wegdenken maak gebruik van de toegezonden acceptgirokaart of stuur de onderstaande bon in! -knipknip- JA! Bc abonneer me NU OP NOOT naam: adres: pc woonplaats: bank/gtrorek. i: handtekening: deze bon in open enveloppe zenden aan: Stichting Popmuziek Zeeland Antwoordnummer 72 4330 VB Mkkteburg (postzegel hoeft niet!) BllÉËi: J::; S&TU, fibril SJte uJv.j.N

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1994 | | pagina 4