HET WEL EN WEE VAN EEN CD De laatste tijd zien we (hoera, hoera!) meer en meer CD's van het Zeeuwse front verschij nen. In de maart-editie van de NOOT kwam al van enkele bands het antwoord op de vraag waaróm zij nu een CD gemaakt hadden. Hier probeer ik het antwoord te vinden op de bij veel bands levende vraag hoe nou te komen tot een stapel van die zilve ren schijfjes. Je hebt als band beslo ten dat jullie muziek het waard is om te verschij nen op CD, om wat voor reden dan ook. Er zijn nu verschillende keuzes die je kan ma ken. Ten eerste: zelf je CD in eigen beheer uit brengen, ten tweede: zelf je CD maken maar door een distributie maatschappij laten Uit brengen of, ten derde: een platendeal scoren. De Platen maatschappij Het tekenen van een contract bij een platen maatschappij betekent het aangaan van een le ning. De maatschappij investeert een som geld in de band en wil dat graag terugverdienen en liefst nog meer. Dit houdt in dat ze alleen die bands tekenen waarvan ze denken dat er een markt voor is. Dit geldt helemaal voor de major companies als Sony, EMI, Warner of Phonogram. Zij kunnen een band wereldwijd ondersteunen maar doen dit alleen als er groot geld te verdienen valt. Heet je dus niet Madonna, Bon Jovi, Def Leopard of Take That (overigens; dit is niet een doorsnede uit mijn CD-collectie), dan geef ik je weinig kans bij een major. Rest de onafhan kelijke platenmaat schappij, de independent. Zo'n be drijf is kleiner, werkt en thousiaster, ze letten minder op de verkoop cijfers en (heel belang rijk) indies krijgen min der demo's op hun bord hetgeen je kansen ver groot. Hiermee komen we dan aan het beste en eenvoudigste middel om een maatschappij te benaderen, de demo. Als je een demo maakt met als doel een con tract in de wacht te sle pen, is het niet per se nodig dat je bandje is opgenomen in de Wisseloord-studio's, voorzien van eersteklas artwork of in een hoesje dat in meerdere kleuren gedrukt is. Als in de op names je ideeën, en thousiasme en talent goed doorklinken is dat prima. Je produkt moet er natuurlijk wel ver zorgd en serieus uitzien. Een A&R manager zal in eerste instantie nooit langer dan vier num mers luisteren op een demo, maak je tape dus niet te lang. Vergezel uiteindelijk het geheel van een (korte) bio en een briefje en (als je die hebt) recensies, toe komstige optreeddata en krantenknipsels. Check voordat je je pak ket opstuurt of de maatschappij zich wel bezighoudt met jouw muziek en/of ruimte heeft voor een nieuwko mer. Ook een briefje of fax vooraf waarin je het pakket aankondigt, kan zorgen dat de manager uitkijkt naar je demo en hem extra goed beluis tert. Ten slotte: helaas, dé lijst met betrouwbare (independent) platen maatschappijen bestaat niet. Die verschilt voor iedere band en met de maand. Wel verschijnt tweejaarlijks het pop inventarisatie boek met daarin onder meer alle maatschappijen. De deal Als je de interesse hebt gewekt van een platen maatschappij zullen er een aantal afspraken ge maakt worden die uit eindelijk schriftelijk wor den bevestigd: het con tract. Aangezien de meesten onder ons een voudige, welwillende muzikanten zijn, hebben we een probleem. De platenmaatschappij heeft kennis en ervaring op het gebied van platencontracten en wij niet. Zorg dat je van te voren weet wat je wilt en dat je op iemand te rug kan vallen die al eens eerder een wat groter contract gezien heeft. Het eerste bod van de maatschappij zal nooit het uiterste zijn waartoe de contracten man/vrouw bereid is. In ieder geval moeten in het contract zijn opgenomen de duur van het contract, de hoe veelheid CD's en opties, verplichtingen van de band ten aanzien van optredens, distributie, promotie en het schrij ven van nieuw werk, het alleenrecht van de maatschappij op de groep, eigendomsrecht van de opnames, pro motie, artistieke vrijheid en de financiële regelin gen waaronder auteurs recht en buitenlandse releases. Wat betreft de auteursrechten: bij de platenmaatschappij zit over het algemeen een muziekuitgeverij aangesloten die 33 pro cent van de auteurs rechten in haar zak steekt. De platen maatschappij zal de aanvraag bij BUMA/ STEMRA regelen. Eigen beheer Als je driekwart van je grote stapel demo's al opgestuurd hebt naar verschillende maat schappijen zonder een positief berichtje terug, kun je erover denken om zélf een CD uit te brengen. Hoewel er een hoop geld in gaat zitten, moet je wel bedenken dat dit een investering is waarvan je (als je de zaken goed aanpakt) een behoorlijk deel, zo niet alles, terugkrijgt. Zeker voor een eigen beheer-CD geldt: zorg dat je van tevoren alles goed op een rijtje hebt! Dit gaat in eerste in stantie op voor de (dure) studio. De studio Kies de studio met zorg uit. Niet elke studio (met de daarbij beho rende technici) is ge schikt voor jouw mu ziek. In ieder geval is niet iedere producer ge schikt voor jouw mu ziek. Luister naar werk uit die studio en van die producer en laat ze ook jouw werk horen. Kijk vooral naar de gelaatsuitdrukking! Te veel bands verschijnen nog niet goed voorbe reid in zo'n studio en moeten dan tegen beta ling nog arrangeren of zelfs componeren. Weet waarvoor je komt, pro beer de mogelijke knel punten in je nummers van te voren op te los sen. Dit kan door in de oefenruimte proef op names te maken en deze kritisch te beluiste ren. Spreek van te voren de authorisatie af. Als er nog knopen moeten worden doorgehakt, kan dit tenminste snel ge beuren. Door het live in spelen van (gedeeltes van) nummers kun je tijd besparen en wordt de energie van een nummer vaak nog beter gevangen. Bedenk wel dat demo-kwaliteit en CD-kwaliteit twee din gen zijn. Een CD met valse noten doet je eer der kwaad dan goed. OK, je bent klaar met opnemen en mixen, je hebt op alle mogelijkhe den geld bespaard en toch een goed eindpro- dukt: de master op DAT tape. De CD De kosten om nu tot een stapel van zeg 1000 CD's te komen liggen voor iedereen re delijk gelijk. Mastering bij een daarin gespecia liseerd bedrijf F750,-. Maken van de glas- master voor het persen F1000,-.Maken van de CD's, met doosje, inlaycard, opdruk en 4 pagina boekje F2500,-. Lithografie boekje, inlay card, zetwerk en proef druk F1000,-. De kos ten voor artwork en fo tografie kun je besparen als je een beetje uitge breide kennissenkring hebt. Tellen we alles bij elkaar op, dan komen we op F5250,-. De prijzen lopen bij de ver schillende bedrijven wel wat uiteen. Als we dit geld plus het bijbe horende BTW-bed rag naar het mastering/ perserij-bedrijf hebben gebracht keren we te vreden naar huis terug met op de achterbank 1000 CD's. BUMA/STEMRA Mogen we deze CD's zo in de verkoop gooien? Nee, zegt de auteurswet. Eerste moeten we bij Stemra een aanvraag voor toe stemming voor produk- tie in eigen beheer in dienen. Op dit for mulier (aan te vragen op 020-5407911) worden ingevuld de gegevens van de aan vrager, de fabrikant, de soort geluidsdrager, de bron van het materiaal (de studio meestal) en de repertoire-opgave. Hierin staan van elk nummer de titel, de componist, de tekst dichter, de muziek uitgever, de uitvoeren den en de tijdsduur. De Stemra controleert of er geen rechten moe ten worden betaald en verleent normaal toe stemming. Vervolgens is het ook slim om je in te schrijven bij de Stemra. Dit kost wel F100,- plus afhanke lijk van de verkoop prijs, zo'n F1,50 tot F2,60 per CD, maar dit laatste bedrag krijg je (met inhouding van 8 10 terug bij ver koop en je hebt recht op een vergoeding elke keer dat je muziek op radio, TV of zelfs live gespeeld wordt. Hiervan is in ons ge val (zonder muziek uitgever dus) 50 pro cent voor de compo nist en 50 procent voor de tekst schrijver. Uiteraard kun je ook afzien van je auteursrechten. Je krijgt hier dan een bewijs voor. Verkoop De eerste 150 exem plaren van je CD zul len weinig geld opleveren. Dit is on geveer het aantal dat je moet reserveren voor promotie naar de schrijvende pers (waaronder één CD voor je recensie in de NOOT), radio, TV, zalen en de pl aten maatscha p- pijen. Reken weer op zo'n F1000,-. Dan de overige 850 stuks. Als je veel op treedt en je hebt een grote schare fans dan kun je een behoorlijk eind ko men met de per soonlijke verkoop van je schijfjes. Bo vendien wordt er niets ingehouden door tussen personen. In andere gevallen is het beter een distributeur in te schakelen die je CD's aanbiedt bij de platenzaken. Als de distributeur je pro dukt ziet zitten, kan hij ook een deel van de promotie van je overnemen. Dit alles natuurlijk tegen de nodige procenten. Verkoop via dit ka naal levert zo'n F10,- tot F17,50 per CD op, afhankelijk van wat er contractueel afgesproken is en welke promotionele activiteiten het bedrijf voor je doet. Ten slotte Alles bij elkaar opgeteld blijkt de stapel CD's een kleine F10.000,- te kosten. En daar komen dan nog studiokosten bij. Al met al genoeg om van te voren drie keer goed na te denken voor je begint. Is de band echt zo goed? Blijft de zaak lang ge noeg bij elkaar? Hebben we de tijd en de energie voor een release? Kan je deze vragen positief beantwoorden, ga dan ogenblikkelijk op zoek naar de nodige fondsen, stroop rijke familieleden af voor renteloze lenin gen en de plaatselijke middenstand voor sponsoring en móék die CD. Peter Toussaint met dank aan: Robert Haagsma

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1994 | | pagina 5