12 K li 3 mmWÊB m -mm m (m.m.v. Ron Boon en Ernst Jan Rozendaal) Band: Paralysis CD: Visions Info: 01140-16727 Opname: Tape Productions, Studio Raamsdonkveer Aljeblieft: 'Visions', de tweede CD van Paralysis. Alhoewel, ik heb de advancetape van de CD in mijn bezit, het schijfje zelf is nog in de maak. Alle verwachtingen, die ik en met mij menig an der had, worden hier mee ten volle ingelost. Het is een puik stukje muziek dat afgeleverd wordt; ze mogen er met recht trots op zijn. Nu zul je wel denken, die worden ook de lucht ingeschreven. OK, er staan ook een paar, naar mijn smaak, min dere nummers op. Maar dat zijn er maar twee van de dertien, dus dat valt over het hoofd te zien. De sterke punten van Raraysis' CD Visions zijn de sterke afwissing in de nummers, de ongelofelijk strakke ritmesectie en de melo dieuze zanglijnen. Om even wat voorbeelden te geven: 'Enemies within' en 'Experimental Factor Genocide'. Deze nummers staan bol van de tempo wisselingen, verrassende breaks en pakkende gitaarriffs, met daaroverheen nog eens een zanglijn die in je kop blijft blijft han gen. Wat wil je nog meer Er wordt af en toe ook gestoeid met akoesti sche gitaren, met name in de instrumentaaltjes. 'Pas sages I en II', wat een zeer welkome verras sing is tussen al het an dere gitaargeweld. Je weet nu wel genoeg, zeker als je een rock/ hardrock of heavymetal liefhebber bent. Mocht het wachten je mis schien te lang duren, (voordat hij in de CD- bakken ligt), bel dan ge woon bovengenoemd telefoonnummer. By the way, als je de CD bij de band zelf bestelt zijn de kosten f30, f5, porto), dus check it out (RB) Band: Rusty Pawn Demo: Rusty Pawn Info: 01192-2329 (Edwin) of 01102 44540 (Dirk-Jan) Naar mijn weten is dit de eerste demo van Rusty Pawn, of op zijn minst de eerste in deze samenstelling. De oprichter van deze Bevelandse/Walcherse formatie is Dirk-Jan Balkenende, geen onbe kende in de Zeeuwse muziekkringen, aange zien hij met Shut Up And Sing ook al aan de weg timmerde. Hij zit achter de drumkit. Naast hem in de gelede ren staat het creatieve brein van de band Edwin Theenaart (op gi taar en zang). Patrick Nelis (op bas) comple teert deze driemans formatie, die op deze demo een leuk stukje muziek neerzet. Zoals ze zelf in hun bio al aangeven, kun je hun muziek niet zomaar on" der één noemer vangen, want het is funky, blue sy, rocky en zelfs de grunge wordt niet ge schuwd. Hoe dan ook, twee dingen komen steeds naar voren: één (1het ligt lekker in het géhoor, luister maar eens naar 'Separation' of 'How lucky we are' en twee (2) het gitaar- werk heeft een promi nente rol. Edwin tovert uit z'n gi taar schitterende gitaarlicks, mooie instrumentale passages en bevlogen solo's. Dat hierbij af en toe de zang in het verdomhoekje be landt, zie ik dus graag door de vingers. Qua geluid had de demo wel wat beter ge mogen, maar voor de liefhebbers van gitaar- wek en voor de pro grammeurs van de Zeeuwse podia is dit toch echt een aanrader. Het is een verrassend bandje, en wat je con clusie ook is, ik boek ze toch.(RB) Band: Phi CD: Phi Info: 01180-41410 Opname: Home-studio Eindelijk weer eens to taal iets anders in de Zeeuwse muziekscene, geen Rock maar Dance, gemaakt door Alex Kempkes en Wouter Apner, beiden wel be kend van Morbid Zone en Drawning Accidents. Samen hebben zij het project Phi opgezet, een contract getekend bij een platenlabel en een CD opgenomen, waar van ik nu de advance tape in m'n handen heb. Er staan maar vijf num mers op, maar die heb ben tezamen de spe- elduur van bijna vijtig minuten, dus is het toch echt een vol waardige CD. Het tempo van de beats varieert tussen de 80 en 130 Bpm, zeer rus tig dus voor Dance Music. Het zit meer in de Ambient hoek (een House-variant), dan in de Mellow, trance of Hardcore. Als je luistert, zul je merken dat je een beetje in een soort trance komt, met name door de slepende geluidsgolven, die heel sferisch zijn, en het lage tempo. Twee nummers 'Stealth' en 'poseison' springen er voor mij wat dit betreft uit, beiden hebben een dansbare beat (rond 1 20 Bpm), waarbij de uit verschillende lagen bestaande geluidsgolven je meenemen op een reis door je mooiste dromen. Het lijkt net alsof er een film aan je voorbij trekt. Verder vallen vooral het gebruik van leuke en originele samples en de percussie-instrumenten op. Die bepalen de variaties in de nummers en hierdoor blijven ze boeien. Zelfs een nummer als 'Spiral', dat veel raakvlakken heeft met New Age Music, iets wat ik doorgaans te leeg en langdradig vind. Als je meer wilt weten, vragen staat vrij dus O ja, het is een heerlijke CD om 's avonds te beluisteren of op een zondagochtend, dus veel plezier! (RB) Band: MindLink Demo: MindLink Info: 01150-97320 Opname: Uptide Studio Zelzate Een tweede, titelloze demo van de groep MindLink uit Terneuzen, vorig jaar een van de finalisten van De Zeeuwse Belofte. Terecht, want de vijf Terneuzenaren maken originele en vooral vitale muziek, die niet zo snel is te vergelijken met bekende voorbeelden. Toch moet ik tot mijn spijt toegeven dan de tweede MindLink-demo me minder bevalt dan de eerste - Ruins. Daaraan vielen twee dingen op: de gedreven, emotionele zang van Enric Batista en de 'ruimtelijkheid' van de nummers. Daarmee bedoel ik dat de nummers heel helder waren opgenomen, en dat vooral de rustige gedeelten een bepaalde atmosferische spanning meekregen die veel symfonische rockgroepen nogal eens typeert. De mix van nieuw en onverwacht met symfonisch, die deed 't em naar mijn smaak. Juist die twee pluspunten komen op 'MindLink' veel minder uit de verf. De zang van Batista is vlakker, minder opvallend en alle vier de nummers zijn up tempo, dichtgesmeerd en enigszins gejaagd. Om misverstanden te voorkomen: de demo is beslist niet slecht. Opvallend zijn dit keer vooral het stuwende drum werk en een heel erg dominerende gitaar. Alle partijen staan er puntgaaf op, alleen vind ik dat MindLink in vergelijking met de vorige demo een stapje terug heeft gedaan. Heeft het iets te maken met de studio waar het geheel is opgenomen? Andere ideeën over de composities? Ik weet het niet. Maar in plaats van een ferme stap in de jaren negentig, zie ik het als het teruggrijpen op muziek uit de jaren tachtig (toetsenwerk, The Edge-achtig gitaarspel). Laten we dan maar hopen dat dit een aanloop is voor de grote sprong voorwaarts waartoe ik de band nog steeds in staat acht. (EJR) Band: Deep Green Suites CD: The bluest of sounds Info: de goeie platen zaak Opname: Stonesound Roosendaal Ron Konings, Vrouwen polder Studio John van Eijk, Amersfoort ICP Studio Brussel Uptide Studio Zelzate TAM Studio Oosterhout Het indrukwekkende lijstje met studio's geeft al een indicatie: dit is een heel serieus produkt. Deep Green Suites is een tweemansband, bestaande uit het echtpaar Meindert en Frederike Inderwisch. Bekend wellicht van coverbands als The Straight Johns en Miracle Mile. Op de 'The bluest of sounds' is echter geen cover te bekennen, alle twaalf composities zijn van de hand van Meindert Inderwisch. Hij is leraar Engels en geniet een reputatie als schrijver en dichter. Voor de teksten van deze cd heeft hij die vaardigheden gecombineerd: het zijn feitelijk gedichten in het Engels. Vrijwel nergens stokt de tekst, de uitspraak stoort geen moment - wat bij veel Nederlandse artiesten nogal eens het geval is - en hij heeft iets te zeggen. Een thema dat ik eruit pikte is de zorg om het ouder worden die gepaard gaat met heimwee naar de jeugd en het besef om daarin te berusten. Andere, terugkerende motieven: de zee, de boulevard en het strand. Inderdaad, Inderwisch woont in Vlissingen. Ook muzikaal is 'The bluest of sounds interessant. Alle nummers zijn uitermate relaxed, of zoals Inderwisch zelf terecht aangeeft: teer en breekbaar. Dat heeft als nadeel dat ze af en toe wel wat veel op elkaar lijken en je bloed soms doen kriebelen. Ik had na het draaien van deze cd tenminste een flinke dosis Black Crowes nodig om weer een beetje in evenwicht te raken. Dat is overigens geen echt puntje van kritiek, want misschien kan ik wel niet tegen zo veel teerheid. Het belangrijkste moet ik nog kwijt. Dit produkt stijgt ook in de uitvoering ver uit boven Normaal Zeeuws Peil. Dat komt door onder meer een arsenaal aan professionele studiomuzikanten, maar vooral door de stem van Frederike Inderwisch. Die van Meindert is vrij doorsnee en roept in de verte herinneringen op aan Al Stewart; als Frederike zingt, dringt zich onmiddellijk een vergelijking op met Kate Bush. Minder extravagant weliswaar, maar toch heel speciaal. En het feit dat zulke namen uit de kast worden getrokken om een Zeeuwse cd te beschrijven, dat zegt genoeg over de kwaliteit, dunkt mij. (EJR) ver KE Hl :!:'L it

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1994 | | pagina 7