MUZIEK
TECHNIEK
The CUBE
>e gitaarafstelling Zeeland kent veel gitaristen
Ke dien op z'n minst weten hoe ze hun snaren
noeten vervangen. Maar wat de meesten niet
veten, is hoe ze hun instrument perfect kunnen
ifstellen. Vaak vrezen ze dat het hun 'plank' geen
|oed zal doen, of weet men niet hoe het moet.
Welnu, voor diegenen die hun angst willen
overwinnen of er bijna alles over willen weten, is
üer een complete beschrijving.
stilletjes (Wt zijn rubriek MUZIEK7-TECHNIEK!
begonnen. In deze serie zal hij verschillende
technische aspecten van het maken van
Ipoplmuziek bespreken, la volgende
afleveringen zuffen o.a. aan de orde komen:
monitoring, micro foon techniek en
geMdseffekten.
too much
convex bend
if too much
concave bow
Recording Studio
Kom eens een kijkje nemen in
onze gloednieuwe studio
We staan nog steeds garant
voor 'n uitstekende en
betaalbare kwaliteit.
oor het goed af
tellen van je gitaar is
et belangrijk dat je
et juiste gereedschap
ebt en dat je de
tappen in de goede
olgorde neemt.
/at je nodig hebt is
et volgende:
Schroevedraaiers
Voelermaatjes
Sleutel om de
hals-pen aan te
draaien
Stemapparaat
(liefst met een
wijzer)
Inbussleutels
Capo (niet nodig,
wel handig)
worden met de
itaar meegeleverd
:ij de volgende
tappen is het handig
m je oude set snaren
r op te laten zitten
ot je aan het
itoneren toe bent, en
lan pas je snaren te
evangen.
1De kromming van
de hals
De eerste stap is het
afstellen van de krom
ming van de hals.
Dwars door de hals
loopt een metalen
stang die de halspen
of truss rod wordt
genoemd. Door deze
aan- of los te draaien
komt de hals meer hol
(concaaf) of bol
(convex) te staan (zie
figuur 1
f"
i
te1
concave
k
k
convex
figuur 1
De hals hoort lichtjes
concaaf te staan. Om
dit te controleren vol
staat het niet om
langs de hals te kij
ken, daar dit onbe
trouwbaar is, zelfs
voor gitaar
technici.(figuur 3)
W
Een betere manier is
om het als volgt te
doen:
- Zet de capo, vast op
de eerste fret en
druk nu de 1 5e fret
in.
Meet nu m.b.v. de
voelermaatjes de
afstand tussen de
boven
kant van de 8e fret
en de onderkant van
de snaar (maakt niet
uit welke).
- Verschillende
merken houden er
iets andere waarden
op na, maar in het
algemeen geldt dat
deze afstand tussen
0,05mm en 0,25
mm moet liggen.
Het beste is om dit
even in je handlei
ding op te zoeken.
Heb je geen voeler
maatjes, hou dan de
gitaar tegen het
licht. Tussen de
snaren en de 8e fret
moet een spleetje
zichtbaar zijn.
Bovendien mogen
de snaren normaal
niet rammelen bij de
eerste vijf frets.
- Komt de afstand
niet overeen, dan
moet je de snaren
losser zetten en het
dekseltje van je
halspen af schroe
ven.
Draai de moer aan
of los volgens figuur
3. Gaat dit met zeer
veel weerstand, ga
dan naar iemand die
weet wat hij doet!
- Doe dit maar een
.achtste draai per
keer, en laat de hals
telkens een uurtje
bijtrekken het blijft
immers hout.
Meet telkens
I
opnieuw de afstand,
tot deze de juiste
waarde heeft be
reikt.
- Zet het dekseltje er
dan weer op, en
stem de gitaar.
2. De actie
We kunnen nu de ac
tie instellen, d.w.z. de
hoogte van de sna
ren. Verwijder hier
voor eerst de capo en
meet de afstand tus
sen de bovenkant van
de hoogste fret en de
onderkant van de eer
ste en de zesde snaar.
Ook hier gelden weer
verschillende waar
den, maar de meest
gangbare zijn:
1 e snaar - 2,0mm
0,3mm
6e snaar - 2,4mm
0,3mm
Hoe lager je de
snaren zet, hoe lager
je actie is. Speel je
Metal en heb je vlug
ge vingers, dan zal je
meestal een lage actie
willen. Speel je Jazz
dan zal je eerder voor
figuur 3
een hoge actie kiezen.
Eén en ander is ook
afhankelijk van je
plectrumtechniek en
snaardikte. Het is ge
woon een kwestie van,
smaak en proberen.
Bij sommige gitaren
kan je ook de hoogte
van de snaren bij de
kam instellen, maar
doe dit niet tenzij dit
strikt noodzakelijk is.
Bij de fabriek wordt
namelijk de ideale
hoogte ingesteld.
De afstand tussen 1 e
fret en snaar moet
0,55mm 0,05mm
bedragen.
3. Tremolo-arm
Blijkt nou dat je
tremolo-arm (als jouw
gitaar die heeft) na
deze handelingen te
hoog of te laag staat,
dan moet je de veren
van de brug strakker
of losser zetten.
Verwijder hiervoor de
plaat achter op je
gitaar en draai de
desbetreffende
schroeven losser of
vaster tot de gewen
ste hoogte is bereikt.
Hou je gitaar op
stemming tijdens dit
bijstellen.
4. Intoneren
Na zulke ingrepen
moet de gitaar meest
al opnieuw geïnto-
neerd worden. Als
deze niet goed
geïntoneerd is, is de
afstand van de
twaalfde fret tot de
brug niet gelijk aan de
afstand van de
twaalfde fret tot de
kam, en merk je dit
doordat de twaalfde
fret vals klinkt t.o.v.
de open snaar. Dit
kan je controleren
door het stem
apparaat aan te slui
ten en de snaar goed
te stemmen. Druk nu
de snaar in op de
twaalfde fret en con
troleer of de wijzer
ook nu precies in het
midden staat. Staat
deze te hoog, dan
moet je de afstand
van de 1 2e fret tot de
brug vergroten, door
het desbetreffende
zadeltje verder naar
achter te zetten (kijk
in je handleiding hoe
je dit moet doen).
figuur 2
Doe dit nu voor alle
snaren, tot de gitaar
goed geïntoneerd is.
De gitaar is nu
volledig afgesteld en
als het goed is, op je
eigen wensen afge
stemd. Wees niet
bang om te experi
menteren, een gitaar
kan heel wat hebben.
Brian van Zwietering
Professionele 16 sporen opnamestudio
voor CD-MC-Demo-Commerciais en Jingles
R.J.M. Carpentier
Eikelhof 5 Tel. 01647 - 4440
4641 JL Ossendrecht Fax 01647 - 3631