MUZIEK TECHNIEK The CUBE >e gitaarafstelling Zeeland kent veel gitaristen Ke dien op z'n minst weten hoe ze hun snaren noeten vervangen. Maar wat de meesten niet veten, is hoe ze hun instrument perfect kunnen ifstellen. Vaak vrezen ze dat het hun 'plank' geen |oed zal doen, of weet men niet hoe het moet. Welnu, voor diegenen die hun angst willen overwinnen of er bijna alles over willen weten, is üer een complete beschrijving. stilletjes (Wt zijn rubriek MUZIEK7-TECHNIEK! begonnen. In deze serie zal hij verschillende technische aspecten van het maken van Ipoplmuziek bespreken, la volgende afleveringen zuffen o.a. aan de orde komen: monitoring, micro foon techniek en geMdseffekten. too much convex bend if too much concave bow Recording Studio Kom eens een kijkje nemen in onze gloednieuwe studio We staan nog steeds garant voor 'n uitstekende en betaalbare kwaliteit. oor het goed af tellen van je gitaar is et belangrijk dat je et juiste gereedschap ebt en dat je de tappen in de goede olgorde neemt. /at je nodig hebt is et volgende: Schroevedraaiers Voelermaatjes Sleutel om de hals-pen aan te draaien Stemapparaat (liefst met een wijzer) Inbussleutels Capo (niet nodig, wel handig) worden met de itaar meegeleverd :ij de volgende tappen is het handig m je oude set snaren r op te laten zitten ot je aan het itoneren toe bent, en lan pas je snaren te evangen. 1De kromming van de hals De eerste stap is het afstellen van de krom ming van de hals. Dwars door de hals loopt een metalen stang die de halspen of truss rod wordt genoemd. Door deze aan- of los te draaien komt de hals meer hol (concaaf) of bol (convex) te staan (zie figuur 1 f" i te1 concave k k convex figuur 1 De hals hoort lichtjes concaaf te staan. Om dit te controleren vol staat het niet om langs de hals te kij ken, daar dit onbe trouwbaar is, zelfs voor gitaar technici.(figuur 3) W Een betere manier is om het als volgt te doen: - Zet de capo, vast op de eerste fret en druk nu de 1 5e fret in. Meet nu m.b.v. de voelermaatjes de afstand tussen de boven kant van de 8e fret en de onderkant van de snaar (maakt niet uit welke). - Verschillende merken houden er iets andere waarden op na, maar in het algemeen geldt dat deze afstand tussen 0,05mm en 0,25 mm moet liggen. Het beste is om dit even in je handlei ding op te zoeken. Heb je geen voeler maatjes, hou dan de gitaar tegen het licht. Tussen de snaren en de 8e fret moet een spleetje zichtbaar zijn. Bovendien mogen de snaren normaal niet rammelen bij de eerste vijf frets. - Komt de afstand niet overeen, dan moet je de snaren losser zetten en het dekseltje van je halspen af schroe ven. Draai de moer aan of los volgens figuur 3. Gaat dit met zeer veel weerstand, ga dan naar iemand die weet wat hij doet! - Doe dit maar een .achtste draai per keer, en laat de hals telkens een uurtje bijtrekken het blijft immers hout. Meet telkens I opnieuw de afstand, tot deze de juiste waarde heeft be reikt. - Zet het dekseltje er dan weer op, en stem de gitaar. 2. De actie We kunnen nu de ac tie instellen, d.w.z. de hoogte van de sna ren. Verwijder hier voor eerst de capo en meet de afstand tus sen de bovenkant van de hoogste fret en de onderkant van de eer ste en de zesde snaar. Ook hier gelden weer verschillende waar den, maar de meest gangbare zijn: 1 e snaar - 2,0mm 0,3mm 6e snaar - 2,4mm 0,3mm Hoe lager je de snaren zet, hoe lager je actie is. Speel je Metal en heb je vlug ge vingers, dan zal je meestal een lage actie willen. Speel je Jazz dan zal je eerder voor figuur 3 een hoge actie kiezen. Eén en ander is ook afhankelijk van je plectrumtechniek en snaardikte. Het is ge woon een kwestie van, smaak en proberen. Bij sommige gitaren kan je ook de hoogte van de snaren bij de kam instellen, maar doe dit niet tenzij dit strikt noodzakelijk is. Bij de fabriek wordt namelijk de ideale hoogte ingesteld. De afstand tussen 1 e fret en snaar moet 0,55mm 0,05mm bedragen. 3. Tremolo-arm Blijkt nou dat je tremolo-arm (als jouw gitaar die heeft) na deze handelingen te hoog of te laag staat, dan moet je de veren van de brug strakker of losser zetten. Verwijder hiervoor de plaat achter op je gitaar en draai de desbetreffende schroeven losser of vaster tot de gewen ste hoogte is bereikt. Hou je gitaar op stemming tijdens dit bijstellen. 4. Intoneren Na zulke ingrepen moet de gitaar meest al opnieuw geïnto- neerd worden. Als deze niet goed geïntoneerd is, is de afstand van de twaalfde fret tot de brug niet gelijk aan de afstand van de twaalfde fret tot de kam, en merk je dit doordat de twaalfde fret vals klinkt t.o.v. de open snaar. Dit kan je controleren door het stem apparaat aan te slui ten en de snaar goed te stemmen. Druk nu de snaar in op de twaalfde fret en con troleer of de wijzer ook nu precies in het midden staat. Staat deze te hoog, dan moet je de afstand van de 1 2e fret tot de brug vergroten, door het desbetreffende zadeltje verder naar achter te zetten (kijk in je handleiding hoe je dit moet doen). figuur 2 Doe dit nu voor alle snaren, tot de gitaar goed geïntoneerd is. De gitaar is nu volledig afgesteld en als het goed is, op je eigen wensen afge stemd. Wees niet bang om te experi menteren, een gitaar kan heel wat hebben. Brian van Zwietering Professionele 16 sporen opnamestudio voor CD-MC-Demo-Commerciais en Jingles R.J.M. Carpentier Eikelhof 5 Tel. 01647 - 4440 4641 JL Ossendrecht Fax 01647 - 3631

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1994 | | pagina 5