mÊm 10 "t#®# tfe# ft' €;§«i «tóffl W Si® evenwichtig opgenomen, jjg aardig duidelijk ma- Band: Crosshead CD: Say no more Opname: Studio 2 Ouwerkerk. De Southside Horns, ofte wel Ko en Rinus Zuid- weg, heten vast niet toe vallig zoals ze heten en het is ook zeker geen toeval dat ze samenwer ken met de Schouwse band Crosshead. Op de onlangs verschenen cd Say no more van Crosshead staan twee nummers van Southside Johnny the Ashbury Jukes, namelijk 'The right to walk away' en 'Working too hard', als mede twee nummers van andere ar tiesten wier naam onlos makelijk is verbonden met Ashbury Park: Bob Segers 'Rosalie' en Bruce Spring steens 'Atlantic city'. Daarmee is een duide lijke indicatie gegeven van het soort muziek dat Crosshead speelt: ste vige rock 'n' roll la Springsteen met een vleugje blues en soul en een goeie ondergrond van blazers. Inderdaad, net als Southside Johnny of The disciples of soul van Miami Steve Van Zandt. De band geeft zelf al aan gespecialiseerd te zijn in jatwerk. Op het repertoire staan uitsluitend covers, naast eerdergenoemde bijvoor beeld ook 'Still got the blues' van Gary oore,'Ain't got no mo ney' van Frankie Miller en 'Don't believe a word' van Thin Lizzy. Over het componeer- vermogen van Crosshead hoeven we het dus niet te hebben, het oordeel moet gaan over de muzikale vaardigheid en het interpretatie vermogen. Met het eerste is het dik in orde. De band speelt hecht en Wolfert Jumelet van Studio 2 in Ouwerkerk, die ook toet sen speelt, heeft alles Een compliment, want mix de hoorns maar eens zo dat ze wel swingen maar niet over heersen. Blijft over de interpreta tie. Daarin is Crosshead naar mijn idee iets te star, waardoor het ge vaar van de Soundmix- show ontstaat: nummers die te keurig worden nagespeeld met te weinig inbreng. Zanger Kees de Feiter is geen Bruce Springsteen, dus leen waar de band voor staat. Alledrie de num mers kenmerken zich door fel maar allerminst zwaar drumwerk, herha lende patronen en een wat hoge, overspannen manier van zingen. Als de band progressief is, dan komt dat door het streven heel nadrukkelijk als groep te willen ope reren, de gitaarsolo's bijvoorbeeld zijn kort en weinig opvallend, en door een industrieel waarom nadrukkelijk pro- tintje aan de muziek, beren hem na te zingen? Verfrissend is dat de Crosshead is een dijk van een band en met iets meer inlevingsver mogen moet het moge lijk zijn een eigen ge zicht te krijgen, ondanks een repertoire van covers. EJR Band: Scaloway Demo: Scaloway Opname: Studio 2 Ouwerkerk Zierikzee is de thuis basis van Scaloway, een vijf man sterke progres sieve metalband. Op hun eerste demo staan drie nummers MM!« nummers niet eindeloos duren. Maar het moet gezegd dat de band toch ook bepaald geen drasti sche vernieu wing van het metalgenre voorstaat. De muziek wordt gede gen uitgevoerd, niemand van de muzikanten eist een hoofdrol op. Uiter aard valt de zang altijd op en dat is bij Scaloway jammer ge noeg het minst ver zorgde onderdeel. Addie Berrevoets heeft eenvoudigweg geen stem waarmee hij de boel kan dragen en mist (voorlopig) ook nog vol doende zangca paciteiten. Wat de jongens van scaloway op hun demo laten horen is als visite kaartje dan ook zeker niet slecht, maar ik kan me niet voorstellen dat veel mensen er langdurig luistergenot aan zullen beleven, ook al zijn het grotere metalfans dan ik. Het repetetieve karakter van de muziek en de tekort komingen in de zang ma ken dat van de composi ties eigenlijk niets blijft hangen. EJR Band: The Razor Blade Blues Band Demo: Blowin' the fuse Info: 0646-16001/ 01196-12422 Opname: Energy Studio, Mariaheide De Zuid-Bevelandse blues-rockers van de Razor Blade Blues Band namen in januari dit jaar in één dag hun tweede demo op. Toen ik las dat die dag behalve de acht nummers van de demo nog acht (achteraf afge keurde) nummers wer den opgenomen, had ik zo mijn twijfels. Abso luut niet nodig, deze mannen zijn genoeg op elkaar ingespeeld om zestien nummers achter elkaar in te spelen. Goed, het blijft natuur lijk drie-akkoorden-werk en instrumentale hoog standjes hoef je ook niet echt te verwachten. Maar..., dit is wel mijn idee van blues-rock. Het geheel klinkt lekker en als een geheel (één van de voordelen van het in één keer opnemen). De zang van Patrick klinkt bruin, de harmonika van Koen zeurt er lek ker overheen en Gudy speelt zo af en toe een gitaarsolootje. Onder steunt door bas van Henry en drums van Jordan stuwt het prima. De produktie van het geheel is wat aan de donkere kant, maar niet slecht. Nu kan je wel zeuren over originaliteit, is alle maal al uitgemolken en dat soort dingen, maar deze mannen preten deren ook niet dat ze nieuwe muziek maken. Ja, de meeste bands kunnen zulke muziek maken, maar niet ie dereen zet het zo lek ker op tape. PT Band: The Gain Demo: idem Info: 01100-14846 01100-21934 Opname: februari maart '95 The Gain is een nog niet zo lang bestaande instrumentale band waar de toon voorna melijk gezet wordt door het gitaarsolo- werk van Jacco Havenaar. Op de demo wordt het drumwerk nog gedaan door Erwin Polderman. Functio nele invulling van bas en slaggitaar wordt

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1995 | | pagina 6