3
GAAT IN DE PAPIEREN LOPEN
Nog steeds doen griezelverhalen en niet minder fantastische oplossingen de ronde in ons
muziekwereldje. Het gaat hier dan om het papierwerk van de band. BelastingdienstWet
Identificatieplicht en Buma, Stemra en SENA zijn de gevleugelde termen waar vee! van die
discussies om draaien. Iedereen weet er wel wat van, weinigen weten hoe de vork in de
taart prikt (ikzelf dus ook niet). Aangezien het toch zeer nuttig zoniet hoogstnoodzakelijk
is om hier toch meer van te weten, ben ik maar wat gaan spitten.
Algemene
tingswetten van
Belastingdienst
De belastingdienst is de be
langrijkste bron van verha
len en niet geheel ten on
rechte. Maar hoe zit het?
Als een band met een
zaaleigenaar afspreekt dat
ze een optreden zal verzor
gen, is er sprake van een
overeenkomst. Voor een
aantal wetten is vastgelegd
dat dit een fictief dienstver
band heet Dit houdt
in dat het normale arbeids
recht (ontslag, door
betaling bij ziekte,
vakantie) niet
geldt, maar dat
wel de so
ciale
verzekerings
wetten en de
loonbelas-
toepassing zijn. En
dus moet er op de
gage die afgesproken wordt
loonbelasting en sociale
premies worden ingehou
den. Hoera, blij, blij, blij. Nu
zijn er wel uitzonderingen.
Als je in de privé sfeer
speelt, hoef je geen belas
ting te betalen... spreekt
voor zich. Als je gigantisch
vaak speelt (dus beroeps)
krijg je een zelfstandig
heidsverklaring of een in-
houdingsplichtige-
verklaring. Dat houdt in
dat je nog meer papier
werk hebt en ik kan niet zo
snel tien Zeeuwse bands
opnoemen die er voor in
aanmerking zouden komen.
Blijft over de gewone bands
waar jij en ik in spelen en
die af en toe (liefst vaker)
optreden. Je krijgt geld. Is
dit loon of vergoeding van
kosten? En is dat een alge
mene
onkostenvergoeding of
een individuele? Verschil is
dat loon en individuele on
kosten belast worden en al
gemene onkosten niet.
Om het allemaal makkelijk
te maken heeft een slimme
Pief de loonverdelings-
verklaring verzonnen. Dit is
niet zoals veel mensen den
ken een straf van hoger
hand (of van de zaaleige
naar), maar eerder een
hulpmiddel in het woud van
regelgevingen. Het kan je
band en de zaaleigenaar
namelijk een hoop ellende
achteraf besparen... MITS
hij juist ende volledig
wordt ingevuld. Maar
even terug naar
de onkosten
vergoedingen.
en indivi
duele onkosten
Algemene onkosten
worden niet belast. Al
gemene onkosten zijn
alle kosten die een band
gezamenlijk maakt. Dus
wel de oefenruimtehuur,
gezamenlijk vervoer en
publiciteitskosten (een
demo is ook ter publi
citeit), maar niet kosten
van snaren, stokken,
instrumentenaanschaf en
eigen vervoer. Hoera, alles
wat we krijgen wordt dus
op de post algemene on
kosten gezet. Dat kan,
maar let wel op dat dit ook
te verantwoorden is. Zijn je
inkomsten aanzienlijk hoger
dan wat je als algemene
onkosten kunt verantwoor
den, dan heb je vroeger of
later een probleem. Ten
slotte, de inspecteur belast
met de controle hierop in
onze schone provincie ver
telde dat hij echt niet let op
de 'gewone' band die af en
toe optreedt. Bij welk jaar
bedrag de grens dan wel ligt
kon hij echter ook niet aan
geven....
Wet Identificatieplicht
Sinds 1 juni is de (beperkte)
identificatieplicht ingevoerd,
ledereen die een dienstver-
te legitimeren. Echter, waar
schijnlijk zal het Ministerie
van Financiën en Pesterijen
wèl van iedereen een kopie
eisen. Er zit dus weinig an
ders op. Een voorraadje ko
pieën van iedereen bij de lei
der (hier ook lijder) zal de
zaak moeten oplossen.
Buma, Stemra en SENA
We kennen allemaal wel de
namen Buma en Stemra en
sommigen onder ons ook de
SENA, maar., wat doen ze
nou precies. Buma en
Stemra houden zich beiden
bezig met het innen van de
vergoedingen ten aanzien
van het auteursrecht
(Auteurswet 1912). De
vergoedingen en toe
stemmingen te regelen
voor het vastleggen en
de reproduktie van
geluidsdragers. Dus cas
settes, platen en CD's.
CD's persen in een
beetje oplage is zelfs on
mogelijk zonder inschrij
ving bij de Stemra. De
Stemra haalt zijn geld bij
de platenmaatschap
pijen en verdeelt dit
twee keer per jaar over
de rechthebbenden.
Hoeveel die krijgen
hangt af van de hoeveel
heid verkocht materiaal
en de verkoopsprijs. Dit
geld moet je overigens
ook eerst zelf betalen.
Meer hierover was te Ie-
band aangaat moet een ko
pie van z'n paspoort inleve
ren bij de werkgever. Geldt
dit nu ook voor ons muzi
kanten? Als op de loon-
verdelingsverklaring een
loon is ingevuld (dus geen
onkostenvergoeding), moet
er een kopie van alle band
leden zijn. Anders wordt na
melijk het 'anonieme' in
komstenbelasting-tarief van
60% geheven. OK, maar
gezien de vorige alinea zal
waarschijnlijk iedere band
alles onder het kopje alge
mene onkosten zetten. Vol
gens belastingadviseur Mo
lenaar te Rotterdam is het
wettelijk alleen verplicht
voor de bandleider om zich
Buma houdt zich daarin be
zig met het regelen van toe
stemming en vergoeding bij
een 'openbare' muziek
uitvoering. Dat zijn naast
optredens ook radio en TV-
uitzendingen en het draaien
van muziek in openbare ge
legenheden. Toestemming
verleent de Buma altijd, als
er maar betaald wordt (in
totaal zo'n 100 miljoen per
jaar). Dit geld wordt aan het
eind van het jaar verdeeld
over de aangesloten au
teurs, evenredig aan het
aantal malen dat een werk
is uitgevoerd en de tijds
duur, genre en complexiteit
van het werk.
De Stemra heeft als taak
zen in 'Hoe maak ik een
CD, deel twee', dat vo
rig jaar in de Noot
stond. Ja mensen, je
moet die dingen ook niet
meteen wegsmijten en
alleen bewaren als je ei
gen foto of recensie erin
staat! Wanneer is het nu
nuttig om je aan te slui
ten bij de Buma/Stemra?
Als je CD (of andere
geluidsdrager) commer
cieel wordt uitgebracht
of als jouw nummers
regelmatig worden uit
gevoerd. Naast de kos
ten van de Stemra (die
je dus bijna helemaal
terug krijgt bij verkoop
van je plaatjes) ben je