3 GAAT IN DE PAPIEREN LOPEN Nog steeds doen griezelverhalen en niet minder fantastische oplossingen de ronde in ons muziekwereldje. Het gaat hier dan om het papierwerk van de band. BelastingdienstWet Identificatieplicht en Buma, Stemra en SENA zijn de gevleugelde termen waar vee! van die discussies om draaien. Iedereen weet er wel wat van, weinigen weten hoe de vork in de taart prikt (ikzelf dus ook niet). Aangezien het toch zeer nuttig zoniet hoogstnoodzakelijk is om hier toch meer van te weten, ben ik maar wat gaan spitten. Algemene tingswetten van Belastingdienst De belastingdienst is de be langrijkste bron van verha len en niet geheel ten on rechte. Maar hoe zit het? Als een band met een zaaleigenaar afspreekt dat ze een optreden zal verzor gen, is er sprake van een overeenkomst. Voor een aantal wetten is vastgelegd dat dit een fictief dienstver band heet Dit houdt in dat het normale arbeids recht (ontslag, door betaling bij ziekte, vakantie) niet geldt, maar dat wel de so ciale verzekerings wetten en de loonbelas- toepassing zijn. En dus moet er op de gage die afgesproken wordt loonbelasting en sociale premies worden ingehou den. Hoera, blij, blij, blij. Nu zijn er wel uitzonderingen. Als je in de privé sfeer speelt, hoef je geen belas ting te betalen... spreekt voor zich. Als je gigantisch vaak speelt (dus beroeps) krijg je een zelfstandig heidsverklaring of een in- houdingsplichtige- verklaring. Dat houdt in dat je nog meer papier werk hebt en ik kan niet zo snel tien Zeeuwse bands opnoemen die er voor in aanmerking zouden komen. Blijft over de gewone bands waar jij en ik in spelen en die af en toe (liefst vaker) optreden. Je krijgt geld. Is dit loon of vergoeding van kosten? En is dat een alge mene onkostenvergoeding of een individuele? Verschil is dat loon en individuele on kosten belast worden en al gemene onkosten niet. Om het allemaal makkelijk te maken heeft een slimme Pief de loonverdelings- verklaring verzonnen. Dit is niet zoals veel mensen den ken een straf van hoger hand (of van de zaaleige naar), maar eerder een hulpmiddel in het woud van regelgevingen. Het kan je band en de zaaleigenaar namelijk een hoop ellende achteraf besparen... MITS hij juist ende volledig wordt ingevuld. Maar even terug naar de onkosten vergoedingen. en indivi duele onkosten Algemene onkosten worden niet belast. Al gemene onkosten zijn alle kosten die een band gezamenlijk maakt. Dus wel de oefenruimtehuur, gezamenlijk vervoer en publiciteitskosten (een demo is ook ter publi citeit), maar niet kosten van snaren, stokken, instrumentenaanschaf en eigen vervoer. Hoera, alles wat we krijgen wordt dus op de post algemene on kosten gezet. Dat kan, maar let wel op dat dit ook te verantwoorden is. Zijn je inkomsten aanzienlijk hoger dan wat je als algemene onkosten kunt verantwoor den, dan heb je vroeger of later een probleem. Ten slotte, de inspecteur belast met de controle hierop in onze schone provincie ver telde dat hij echt niet let op de 'gewone' band die af en toe optreedt. Bij welk jaar bedrag de grens dan wel ligt kon hij echter ook niet aan geven.... Wet Identificatieplicht Sinds 1 juni is de (beperkte) identificatieplicht ingevoerd, ledereen die een dienstver- te legitimeren. Echter, waar schijnlijk zal het Ministerie van Financiën en Pesterijen wèl van iedereen een kopie eisen. Er zit dus weinig an ders op. Een voorraadje ko pieën van iedereen bij de lei der (hier ook lijder) zal de zaak moeten oplossen. Buma, Stemra en SENA We kennen allemaal wel de namen Buma en Stemra en sommigen onder ons ook de SENA, maar., wat doen ze nou precies. Buma en Stemra houden zich beiden bezig met het innen van de vergoedingen ten aanzien van het auteursrecht (Auteurswet 1912). De vergoedingen en toe stemmingen te regelen voor het vastleggen en de reproduktie van geluidsdragers. Dus cas settes, platen en CD's. CD's persen in een beetje oplage is zelfs on mogelijk zonder inschrij ving bij de Stemra. De Stemra haalt zijn geld bij de platenmaatschap pijen en verdeelt dit twee keer per jaar over de rechthebbenden. Hoeveel die krijgen hangt af van de hoeveel heid verkocht materiaal en de verkoopsprijs. Dit geld moet je overigens ook eerst zelf betalen. Meer hierover was te Ie- band aangaat moet een ko pie van z'n paspoort inleve ren bij de werkgever. Geldt dit nu ook voor ons muzi kanten? Als op de loon- verdelingsverklaring een loon is ingevuld (dus geen onkostenvergoeding), moet er een kopie van alle band leden zijn. Anders wordt na melijk het 'anonieme' in komstenbelasting-tarief van 60% geheven. OK, maar gezien de vorige alinea zal waarschijnlijk iedere band alles onder het kopje alge mene onkosten zetten. Vol gens belastingadviseur Mo lenaar te Rotterdam is het wettelijk alleen verplicht voor de bandleider om zich Buma houdt zich daarin be zig met het regelen van toe stemming en vergoeding bij een 'openbare' muziek uitvoering. Dat zijn naast optredens ook radio en TV- uitzendingen en het draaien van muziek in openbare ge legenheden. Toestemming verleent de Buma altijd, als er maar betaald wordt (in totaal zo'n 100 miljoen per jaar). Dit geld wordt aan het eind van het jaar verdeeld over de aangesloten au teurs, evenredig aan het aantal malen dat een werk is uitgevoerd en de tijds duur, genre en complexiteit van het werk. De Stemra heeft als taak zen in 'Hoe maak ik een CD, deel twee', dat vo rig jaar in de Noot stond. Ja mensen, je moet die dingen ook niet meteen wegsmijten en alleen bewaren als je ei gen foto of recensie erin staat! Wanneer is het nu nuttig om je aan te slui ten bij de Buma/Stemra? Als je CD (of andere geluidsdrager) commer cieel wordt uitgebracht of als jouw nummers regelmatig worden uit gevoerd. Naast de kos ten van de Stemra (die je dus bijna helemaal terug krijgt bij verkoop van je plaatjes) ben je

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1995 | | pagina 3