5 6 (Vervolg van Pagina 4) het eerste jaar 100 piek en elk jaar daarna 75 gul den kwijt aan lidmaat schap. Voor verdere infor matie bel je naar de Buma/ Stemra: 020-5407911 Blijft over de SENA. De SENA werkt op basis van de Wet op de naburige rechten (WNR), die uit 1993 stamt. Die houdt in dat ook uitvoerenden recht hebben op een vergoeding, in tegenstelling tot de Auteurswet die alleen pro fijt biedt aan componisten en muziekuitgevers. De SENA beperkt de inningen alleen tot 'het openbaar maken van commercieel uitgebrachte muziekdra gers'. Dit houdt in dat de SENA voor zijn leden geld ophaalt bij die radio- en TVstations en openbare gelegenheden die commer cieel uitgebrachte casset tes, platen, CD's en videobanden draaien. Ook hier is lidmaatschap pas nuttig als je denkt dat je werk veel gedraaid gaat worden. Echter, het kostje niets, dus zodra je een muziekdrager met potentie uitbrengt moet je als een speer kontakt opnemen met de SENA, tel.: 035 244653. Pff, het klamme zweet staat op mijn gezicht, maar ik denk dat ik nu wat meer weet over het papier werk dat verricht moet worden. Volgens mij valt het allemaal wel mee voor de meeste bands die hier rondzwalken. Mocht er nog iemand met heel dringende vragen zitten over ander papierwerk, schrijf dan ge rust even naar de redactie. Hoewel, ik ga natuurlijk niet de boekhouding voor je bijhouden. DAT GAAT IN DE PAPIE REN LOPEN... door Peter Toussaint Nog steeds doen griezel verhalen en niet minder fantastische oplossingen de ronde in ons muziek we reldje. Het gaat hier dan om het papierwerk van de band. Belastingdienst, Wet Identificatieplicht en Buma, Stemra en SENA zijn de ge vleugelde termen waar veel van die discussies om draaien. Iedereen weet er wet wat van, weinigen we ten hoe de vork in de taart prikt (ikzelf dus ook niet). Aangezien het toch zeer nuttig zoniet hoogst noodzakelijk is om hier toch meer van te weten, ben ik maar wat gaan spitten. Belastingdienst De belastingdienst is de be langrijkste bron van verha len en niet geheel ten on rechte. Maar hoe zit het? Als een band met een zaaleigenaar afspreekt dat ze een optreden zal verzor gen, is er sprake van een overeenkomst. Voor een aantal wetten is vastgelegd dat dit een fictief dienst verband heet Dit houdt in dat het normale arbeidsrecht (ontslag, doorbetaling bij ziekte, va kantie) niet geldt, maar dat wel de sociale verzekeringswetten en de loonbelastingswetten van toepassing zijn. En dus moet er op de gage die af gesproken wordt loonbe lasting en sociale premies worden ingehouden. Hoera, blij, blij, blij. Nu zijn er wel uitzonderingen. Als je in de privé sfeer speelt, hoef je geen belasting te betalen... spreekt voor zich. Als je gigantisch vaak speelt (dus beroeps) krijg je een zelfstandig heidsverklaring of een in- houdingsplichtige- verklaring. Dat houdt in dat je nog meer papier werk hebt en ik kan niet zo snel tien Zeeuwse bands opnoemen die er voor in aanmerking zouden komen. Blijft over de ge wone bands waar jij en ik in spelen en die af en toe (liefst vaker) optreden. Je krijgt geld. Is dit loon of vergoeding van kosten? En is dat een algemene onkostenvergoeding of een individuele? Verschil is dat loon en individuele onkos ten belast worden en alge mene onkosten niet. Om het allemaal makkelijk te maken heeft een slimme Pief de loonverdelings- verklaring verzonnen. Dit is niet zoals veel mensen denken een straf van ho ger hand (of van de zaaleigenaar), maar eerder een hulpmiddel in het woud van regelgevingen. Het kan je band en de zaal eigenaar namelijk een hoop ellende achteraf bespa ren... MITS hij juist ende volledig wordt ingevuld. Maar even terug naar de onkostenvergoedingen. Algemene en individuele onkosten Algemene onkosten wor den niet belast. Algemene onkosten zijn alle kosten die een band gezamenlijk maakt. Dus wel de oefen- ruimtehuur, gezamenlijk vervoer en publiciteits- kosten (een demo is ook ter publiciteit), maar niet kosten van snaren, stok ken, instrumentenaanschaf en eigen vervoer. Hoera, alles wat we krijgen wordt dus op de post algemene onkosten gezet. Dat kan, maar let wel op dat dit ook te verantwoorden is. Zijn je inkomsten aanzienlijk ho ger dan wat je als alge mene onkosten kunt ver antwoorden, dan heb je vroeger of later een pro bleem. Tenslotte, de in specteur belast met de controle hierop in onze schone provincie vertelde dat hij echt niet let op de 'gewone' band die af en toe optreedt. Bij welk jaar bedrag de grens dan wel ligt kon hij echter ook niet aangeven.... Wet Identificatieplicht Sinds 1 juni is de (be perkte) identificatieplicht ingevoerd, ledereen die een dienstverband aangaat moet een kopie van z'n paspoort inleveren bij de werkgever. Geldt dit nu ook voor ons muzikanten? Als op de loonverdelings- verklaring een loon is in gevuld (dus geen onkostenvergoeding), moet er een kopie van alle bandleden zijn. Anders wordt namelijk het 'anonieme' inkomstenbe lasting-tarief van 60% ge heven. OK, maar gezien de vorige alinea zal waar schijnlijk iedere band alles onder het kopje algemene onkosten zetten. Volgens belastingadviseur Molenaar te Rotterdam is het wette lijk alleen verplicht voor de bandleider om zich te legiti meren. Echter, waarschijn lijk zal het Ministerie van Financiën en Pesterijen wèl van iedereen een kopie ei sen. Er zit dus weinig an ders op. Een voorraadje ko pieën van iedereen bij de leider (hier ook lijder) zal de zaak moeten oplossen. Buma, Stemra en SENA We kennen allemaal wel de namen Buma en Stemra en sommigen onder ons ook de SENA, maar., wat doen ze nou precies. Buma en Stemra houden zich beiden bezig met het innen van de vergoedingen ten aanzien van het auteursrecht (Auteurswet 1912). De Buma houdt zich daarin be zig met het regelen van toestemming en vergoe ding bij een 'openbare' muziekuitvoering. Dat zijn naast optredens ook radio en TV-uitzendingen en het draaien van muziek in openbare gelegenheden. Toestemming verleent de Buma altijd, als er maar betaald wordt (in totaal zo'n 100 miljoen per jaar). Dit geld wordt aan het eind van het jaar ver deeld over de aangesloten auteurs, evenredig aan het aantal malen dat een werk is uitgevoerd en de tijdsduur, genre en com plexiteit van het werk. De Stemra heeft als taak vergoedingen en toestem mingen te regelen voor het vastleggen en de re- produktie van geluidsdra gers. Dus cassettes, pla ten en CD's. CD's persen in een beetje oplage is zelfs onmogelijk zonder inschrijving bij de Stemra. De Stemra haait zijn geld bij de platenmaatschap pijen en verdeelt dit twee keer per jaar over de rechthebbenden. Hoeveel die krijgen hangt af van de hoeveelheid verkocht materiaal en de verkoops prijs. Dit geld moet je overigens ook eerst zelf betalen. Meer hierover was te lezen in 'Hoe maak ik een CD, deel twee', dat vorig jaar in de Noot stond. Ja mensen, je moet die dingen ook niet meteen wegsmijten en alleen bewaren als je eigen foto of recensie erin staat! (Vervolg op pagina 7)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1995 | | pagina 4