5
6
(Vervolg van Pagina 4)
het eerste jaar 100 piek
en elk jaar daarna 75 gul
den kwijt aan lidmaat
schap. Voor verdere infor
matie bel je naar de Buma/
Stemra: 020-5407911
Blijft over de SENA. De
SENA werkt op basis van
de Wet op de naburige
rechten (WNR), die uit
1993 stamt. Die houdt in
dat ook uitvoerenden recht
hebben op een vergoeding,
in tegenstelling tot de
Auteurswet die alleen pro
fijt biedt aan componisten
en muziekuitgevers. De
SENA beperkt de inningen
alleen tot 'het openbaar
maken van commercieel
uitgebrachte muziekdra
gers'. Dit houdt in dat de
SENA voor zijn leden geld
ophaalt bij die radio- en
TVstations en openbare
gelegenheden die commer
cieel uitgebrachte casset
tes, platen, CD's en
videobanden draaien. Ook
hier is lidmaatschap pas
nuttig als je denkt dat je
werk veel gedraaid gaat
worden. Echter, het kostje
niets, dus zodra je een
muziekdrager met potentie
uitbrengt moet je als een
speer kontakt opnemen
met de SENA, tel.: 035
244653.
Pff, het klamme zweet
staat op mijn gezicht,
maar ik denk dat ik nu wat
meer weet over het papier
werk dat verricht moet
worden. Volgens mij valt
het allemaal wel mee voor
de meeste bands die hier
rondzwalken. Mocht er nog
iemand met heel dringende
vragen zitten over ander
papierwerk, schrijf dan ge
rust even naar de redactie.
Hoewel, ik ga natuurlijk
niet de boekhouding voor je
bijhouden.
DAT GAAT IN DE PAPIE
REN LOPEN...
door Peter Toussaint
Nog steeds doen griezel
verhalen en niet minder
fantastische oplossingen de
ronde in ons muziek we
reldje. Het gaat hier dan om
het papierwerk van de
band. Belastingdienst, Wet
Identificatieplicht en Buma,
Stemra en SENA zijn de ge
vleugelde termen waar veel
van die discussies om
draaien. Iedereen weet er
wet wat van, weinigen we
ten hoe de vork in de taart
prikt (ikzelf dus ook niet).
Aangezien het toch zeer
nuttig zoniet hoogst
noodzakelijk is om hier toch
meer van te weten, ben ik
maar wat gaan spitten.
Belastingdienst
De belastingdienst is de be
langrijkste bron van verha
len en niet geheel ten on
rechte. Maar hoe zit het?
Als een band met een
zaaleigenaar afspreekt dat
ze een optreden zal verzor
gen, is er sprake van een
overeenkomst. Voor een
aantal wetten is vastgelegd
dat dit een fictief dienst
verband heet Dit
houdt in dat het normale
arbeidsrecht (ontslag,
doorbetaling bij ziekte, va
kantie) niet geldt, maar dat
wel de sociale
verzekeringswetten en de
loonbelastingswetten van
toepassing zijn. En dus
moet er op de gage die af
gesproken wordt loonbe
lasting en sociale premies
worden ingehouden.
Hoera, blij, blij, blij. Nu zijn
er wel uitzonderingen. Als
je in de privé sfeer speelt,
hoef je geen belasting te
betalen... spreekt voor
zich. Als je gigantisch
vaak speelt (dus beroeps)
krijg je een zelfstandig
heidsverklaring of een in-
houdingsplichtige-
verklaring. Dat houdt in
dat je nog meer papier
werk hebt en ik kan niet
zo snel tien Zeeuwse
bands opnoemen die er
voor in aanmerking zouden
komen. Blijft over de ge
wone bands waar jij en ik
in spelen en die af en toe
(liefst vaker) optreden. Je
krijgt geld. Is dit loon of
vergoeding van kosten? En
is dat een algemene
onkostenvergoeding of een
individuele? Verschil is dat
loon en individuele onkos
ten belast worden en alge
mene onkosten niet.
Om het allemaal makkelijk
te maken heeft een slimme
Pief de loonverdelings-
verklaring verzonnen. Dit
is niet zoals veel mensen
denken een straf van ho
ger hand (of van de
zaaleigenaar), maar eerder
een hulpmiddel in het
woud van regelgevingen.
Het kan je band en de zaal
eigenaar namelijk een hoop
ellende achteraf bespa
ren... MITS hij juist ende
volledig wordt ingevuld.
Maar even terug naar de
onkostenvergoedingen.
Algemene en individuele
onkosten
Algemene onkosten wor
den niet belast. Algemene
onkosten zijn alle kosten
die een band gezamenlijk
maakt. Dus wel de oefen-
ruimtehuur, gezamenlijk
vervoer en publiciteits-
kosten (een demo is ook
ter publiciteit), maar niet
kosten van snaren, stok
ken, instrumentenaanschaf
en eigen vervoer. Hoera,
alles wat we krijgen wordt
dus op de post algemene
onkosten gezet. Dat kan,
maar let wel op dat dit ook
te verantwoorden is. Zijn je
inkomsten aanzienlijk ho
ger dan wat je als alge
mene onkosten kunt ver
antwoorden, dan heb je
vroeger of later een pro
bleem. Tenslotte, de in
specteur belast met de
controle hierop in onze
schone provincie vertelde
dat hij echt niet let op de
'gewone' band die af en
toe optreedt. Bij welk jaar
bedrag de grens dan wel
ligt kon hij echter ook niet
aangeven....
Wet Identificatieplicht
Sinds 1 juni is de (be
perkte) identificatieplicht
ingevoerd, ledereen die een
dienstverband aangaat
moet een kopie van z'n
paspoort inleveren bij de
werkgever. Geldt dit nu
ook voor ons muzikanten?
Als op de loonverdelings-
verklaring een loon is in
gevuld (dus geen
onkostenvergoeding),
moet er een kopie van alle
bandleden zijn. Anders
wordt namelijk het
'anonieme' inkomstenbe
lasting-tarief van 60% ge
heven. OK, maar gezien de
vorige alinea zal waar
schijnlijk iedere band alles
onder het kopje algemene
onkosten zetten. Volgens
belastingadviseur Molenaar
te Rotterdam is het wette
lijk alleen verplicht voor de
bandleider om zich te legiti
meren. Echter, waarschijn
lijk zal het Ministerie van
Financiën en Pesterijen wèl
van iedereen een kopie ei
sen. Er zit dus weinig an
ders op. Een voorraadje ko
pieën van iedereen bij de
leider (hier ook lijder) zal de
zaak moeten oplossen.
Buma, Stemra en SENA
We kennen allemaal wel de
namen Buma en Stemra en
sommigen onder ons ook
de SENA, maar., wat doen
ze nou precies. Buma en
Stemra houden zich beiden
bezig met het innen van de
vergoedingen ten aanzien
van het auteursrecht
(Auteurswet 1912). De
Buma houdt zich daarin be
zig met het regelen van
toestemming en vergoe
ding bij een 'openbare'
muziekuitvoering. Dat zijn
naast optredens ook radio
en TV-uitzendingen en
het draaien van muziek in
openbare gelegenheden.
Toestemming verleent de
Buma altijd, als er maar
betaald wordt (in totaal
zo'n 100 miljoen per
jaar). Dit geld wordt aan
het eind van het jaar ver
deeld over de aangesloten
auteurs, evenredig aan
het aantal malen dat een
werk is uitgevoerd en de
tijdsduur, genre en com
plexiteit van het werk.
De Stemra heeft als taak
vergoedingen en toestem
mingen te regelen voor
het vastleggen en de re-
produktie van geluidsdra
gers. Dus cassettes, pla
ten en CD's. CD's persen
in een beetje oplage is
zelfs onmogelijk zonder
inschrijving bij de Stemra.
De Stemra haait zijn geld
bij de platenmaatschap
pijen en verdeelt dit twee
keer per jaar over de
rechthebbenden. Hoeveel
die krijgen hangt af van
de hoeveelheid verkocht
materiaal en de verkoops
prijs. Dit geld moet je
overigens ook eerst zelf
betalen. Meer hierover
was te lezen in 'Hoe
maak ik een CD, deel
twee', dat vorig jaar in de
Noot stond. Ja mensen,
je moet die dingen ook
niet meteen wegsmijten
en alleen bewaren als je
eigen foto of recensie erin
staat!
(Vervolg op pagina 7)