13 14 Vervolg van pag.12) wagen, soms met hulp van andere bandleden, géén ergens over zonder in geneuzel of gedram te vervallen. En daar gaat het om. Aan de produktie van een demo kan immers van alles gedaan worden, maar de basis moet goed zijn. Op mijn bureau kijken de Kozmik's mij al een paar dagen aan vanaf de cover van hun demo. Mannen met de kraag omhoog aan de voet van een duin. Ze kijken tevreden en terecht. Houd Kozmik in de gaten! (FH) Band: Dragline Demo: Smiling Gravy Info: 0118-593172 Opname: Studio2, Ouwerkerk Dragline lijkt me aardig bandje om een feestje op te luisteren of om aan te treffen als je een pilsje gaat halen in de kroeg. Maar wat moet ik met deze demo, dacht ik toen ik hem in het deck stak om af te draaien. Op de cassette staan twee nummers, versie 4363 van Route 66 en Rock with me. Ik kan nou niet zeggen dat het direct een verrijking is van de Zeeuwse popmuziek. Niet dat ze slecht spelen, al spreekt mij de stem van zanger- gitarist-mondharmonika- speler Peter Vader niet erg aan. Nee, ik denk dat ze gewoon lekker in de kroeg moeten spelen met deze sixtiesmuziek. Over Route 66 kan ik kort zijn, ik ken het nummer en ja, dit is Route 66. Wel een aardige solo. Rock with me ken ik niet (eigen nummer?). Over de zang is eeh effect gelegd, waardoor het klinkt alsof het door de telefoon gezongen wordt. Het lijkt daarmee op The Telephone Call van Joe Satriani (of is het andersom) maar dan met mondharmonika- solo. Technisch klinkt het allemaal dik in orde, goed gespeeld en goede produktie. (PT) band: Tremor demo: Until all shocks have faded away opname: Studio R. Polderman, 1995. Tremor is een jonge metalband uit Goes en Heinkenszand die met Until all shocks have faded away alweer de derde demo heeft afgeleverd. Deze tape bevat een gevarieerde mengeling van zware ingrediënten, die met groot enthousiasme ten gehore wordt gebracht. De jongens van Tremor omschrijven hun muziek als een combinatie van trash, doom en klassiek. De eerste twee elemen ten zijn duidelijk, het laatste wat minder. Er zijn listige tempowisselingen en de dynamische opbouw is goed, maar als Tremor bedoelt dat hun muziek een complexe samenstelling heeft, die op symfonische wijze georkestreerd is, dan moet ik de toekomstige luisteraars teleurstellen, want helaas zijn vooral de eerste twee nummers ('Free acces denied' en 'Torture if you change it') nogal eenvormig. Dat heeft naar mijn idee drie oorzaken. Ten eerste speelt de band niet altijd even strak (in dit genre toch een eerste vereiste!). Vooral het drumwerk is af en toe rommelig, onder meer doordat het soms gewoon te hoog gegrepen is. Ten tweede is de demo niet best afgemixed waardoor vooral de basgitaar niet uit de verf komt en het totaalgeluid erg vlak blijft. Ten derde zijn de melodieën die zanger/gi tarist Martijn v.d. Bliek speelt nogal eens dezelfde als de melodieën die hij zingt. Dat is jammer, want juist meerstem migheid kan een massief geluid toch transparant maken. Het verbaast mij al met al niet dat de band op zoek is naar een tweede gitarist, want een trio is al sinds jaar en dag een gemankeerd kwartet, nietwaar? Ik ben benieuwd of uitbreiding met een vierde man Tremor de impuls geeft die ze nodig hebben om boven de middenmoot uit te stijgen. Ik hoop het, en ik geef ze een goede kans, al ben ik nog niet geheel overtuigd van aardschokkende kwaliteiten. Voorlopig is Until all shocks have faded away een interessante demo van een band die nog zeker niet uitgegroeid is. (PS) Band: P.E.R. (Project Emotions in a Row) CD: P.E.R. live lnformatie:0118-583781 Opgenomen tijdens een live concert in Domburg in augustus 1995 (door Alex Kempkes) Van je vrienden moet je het hebben. Je begint een band, studeert wat nummers in en geeft dan zo gauw mogelijk een concert in je favo riete cafe. Natuurlijk laat je een DAT-bandje meelopen. Natuurlijk wil len al je vrienden daar wel een kopietje van hebben, bovendien ziet de uitbater van de kroeg het ook wel zitten. En voor je het weet heb je een heuse CD. Natuurlijk gefeliciteerd jongens, maar ik was wat minder gretig geweest. Als jullie doorgaan met deze band dan heb je over twee jaar spijt als haren op je hoofd van want dit 'jonge honden-produkt'. Bovendien (sorry Alex) zijn de opnamen matig, ik weet het, het is niet eenvoudig om zo'n band in een klein cafe op te nemen, maar doe het dan ook niet! De drums rammelen aan alle kanten en als je niet bij het concert bent geweest dan voel je je buitengesloten. Het is echt tenenkrom mend om te moeten horen hoe de band in het nummer 'Sunshi ne girl' eerst de boys en daarna de girls 'lalalala' laat zingen. Het zal best gezellig geweest zijn, daar niet van. En dan op het eind van de CD de mededeling dat-ie eind september in de winkels ligt. De composities zijn leuk, absoluut. En als er zorg aan wordt be steed (maximaal 3 minuten per nummer) dan zou P.E.R. een beetje 'Take That'- roem kunnen krijgen, Take That met een stevige roek-saus, want, dat moet ge zegd worden: solo gitarist Jan Peter Moens (Mr Shy) weet flink de weg op de hals van zijn gitaar. Naar mijn mening is deze CD een leuk stuntje, niet meer en niet minder. (BvL)

Tijdschriftenbank Zeeland

Noot | 1995 | | pagina 8